737 Max kan stå på bakken til 2020 – trenger ikke bety katastrofe for flyselskapene

Den ulykkesrammede flytypen kan bli holdt på bakken så lenge som til januar 2020. Samtidig melder Norwegian at jo lenger flyene står på bakken, jo mindre taper de hver måned.

PÅ BAKKEN: Parkerte fly av typen Boeing 737 Max i Seattle, Washington fra 1. juli i år. Når de kan være på vingene er fortsatt i luften.

PÅ BAKKEN: Parkerte fly av typen Boeing 737 Max i Seattle, Washington fra 1. juli i år. Når de kan være på vingene er fortsatt i luften.

Foto: Lindsey Wasson Reuters
Publisert:,

Boeing 737 MAX vil sannsynligvis ikke få klarsignal til å fly igjen før i januar 2020, skriver Wall Street Journal. Avisen viser til kilder i det amerikanske luftfartstilsynet.

Grunnen skal blant annet være tiden det tar å oppdatere programvaren knyttet til flymodellen.

Blant de som både har og venter leveranse på mange Max-fly, er Norwegian.

– Vi regner (at flyene blir stående, journ.anm.) et stykke ut i oktober, men jo lengre flyene er på bakken jo mindre taper vi per måned fordi vi har mindre bruk for innleie av alternative fly og lignende, fordi sommersesongen avtar, sa finansdirektør og fungerende konsernsjef Geir Karlsen til E24 i forrige uke.

I januar er det 12 måneder siden at Boeing varslet at de ville erstatte programvare som var involvert i flykrasjene i Indonesia oktober 2018 og i Etiopia i mars.

Les også

Boeing kan miste tittelen som verdens største flyprodusent

Kan ramme Ryanair sine vekstplaner

Irske Ryanair er blant flyselskapene som kan bli rammet av de seneste utsettelsene.

Annonsørinnhold

Selskapet har 50 nylig ferdigproduserte fly av typen Boeing 737 Max på bakken.

I forrige uke uttalte Ryanair-sjef Michael O'Leary til Reuters at vekstplanene for neste sommer vil kunne bli påvirket hvis ikke 737 Max er i luften innen november.

– Jeg tror den (737 Max, journ.anm.) vil fly innen slutten av året. Jeg er ikke sikker på om de vil rekke fristen i september, men jeg finner trøst i at det nå virker som at amerikanske, europeiske, brasilianske og kanadiske myndigheter jobber sammen, sa O'Leary til Reuters.

Samtidig melder flere medier at Europas største lavprisselskap har døpt om flytypen. Bilder tatt utenfor en Boeing-fabrikk i Renton, nær Seattle, skal vise at Ryanair har kuttet ut ordet «Max» og erstattet det med tallet «8200». Det skriver blant den britiske avisen the Independent.

Navnebyttet blir derimot benektet av Boeing selv, melder Forbes.

– Vi er forblir åpne for alle innspill fra kunder og andre interessenter, men har ingen planer om å endre navnet på 737 Max, sier en talsperson for flyprodusenten til Forbes.

På hjemmesidene til Boeing er flytypen 737-8200 oppført som en variant av 737 Max 8 designet fra lavprisselskaper der antall seter økes fra 178 til 210. Ifølge Forbes har flytypen blitt omtalt som 737 Max 200 av både Ryanair og Boeing.

Ryanair har bestilt 135 fly av denne typen, ifølge nettstedet.

Kostet Norwegian 400 mill. kroner så langt

I april anslo Norwegian at Max-problemene ville koste selskapet rundt en halv milliard kroner, hovedsakelig fordi man må sette inn erstatningsfly.

Selskapet regnet da med at flyene ville være ute av drift til rundt midten av august, nå blir det altså muligens mye senere.

Da Norwegian la frem regnskapet for andre kvartal (april-juni) i forrige uke kom det frem at regningen i den perioden alene endte på nesten 400 millioner kroner.

Samtidig økte de anslaget for hva totalregningen i 2019 vil ende på fra 500 til 700 millioner, fordi flyene blir stående lengre på bakken.

LES OGSÅ: Max-regningen øker til 700 mill. for Norwegian

BAKKEFAST: Norwegian har en rekke utestående leveranser hos Boeing. Når flyene blir levert er usikkert, blant annet fordi Boeing har nedjustert produksjonen som følge av problemene med flytypen.

Foto: Heikki Saukkomaa AP

Fikk utsatt flyleveranser

Norwegian har 18 Max-fly i flåten og har ytterligere 92 i bestilling.

De regner med å få fire til seks fly til i år.

Det er ti færre enn tidligere planlagt.

I 2020 har selskapet foreløpig lagt inn at de regner med å motta opp mot 11 Max-fly til, noe som er syv færre enn planlagt. I 2021 er det lagt inn ni leveranser til, noe som er 16 færre enn planlagt. Selskapet tar imidlertid forbehold om at leveringsplanen er usikker.

E24 har tidligere omtalt hvordan Norwegian i våres fikk utsattt flyleveranser for 28 milliarder kroner gjennom forhandlinger med Airbus og Boeing. Dette har redusert investeringsforpliktelsene til selskapet betydelig i en krevende økonomisk tid.

Selv om Max-problemene koster Norwegian dyrt bidrar de også til at Boeing er mer tilbøyelig til å utsette Norwegians leveranser i en periode der flyselskapet prøver å ta ned det kraftige veksttempoet og fokusere på å få til god lønnsomme.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold