Ny norgessjef i Voi: – Krisen vil påvirke måten vi transporterer oss på

Christina Moe Gjerde startet som norgessjef i Voi onsdag. Hun forteller om endret brukeratferd, og at det ikke er noen tvil om at coronakrisen forandrer hvordan vi vil flytte oss på, selv etter at krisen er over.

  • Hanna Ghaderi
Publisert: Publisert:

Etter at Voi har måttet permittere ansatte i hele virksomheten har Christina Moe Gjerde kommet inn som norgessjef for elsparkesykkelutleieren midt under coronakrisen.

Under coronakrisen har Voi gjort flere endringer i sin forretningsmodell for å tilpasse virksomheten til nedgangen i etterspørselen.

– Vi mener det har vært viktig å holde åpent i Oslo selv om vi ser en lavere etterspørsel, fordi folk fortsatt har et mobilitetsbehov, sier Moe Gjerde.

– Kritisk personell må komme seg raskt, enkelt og trygt til jobb, og det er vårt ansvar å tilby denne typen tjenester også i tider som dette og spesielt når vårt tilbud faktisk kan være en del av en løsning som et mobilitetstilbud med naturlig sosial distansering og minimal smittefare.

Les også

Voi: – Ingen så dette komme

Hun legger til at flere av konkurrentene har trukket seg ut av markedet, men at Voi mener det er en riktig beslutning å bli i hovedstaden for å tilby alternativer til kollektivtransport for kritisk personell. 

– Det handler om å gjennomføre tiltak nå, som gjør at vi kan fortsette å overleve og levere gode, bærekraftige løsninger for å komme oss gjennom denne krisen. 

Moe Gjerde er likevel sikker på at Voi vil nå målet om lønnsomhet i 2021 grunnet emisjonen i november der selskapet hentet inn 780 millioner kroner.

Trondheim-lanseringen går som planlagt

Før coronakrisen ble anbudet om hvem som fikk starte elsparkesykkelutleie i Trondheim avgjort. Norgessjefen forteller at de vil lansere i Trondheim, og ansette lokalt og etablere seg i byen.

Anbudet la et tak på antallet operatører som får etablere seg i byen.

– Vi ser at vi har et godt alternativt mobilitetstilbud som kan bidra til denne sosiale distanseringen, og Trondheim kommune har sagt at de ønsker oss velkommen fordi vi i disse dager kan være det attraktive alternativet til transport.

Ser endret brukeratferd

Samtidig overvåker selskapet de daglige endringene i bevegelsesmønstrene de ser i byene de er operative i.

– Dette indikerer at folk bruker elsparkesyklene fra dør til dør i stedet for å kun bruke dem som en del av sin reise og i kombinasjon til andre transportformer.

Ifølge Vois reisedata indikeres det at krisen kan påvirke måten folk reiser på også etter corona.

Les på E24+

Bitcoins Norge-kunder vil fryse sjefens personlige konti

– Det er ingen tvil om at denne krisen vil komme til å påvirke måten vi transporterer oss på i byene våre, selv når byene åpner igjen. De siste ukene har vi sett et skifte i måten folk beveger seg med kjøretøyene våre rundt i Oslo, sier Moe Gjerde, og legger til:

– Trafikken er generelt redusert ved at færre beveger seg rundt, så turene er færre, men lengre i gjennomsnitt. I tillegg ser vi at vi har fått flere nye brukere, gjerne brukere som ser at vårt tilbud dekker et godt alternativ til dem som ikke har en bil, eller som i dag ikke føler seg komfortabel med å velge kollektivtransporten.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Voi
  2. Trondheim
  3. Kollektivtransport

Flere artikler

  1. Voi uenig i maksgrense: Ber brukerne si sin mening

  2. Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune: Vil stanse makstaket på 8.000 sparkesykler i byen

  3. Busstreik gir oppsving for elsparkesyklene

  4. Nå åpnes ølkranene i Oslo om natten

  5. Anslår «opp mot 500» oppsigelser etter elsparkesykkel-forskriften