Merete Nygaard (34) lanserer «Finn.no» for advokattjenester

Gründeren sluttet i jobben som forretningsadvokat for å utvikle en markedsplass for automatiske advokattjenester. Nå står den klar etter to år med arbeid. 

TEAMET: Ahmet Acer, Merete Nygaard, Maria Paula Botero, Nicholas Leidenfelt, Rodolfo Bunney, Dave Greig, Julie Eldøy, Alexander Schwantes, Kasper Herløv og Leo-Andreas Ervik.

Foto: Lawbotics
Publisert:

Det er jussteknologiselskapet Lawbotics som onsdag lanserer en markedsplattform for automatiserte advokattjenester, hvor bedrifter kan kjøpe og lage avanserte juridiske dokumenter uten advokathjelp, kalt «Lexolve Market».

Ideen kommer fra selskapets gründer og sjef, tidligere Wiersholm-advokat Merete Nygaard (34), som har jobbet med prosjektet i rundt to år.

– Det er veldig spennende. Vi begynte først å jobbe med partnere for noen måneder siden og det er godt å endelig se resultatet ferdig, sier hun til E24.

Oppstartsselskapet, som i fjor lanserte selve den tekniske plattformen som tillater jurister å kode kontrakter, har i dag vokst til en stab på 11 ansatte.

– Teknologien er den samme i bunn, men markedsplassen er mer en butikk der vi tar inn eksterne advokater som bruker vår teknologi til å lage dynamiske maler, slik at små og mellomstore bedrifter kan komme å løse problemene selv, forklarer Nygaard.

– Finn.no for advokattjenester

Selv omtaler Nygaard den nye plattformen som et Finn.no for advokattjenester, rettet mot små og mellomstore bedrifter. Hun ser et stort potensial for advokat-plattformen.

– Vi løser et behov som enhver bedrift har rundt juridiske dokumenter. I Norge i dag er selve markedet for advokattjenester på rundt 17 milliarder kroner, og vi tror det er et stort ubetjent marked som ikke har den juridiske tryggheten de har behov for.

Lawbotics planlegger også å ekspandere markedsplassen utenfor Norge.

– Planen er å gjøre det etter nyttår, men vi vil først få bevist at det fungerer i Norge. Det er typisk at det krever litt mer investeringer i ressurser, så det må på plass først.

Hun påpeker at det er mye billigere å ordne juridiske dokumenter på deres plattform enn gjennom å dra til advokat.

– Men det er en viktig forskjell på å gå til advokat og å kjøpe et dokument på en markedsplass. Advokater priser inn en risiko som betyr at du som klient er garantert at svaret du får er tilpasset ditt behov. Hos oss er innholdet mer generisk og du tar større del av ansvaret selv for å få innholdet du har behov for, sier Nygaard.

– Gjør avtalen lettere å etterleve

Etablerte advokatfirmaer kan gjennom markedsplassen tilby selskaper å lage digitale skreddersydde juridiske dokumenter de trenger i sin bedrift, ved å bruke Lexolve til å automatisere sin juridiske ekspertise.

– Det er et tilbud både til de selskapene som normalt ikke bruker advokathjelp i dag, og til advokater som ønsker å fornye sin forretningsmodell og nå ut til et i stor grad uadressert marked på en skalerbar måte.

– Ofte når man får laget en kontrakt ender man opp med en lang avtale med masse juridisk språk som ingen skjønner. På Lexolve Market blir brukeren i stedet guidet til å ta ulike valg som gjenspeiles i kontrakten. Da vil brukerne få en bedre forståelse av hvorfor en kontrakt blir utformet som den blir, sier Nygaard.

Hun mener det gjør avtalen lettere å etterleve.

– Og dermed kan det brukes som et styringsverktøy i stedet for å bare være en slags forsikringspremie du putter i en skuff og ikke tenker mer på før det eventuelt oppstår en tvist.

– Tilgjengelig for alle

Den juridiske ekspertisen står blant annet advokatfirmaene PwC, Frøysaa & Bjørkgård, Bing Hodneland og Protector IP for, og flere advokatfirmaer vil ha muligheten til å legge ut maler på markedsplassen etter hvert, opplyses det.

Hos advokatfirmaet Frøysaa & Bjørkgård er de positive.

– Lexolve Markedsplass gjør det mulig for oss å tilby kvalitetssikrede og gjennomarbeidede juridiske dokumenter til et prisnivå som er tilgjengelig for alle, sier daglig leder Torstein Bjørkgård i Frøysaa & Bjørkgård.