Ny norgessjef i Voi: – Krisen vil påvirke måten vi transporterer oss på

Christina Moe Gjerde startet som norgessjef i Voi onsdag. Hun forteller om endret brukeratferd, og at det ikke er noen tvil om at coronakrisen forandrer hvordan vi vil flytte oss på, selv etter at krisen er over.

Fredrik Hagen / NTB scanpix
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

Etter at Voi har måttet permittere ansatte i hele virksomheten har Christina Moe Gjerde kommet inn som norgessjef for elsparkesykkelutleieren midt under coronakrisen.

Under coronakrisen har Voi gjort flere endringer i sin forretningsmodell for å tilpasse virksomheten til nedgangen i etterspørselen.

– Vi mener det har vært viktig å holde åpent i Oslo selv om vi ser en lavere etterspørsel, fordi folk fortsatt har et mobilitetsbehov, sier Moe Gjerde.

– Kritisk personell må komme seg raskt, enkelt og trygt til jobb, og det er vårt ansvar å tilby denne typen tjenester også i tider som dette og spesielt når vårt tilbud faktisk kan være en del av en løsning som et mobilitetstilbud med naturlig sosial distansering og minimal smittefare.

Voi
Les også

Voi: – Ingen så dette komme

Hun legger til at flere av konkurrentene har trukket seg ut av markedet, men at Voi mener det er en riktig beslutning å bli i hovedstaden for å tilby alternativer til kollektivtransport for kritisk personell. 

– Det handler om å gjennomføre tiltak nå, som gjør at vi kan fortsette å overleve og levere gode, bærekraftige løsninger for å komme oss gjennom denne krisen. 

Moe Gjerde er likevel sikker på at Voi vil nå målet om lønnsomhet i 2021 grunnet emisjonen i november der selskapet hentet inn 780 millioner kroner.

Trondheim-lanseringen går som planlagt

Før coronakrisen ble anbudet om hvem som fikk starte elsparkesykkelutleie i Trondheim avgjort. Norgessjefen forteller at de vil lansere i Trondheim, og ansette lokalt og etablere seg i byen.

Anbudet la et tak på antallet operatører som får etablere seg i byen.

– Vi ser at vi har et godt alternativt mobilitetstilbud som kan bidra til denne sosiale distanseringen, og Trondheim kommune har sagt at de ønsker oss velkommen fordi vi i disse dager kan være det attraktive alternativet til transport.

Ser endret brukeratferd

Samtidig overvåker selskapet de daglige endringene i bevegelsesmønstrene de ser i byene de er operative i.

– Dette indikerer at folk bruker elsparkesyklene fra dør til dør i stedet for å kun bruke dem som en del av sin reise og i kombinasjon til andre transportformer.

Ifølge Vois reisedata indikeres det at krisen kan påvirke måten folk reiser på også etter corona.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bitcoins Norge-kunder vil fryse sjefens personlige konti

– Det er ingen tvil om at denne krisen vil komme til å påvirke måten vi transporterer oss på i byene våre, selv når byene åpner igjen. De siste ukene har vi sett et skifte i måten folk beveger seg med kjøretøyene våre rundt i Oslo, sier Moe Gjerde, og legger til:

– Trafikken er generelt redusert ved at færre beveger seg rundt, så turene er færre, men lengre i gjennomsnitt. I tillegg ser vi at vi har fått flere nye brukere, gjerne brukere som ser at vårt tilbud dekker et godt alternativ til dem som ikke har en bil, eller som i dag ikke føler seg komfortabel med å velge kollektivtransporten.

Her kan du lese mer om

  1. Voi
  2. Trondheim
  3. Kollektivtransport

Flere artikler

  1. Voi: – Ingen så dette komme

  2. Betalt innhold

    Kollektivtrafikken taper millioner – nå er de reddet for noen uker

  3. Værnes lufthavn stenger utenlandsterminalen

  4. Annonsørinnhold

  5. Krisemøte med Ruter i dag - tror de vil tape 2,6 milliarder

  6. Omsetter for over 70 mill. – har kuttet datapakker og sagt opp avisabonnement