Tidligere Uber-sjåfør Anneli (26): – Norsk byråkrati på sitt verste

Både sjåfører og forbrukere etterlyser regulering av Uber - etter at selskapet ser seg nødt til å trekker sin hovedtjeneste her til lands.

UBER OG UT: Anneli One (26) sluttet å kjøre Uber av frykt for politiet, hun håper nå at politikerne får på plass reguleringer så hun han begynne igjen.

Foto: EIRIK AMB NYSVEEN
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Min første tanke går til alle sjåførene som er avhengig av Uber for å tjene til livets opphold. Jeg fikk litt vondt i hjertet for det skjedde så brått, men det har jo pekt den veien en stund, sier Anneli Ona (26) - som var ivrig Uber-sjåfør, men som ga seg som sjåfør for den populære taxiappen da politiet stoppet henne.

Politiet har flere ganger gitt bøter til Ubers sjåfører, for kjøring mot betaling uten lovlig løyve.

Mandag ble det klart at Uber trekker sin hovedtjeneste, Uber Pop, hvor folk kan bestille sjåfør og betale for skyss.

Årsaken er at selskapet ønsker en raskere regulering av tjenesten. Ettersom Uber konkurerer med den ordinære drosjenæringen, og det gjeldende løyvesystemet, har tjenesten blitt kjent ulovlig. Drosjenæringen mener Uber undergarver deres sjåførers rettigheter.

Les også

Uber trekker seg ut av Norge

Ubers pause kommer like før regjeringen skal svare den europeiske ESA-domstolen, som i februar uttalte at begrensningene i det norske løyvesystemet bryter med EØS-reglene. Regjeringen har frist til 27. oktober med å svare, etter at fristen opprinnelig var satt til juni.

Ona beklager myndighetenes sendrektighet. Hun har vært i kontakt med tidligere Uber-kolleger, som har sett hvilken vei saken har gått.

– Utsettelsen har ikke lovet bra, dette er norsk byråkrati på sitt verste, sier hun.

Bruker fremdeles Uber med glede

Stortingsrepresentant for Høyre Heidi Nordby Lunde er av Norges stolte Uber-brukere.

Hun synes det er synd at de nå trekker tjenesten, men er ikke overrasket.

– Vi trenger et modernisert regelverk, og det gjelder for alle som driver med persontransport i Norge. Det er synd at det tar så lang tid, på tross av mange stortingsrepresentanter bruker Uber med glede i utlandet, sier Lunde til E24.

UBER-POSITIV: Stortingsrepresentant for Høyre Heidi Nordby Lunde er av få norske politikere som oppfordrer til bruk av Uber.

Foto: Frode Hansen VG

Hun vil fortsette å bruke Uber så lenge det er mulig.

– Får jeg tak i en Uber så tar gjerne det før det forsvinner. Det fungerer bra, med hyggelige sjåfører. Etter at jeg støttet Uber offentlig risikerer jeg å bli skjelt ut av taxisjåfører som kjenner meg igjen, så da foretrkker jeg Uber eller å gå.

Hun mener det amerikanske teknologiselskapet har vært bra for taxinæringen også.

– Uber som selskap har presset taxinæringen til å modernisere seg. Her i Norge var Oslo Taxi tidlig ute med en god app, men etter at Uber kom har de blitt enda bedre. Konkurranse er bra, sier stortingsrepresentanten.

Les også

Taxiforbundet om Ubers «pause»: – Tror ikke regjeringen lar seg presse

– Urettferdig

Anneli Ona, som nå har funnet seg annen jobb, mener hun ikke overdriver når hun beskriver jobben som Uber-sjåfør.

– Det var en av de beste jobbene jeg noensinne har hatt, og jeg har hatt mange forskjellige jobber, sier 26-åringen.

Hun synes det er leit at sjåførene straffes for noe politikerne kunne ha avgjort tidligere.

– Det er litt urettferdig, spesielt for sjåførene og forbrukerne som ikke kan gjøre noe med den politiske prosessen.

Selv om Ona trives i sin nåværende jobb, utelukker hun ikke å vende tilbake til Uber om politikerne får regulert selskapets Pop-tjeneste.

– Jeg har ikke våget meg tilbake til Uber siden jeg sluttet i vinter, men jeg er aktiv gjennom Nabobil. Hvis det hadde blitt 100 prosent lovlig, kunne jeg nok vurdert det igjen som en deltidsjobb.

På spørsmål om hvordan stortingsrepresentant og Uber-entusiast Lunde nå skal komme seg til jobb svarer hun humrende.

– Jeg bor heldigvis i gangavstand til kontoret.

Her kan du lese mer om

  1. Uber
  2. Teknologi
  3. Bil
  4. Digitalisering
  5. Delingsøkonomi
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Taxiforbundet om Ubers «pause»: – Tror ikke regjeringen lar seg presse

  2. KrF og Venstre kan redde Uber i storbyene

  3. Taxi-gründere ønsker lovendring velkommen: – Har ligget bakbundet og kneblet

  4. Annonsørinnhold

  5. – Dreper Uber for drosjesjåførenes stemmer

  6. EU-domstolen: Uber er et taxiselskap