Vanskelig år for håndverksøl, skylder på polet

Håndverks-bryggeriet 7 Fjell Bryggeri gikk med millionunderskudd i fjor. Grunnen er Vinmonopolet, sier daglig leder Jens Eikeset. 

PRISPRESS: Jens Eikeset mener Vinmonopolet presser prisene gjennom den nye anbudsordningen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

2018 ble et tøft år for norske håndverksbryggerier.

7 Fjell Bryggeri i Bergen hadde et underskudd på nesten 1,3 millioner i 2018. Det er en nedgang på 249 prosent fra 2017.

Daglig leder i 7 Fjell Bryggeri Jens Eikeset mener at noe av grunnen er Vinmonopolets nye anbudsordning.

– For å vinne anbudene til Vinmonopolet må prisene våre ned ganske kraftig. Vi vant to runder på IPA og Pale Ale, men resultatet var at vi måtte sette ned prisen 30 kroner per liter fra hva vi ville etterspurt vanligvis, sier Eikeset, som legger til at ved utsalg til dagligvarekjedene og Heinemann TaxFree er marginene allerede presset.

Vinmonopolet uenig i kritikken

Han spør seg om det er Vinmonopolets oppgave å presse ned prisen for forbrukeren.

– Man kan kanskje hevde at Vinmonopolets hovedoppgave og mandat er diametralt motsatt, sier Eikeset.

Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet kjenner seg ikke igjen.

Overfor E24 understreker han at det ikke er kun gjennom anbudsordningen at ølbryggerier har tilgang til Vinmonopolet.

– Vi har 10 til 12 anbud i året, og i rundt halvparten av disse er pris en viktig faktor. I resten er kvalitet viktigere.

– Rundt halvparten av ølet vi selger kommer fra bestillingsutvalget, hvor produsenten melder på produktet selv, og fastsetter prisen, skriver han.

I eposten skriver Lorentzen at det er viktig for Vinmonopolet å ha et sortiment som er relevant for alle kundesegmenter, og at de baserer prisene på en analyse av markedet.

Dette mener kommunikasjonsdirektøren gjør at de ikke «presser priser».

Les også

1. juli: Dagen det blir billigere å importere motorsykkel, produsere cider og kjøpe ebøker

Dårlige tider i bransjen

Overskuddet til Haandbryggeriet sank også med 32,5 prosent i året som gikk.

I 2018 var overskuddet på 1,3 millioner, mot i overkant av 2 millioner året før. Det er det flere grunner til, ifølge daglig leder Egil Hilde.

– For det første bommet vi på sommerøl i fjor, og skjønte ikke at vi hadde gått ut av Norgesgruppens sortiment slik vi har vært før, før det var for sent. Dessuten lanserte vi et nytt øl på 0,33 liters flasker, noe som viste seg å ikke være så populært, sier Hilde.

Han legger til at bytte av produksjonslokaler også var en faktor for fjorårets nedgang.

– Flytting av lokaler tok en del tid og ressurser, dessuten måtte vi avslutte noen forhold, og hadde noen ekstraordinære utgifter, sier han.

STORE MEN SMÅ: Haandbryggeriet i Drammen er en av Norges største småskalaprodusenter av øl. De har 13 ansatte.

Foto: Haandbryggeriet

– Hva slags ekstraordinære utgifter?

– Det vil jeg ikke si noe mer om, svarer bryggerisjefen.

Eikeset forteller at det generelt skjer endringer i bryggeribransjen. Veksten flates ut, noe han forventet etter å ha sett lignende utvikling i USA og Danmark.

– Den totale produksjonskapasiteten hos norske håndverks-bryggerier er dobbelt eller tredobbelt av hva man får avsetning for, så for å få en lønnsom drift for småskalaprodusentene må enten markedsandelen opp, eller antall tilbydere ned. Bransjen trenger forøvrig en avskalling hvor de kvalitets- og markedsorienterte står igjen, sier han.

Les også

Ny bryggeri-topp mener politikerne ikke forstår bransjen : – Må nok drive en del voksenopplæring

Håper på bedre resultater i år

Salgsinntektene til begge bryggeriene minket også noe fra 2017 til 2018, med rundt 300.000 kroners nedgang for både 7 Fjell og Haandbryggeriet. Det skal tas igjen i år.

Hilde forteller at de allerede har hatt en salgsøkning på en million så langt i 2019.

Eikeset sier at 7 Fjell Bryggeri har en volumvekst som overstiger markedets med 15 prosent, og har en målsetning om å komme sterkere tilbake i 2019.

– Merkevaren vår står utrolig støtt. På femårsjubileet vårt tidligere i år tatoverte 31 mennesker logoen vår, noe jeg mener sier mye om lojaliteten til kundene våre, sier Eikeset.

Bryggerier som produserer mindre enn 500.000 liter øl med volumprosent mellom 3,7 og 4,7, får per i år reduserte satser.

Hilde sier Haandbryggeriet foreløpig ikke har merket dette i inntektene sine, da de årlig produserer mer enn 500.000 liter øl.

– Det gjenstår å se hvor mye vi produserer i 2019, sier han.

Her kan du lese mer om