Virkes sjeføkonom spår omsetningsfall for sportsbransjen

En av bransjen største restrukturerer, og en stor svensk outletkjede kommer til landet. Virke tror 2019 er et tungt år for bransjen.

Claudio Bresciani / TT / TT NYHETSBYRÅN
Publisert:

Sportsbransjen hadde en omsetning på 16 milliarder kroner i fjor. Til tross for at Virke tror omsetningen i den norske detaljhandelen vil ende med en oppgang i år, mener de at det vil ende med nedgang for sportsbransjen.

– Det skal mye til for at det ikke blir et fall fra 2018 til 2019. Men vi tror det vil ta seg litt opp igjen til neste år, sier Virkes sjeføkonom Lars E. Haartveit til E24.

Virkes anslag er at hele 2019 vil ende med en nedgang på 1 prosent for sportsbransjen, mens det for hele detaljbransjen vil være en oppgang på 2,5 prosent.

Sjeføkonom Lars Haartveit i Virke.

Virke

Etter flere år med tap meldte Gresvig i høst at G-Max og G-Sport legges ned, og at de vil satse på den internasjonale kjeden Intersport.

Samtidig ble det tidligere denne måneden kjent at den svenske sportskjeden Stadium Outlet etablerer seg i to norske byer.

De tallene sjeføkonomen allerede har sett for året, viser at det begynte skuffende, på tross av lovende værforhold.

– Jeg ser at en del spekulerer i om det er økt omsetning av brukte sportsvarer som har ført til denne utviklingen, sier Haartveit.

Bransjeorganisasjonen Norsk Sportsbransjeforening skrev i sin rapport i august at outlet-konseptene er en av årsakene til at de tradisjonelle kjedene gjør det svakere. Virkes tall tyder på at outlet-butikkene i sportsbransjen har et godt år.

– En del nisjebutikker og outlet har gått bra, og dyrere butikker, som Norrøna, sier sjeføkonomen.

XXL, som eneste børsnoterte sportskjede, leverte tall for et skuffende andre kvartal i sommer.

Les på E24+ (for abonnenter)

Er apotekene immune mot konkursbølgen, eller er det nå smellen kommer?

Samtidig noterer Virke også at det er et økende direktesalg fra leverandører, i tillegg til at netthandelen økter kraftig.

– Vi er ikke helt sikker på om kjedenes «click and collect»-løsninger registreres som netthandel eller butikkjøp, men vi hører at det også er flere som velger denne løsningen, sier Haartveit.

«Click and collect» er en netthandelsløsning, der forbrukeren kjøper varen på nett, for så å hente den i en butikk selv.

Selv om Virke tror at sportsbransjen vil ligge under resten av detaljhandelen, tror de at bransjen vil ha lik vekst som resten av detaljhandelen i 2020. Denne veksten anslår de at vil være på 3 prosent.

– Vi tror det vil gå opp igjen til neste år, fordi at mange av oss har blitt vant til et forbruk der vi vil ha god kvalitet på sportsutstyr og tøy. Bransjen har også trenden med seg – det er in å være sporty. Vi vil se bra ut når vi trener, sier Haartveit.

I mange år har sportsbransjen hatt sterkere vekst enn gjennomsnittet for detaljhandelen.

– Om vi ser bakover i tid har bransjen hatt sterkere vekst, spesielt på grunn av at de har tatt over salg av klær og sko fra kles- og skobransjen. Nå kjøper du ikke bare sko du bruker til idrett på sportsbutikken, sier Haartveit.

Les også

– Det blir lettere for XXL – og tøffere for Sport 1