Brandsdal Group leverer rekordresultater, men vurderer å legge ned Netthandelen.no

2018 ble nok et år med knallsterke resultater for Brandsdal Group, hovedsakelig drevet av skjønnhetsprodukter. Den gamle traveren Netthandelen.no får derimot en siste sjanse til å levere.

NETTHANDEL-SJEF: Einar Øgrey Brandsdal begynte som netthandelgründer i 20-årene og har bygget opp et konsern som han håper passerer milliarden i omsetning i 2019 om alt klaffer perfekt.

Foto: Foto: Tor Erik Schrøder
Publisert:,

– Nå er vi nesten helt rosa, sier Einar Øgrey Brandsdal, eier og daglig leder i netthandelkonsernet Brandsdal Group.

Med «rosa» mener han nettbutikkene Blivakker.no og Cocopanda som selger sjampo, deodorant og andre skjønnhetsprodukter som nå står for brorparten av salget til Brandsdal Group som i 2018 omsatte for rekordhøye 870 millioner kroner, opp 73 millioner kroner fra i fjor.

– 2018 ble alt i alt et bra år, veksten i Finland var spesielt sterk, sier netthandel-gründeren fra Kristiansand.

Det mest gledelige er forbedringen av driftsresultatet som endte på 38,2 millioner kroner i fjor, opp 12,3 millioner fra i fjor.

Slutt på auksjoner

Men resultatet kunne vært høyere, for det er flere selskaper i Brandsdal-gruppen som ikke leverer varene.

– Hadde det ikke vært for underskuddet i Netthandelen og nedskrivningene i Brandsdal of Norway hadde vi nok endt med et resultat på rundt 50 millioner.

Netthandelen.no som tidligere leverte solide overskudd har flere år gått i minus, og hadde et underskudd på 10 millioner kroner i 2018.

Les på E24+ (for abonnenter)

Piller på nett: Vil nettapotekene ta av?

Også klesmerket Brandsdal of Norway skrives ned med 4,5 millioner kroner, og selskapet ble en del av Blivakker.no fra 1. januar 2019, hvor målet kun er å selge ut resterende klesproduksjon.

Netthandelen.no hadde i toppåret 2012 en omsetning på 439 millioner kroner, noe som har falt til snaut 130 millioner i 2018.

Brandsdal sier de har kuttet ut auksjonene som selskapet en gang var kjent for, og satser nå på hagemøbler, verktøy og andre «ting som er for store for postkassen».

Blir det ikke fart på nettbutikken kan det bli kroken på døren.

– Hvis det ikke fungerer så kan de flinke folkene våre bruke energien sin på andre ting. Det kommer til å bli greit uansett. Det er slitsomt å ha en nettbutikk som ikke leverer.

– Netthandelen.no var jo den første suksessen, er det noen følelser involvert i at det kanskje ikke fortsetter?

– Nei, det er veldig lite følelser inne i bildet. Vi skal ikke bli det neste Kodak, vi må hoppe på det neste.

Finansdirektør i Brandsdal Group, Kolbjørn Ertzeid, skyter inn at selv om man skal ta en beslutning om Netthandelen.no sin fremtid i løpet av året, er målet å redde selskapet.

– Vi håper å kunne snu trenden, vi har jo en betydelig kundemasse og det er en kjent merkevare som fremdeles er verdt mye, sier Ertzeid.

Les også

Egmont har tatt jafs av norske netthandel-suksesser: – Vi investerer med en evighetshorisont

Har tro på milliarden

Selv om Netthandelen.no går trått, fosser skjønnhetsbutikkene frem, og Brandsdal Group har ekspandert den internasjonale merkevaren Cocopanda inn i flere markeder.

Frem til nå har man etablert seg i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Østerrike.

– Vi er veldig fokusert på utlandet om dagen, det er der det skjer, og det er der vi vokser mest.

– Er det norske markedet mettet?

– Nei, ikke i det hele tatt, men det er et veldig lite marked, og i Europa er det 750 millioner mennesker, sier Brandsdal og utdyper:

– Vi skal inn i Polen i år, og så antageligvis to nye land neste år, men samtidig må vi tjene penger for å vokse videre.

Brandsdal mener at det er mulig å passere milliarden i omsetning i løpet av 2019, men da må både Black Week i november og julehandelen klaffe helt.

Vil ikke hente penger

Brandsdal skulle gjerne vokst raskere, og planen er å gå inn i to nye land i 2020.

– Har dere tenkt på hente penger for å vokse raskere?

– Jeg har en strategi om at jeg ønsker å drive alene, derfor er vi nødt å tjene penger hvert år. Min bestefar fortalte meg at én eier er alltid best, to kan gå, men flere enn det er umulig, sier Brandsdal.

Han sier det bunner i frihet og beslutningsdyktighet.

Netthandel-gründeren som startet opp i begynnelsen av 20-årene sier han konstant føler at ting går for sakte, men Brandsdal erkjenner at organisasjonen nok synes det går fort nok som det gjør nå.

Det kan finansdirektøren skrive under på.

– Einar er kronisk utålmodig, spøker Ertzeid.

Les også

Nettbutikken Makestyle har gått konkurs

Les også

Lokker nye ansatte med seks uker ferie og betalt vaskehjelp

Les også

Ny rapport: Kolonial.no må omsette for to milliarder for å tjene penger

Her kan du lese mer om