Norwegianflåten

Norwegian hadde ifølge sin egen kvartalsrapport 156 fly ved utgangen av 2019.
Nå har flåten krympet til 140 fly, viser E24s opptelling
Bare 8 av dem flyr i dag passasjerer.
  • David Bach
  • Marius Lorentzen
  • Fredrik Stave
  • Simen Grytøyr
Publisert:,

Coronapandemien har skapt en enorm krise i luftfarten, og i dag er det lite igjen av det globale flyimperiet og de store luftige planene til Norwegian.

Mandag 4. mai fikk Norwegian støtten de var helt avhengig av fra aksjonærene for å få landet den store restruktureringspakken som skal redde selskapet. Samtidig var Norwegian-sjef Jacob Schram klar på at «nye Norwegian» vil være noe helt annet enn det vi har blitt vant til.

Selskapet skisserer en fremtid der de går fra en opprinnelig plan på 168 fly i 2020 før krisen, til mellom 110 og 120 fly etter krisen. Altså skal omtrent hvert tredje fly ut av flåten.

Norwegian er en historie om et selskap som har fått til en eventyrlig global vekst, men coronakrisen føyer seg også inn i en lang rekke av problemer selskapet har støtt på underveis – problemer som både har vært innenfor og utenfor selskapets kontroll.

I januar 2012 la Norwegian inn Fastlands-Norges største enkeltinvestering noensinne. Med en prislapp i hundremilliarders-klassen bestilte flyselskapet 222 fly, med opsjon om kjøp av enda 150 fly etter det.

Slik skulle Norwegian bli det femte største flyselskapet i Europa, målt etter flåte. Voksesmerter, tekniske problemer med flyene og andre problemer har imidlertid gjort reisen humpete.

Norwegian både eier og leier (leaser) fly fra andre. Flyene de eier selv eies av det irske datterselskapet Arctic Aviation Assets (AAA). Det er AAA som også har leid ut Airbus-flyene Norwegian har eid.

Arctic Aviation Assets ble opprettet i 2012 for å håndtere den enorme flybestillingen, og skulle delvis leie ut, delvis eie hele flåten. Ifølge Norwegians kvartalsrapport eide flyselskapet 55 fly ved utgangen av første kvartal 2020. Disse vil det bli færre av i tiden som kommer.

  • I denne oversikten får du se E24s gjennomgang av alle flyene som i dag er malt med Norwegians karakteristiske røde snute, med eierskap, halehelt og alder.
  • I samarbeid med flydatabasen Planespotters forsøker E24 også å vise hvilket eierforhold de enkelte flyene i Norwegians flåte har – altså om flyet er leaset eller eid. Flere av flyene i Norwegians flåte eies av ukjente selskaper med flere deleiere, og leases via en lang rekke selskaper før flyet faktisk når operatøren.

Oversikten vil oppdateres fortløpende etter hvert som Norwegians flåte forandrer seg. Det vil den høyst sannsynlig gjøre.

E24 tar forbehold om at enkelte av opplysningene kan være utdaterte. Norwegian har fått tilgang til opplysningene for faktasjekk, men har så langt ikke meldt om feil.

737 NG er kjent som en av de store arbeidshestene i luftfarten – et kort- og mellomdistansefly som kan gjøre det aller meste som kreves av et flyselskap som Norwegian. Next Generation er etterfølgeren til Classic, hvorfra Norwegian i starten brukte 737–300 (og ett 737–500).

737 NG er flytypen som Norwegian har desidert flest av i flåten og alle er i 737–800-varianten.

I løpet av høsten 2019 solgte Norwegian 12 av flyene, og flere er på vei ut av flåten ved endt leasing-periode.

Likevel er det altså denne flytypen Norwegian må belage seg på å bruke aller mest av i årene som kommer, så lenge Max 8-flyene står på bakken og leveransen av Airbus’ A321-fly lar vente på seg.

737 Max er Boeings svar på Airbus’ A320neo-fly, som ble lansert rundt ni måneder tidligere. Max-flyene skulle være neste generasjon i Boeings uhyre populære 737-serie, som er verdens mest solgte passasjerflytype.

Norwegian ble det andre flyselskapet i verden som mottok Boeing-flyet Max 8 – versjonen av flyet som Norwegian bestilte.

Planen var at Norwegian skulle bruke de 100 Max-flyene til å erstatte sin gamle flåte og ekspandere.

I slutten av juni 2017 landet det første Max-flyet på Gardermoen. Dette var bare én dag etter at det Indonesiske flyselskapet Lion Air fikk levert sitt første fly av samme type. Ett år senere styrtet et av Lion Airs Max-fly i havet utenfor Jakarta.

Dreamliner var Boeings prosjekt for å lage en ny generasjon langdistansefly produsert i avanserte lettvektsmaterialer, med større vinduer, bedre kabinluft og dramatisk lavere drivstofforbruk enn eksisterende flytyper.

Disse faktorene var det som ifølge Bjørn Kjos skulle gjøre det mulig å få til lavpris-langdistanse.

Norwegian mottok sitt første Dreamliner-fly i juni 2013, to måneder på overtid, for å betjene selskapets nye langdistanseruter til USA og Asia.

Leveransen ble utsatt etter at Boeing opplevde problemer med flyets litium-batterier. Etter flere nødlandinger som følge av brann og røykutvikling i forbindelse med batteriproblemene, ble flyet midlertidig satt på bakken av amerikanske luftfartsmyndigheter.

I september måtte Norwegian leie inn erstatningsfly og det ble avholdt krisemøter med Boeing.

Langdistanseflyet hadde i 2018 motorproblemer som førte til mindre flytid og oppgraderinger for samtlige fly.

I januar 2018 ble det kjent at Norwegian måtte bytte ut motorene på alle de daværende 21 Dreamliner-flyene de hadde i flåten. Motorproblemene er ennå ikke løst og Norwegian regnet med å slite med flytypen i hele 2020.

Per i dag venter Norwegian på leveranse av tre nye 787–9 Dreamliner.

Da Norwegian i 2012 var på jakt etter nye fly, begynte en budkrig mellom Boeing og Airbus. Resultatet ble to tilbud Norwegian ikke kunne motstå, så de takket ja til begge.

Under Bjørn Kjos var planen aldri å bruke Airbus-flyene selv, men senest i vinter åpnet arvtager Jacob Schram for å erstatte Max-flåten med A320-flyene dersom smertegrensen ble nådd.

I 2016 endret Bjørn Kjos på planene sine. 30 av de 100 flyene i A320-bestillingen ble konvertert til A321LR (long range). Tallet ble senere 34. Flyene går enda lengre enn Max-flyene og Kjos ville blant annet bruke dem på ruter til østkysten av USA.

Et antall A320neo-fly har vært innom Norwegians eie, men de ble leaset ut til Hongkong Express og er siden solgt. I fjor inngikk Norwegian i forhandlinger med Airbus om å utsette leveranser av fly for totalt 10,7 milliarder kroner.

Årsaken var både at Norwegian trengte et økonomisk pusterom og at selskapet ikke ville ta i bruk A321LR ennå – man mente at det ble for dyrt å ta i bruk en helt ny flytype fra en annen leverandør på det tidspunktet.

Her kan du lese mer om

  1. Spesial
  2. Norwegian
  3. Flyselskaper
  4. Boeing
  5. Fly
  6. Bjørn Kjos
  7. Airbus

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

  2. SAS har ikke fått en krone i kriselån ennå: – Vi arbeider intenst med bankene

  3. Betalt innhold

    Derfor eies fem av Norwegians fly fra Caymanøyene

  4. Norwegian kansellerer kjøpet av 97 Boeing-fly og tar rettslige skritt

  5. Betalt innhold

    Dette kan bli Norwegians nye storeiere

  6. Norwegians redningsplan: Tror ikke på normal drift før i 2022