Elkjøp med u-sving: Flytter ansatte fra Danmark til Norge

I 2017 måtte de ansatte i det norske kundesenteret til Elkjøp flytte til Danmark for å beholde jobben. Nå, tre år senere, vil noen ansatte få beskjed om å flytte til Norge.

ØKT PÅGANG: Elkjøp venter økt pågang fra kunder i Norge, og flytter nå ansatte tilbake fra Danmark.

Lise Åserud / NTB scanpix
  • Ine Brunborg
Publisert:,

I 2017 flyttet Elkjøp og daværende Lefdal sine norske og svenske kundesentre til København i Danmark. Den gang måtte de ansatte enten bli med, eller miste jobben.

Siden har de to selskapene slått seg sammen, og kundesenteret ligger fortsatt i København.

Nå skal Elkjøp imidlertid gjenopprette et nytt senter i Norge for å øke kapasiteten. Det skal ligge i Lørenskog, i det samme lokalet fra 2017.

Senteret i Danmark skal ikke legges ned, men noen av arbeidsplassene blir flyttet.

Det betyr at noen ansatte vil få den samme beskjeden om å flytte, denne gangen tilbake til Norge.

Har satt i gang samtaler

– I Lørenskog vil vi i første omgang huse våre norske og svenske kundestøtteteam for kjøkken. Gradvis vil vi også etablere en andre avdeling for norsk kundebehandling samme sted, sier kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic, Jan Christian Thommesen, til E24.

– Denne vil utvikles i henhold til forventet økning i volum, og over tid er anslaget å håndtere opptil 50 prosent av all norsk kundekontakt fra Lørenskog, fortsetter han.

Les også

Viruset har gitt kjempevekst for NHO og LO

Etableringsprosessen i Norge vil ta omtrent ett år, og Elkjøp har satt i gang samtaler med de ansatte i den berørte avdelingen, opplyser han.

Elkjøp vil foreløpig ikke si hvor mange ansatte som skal flyttes.

– Det foregår nå en prosess for å ivareta dem. Ambisjonen er å finne andre jobber internt til de som ikke ønsker å flytte. Det finnes mange gode muligheter for løsninger lokalt på kundesenteret i København, da behovet for folk også der er stort.

Økt pågang

Bakgrunnen for flyttingen og det nye kundesenteret er økt pågang fra kunder som trenger supporthjelp, blant annet som følge av vekst i netthandelen, ifølge Elkjøp.

En annen årsak er plassutfordringer, som ifølge Elkjøp ble spesielt tydelig i lys av smittevernrutiner i forbindelse med coronaviruset. Thommesen opplyser at selskapet blant annet ble nødt til å opprette to midlertidige kundesenterlokasjoner for å ivareta smittervernet. Slike tiltak vil nå ikke være nødvendig, opplyser han.

– Det er flere elementer som spiller inn i flyttingen. Fra vår side er dette en positiv historie som signaliserer at man må investere mer i god kundekontakt. Klart det er en endring for dem som er involvert i prosessen, og det må man alltid ta hensyn til og ha en prosess som er god. Men i bunn og grunn er dette en solid investering i kundesenterdelen av virksomheten, der vi styrker oss for å sikre enda bedre opplevelse for kundene våre, sier Thomessen.

Les også

Elkjøp-tabbe da sosiale medier-person «vant» smarthjem til 200.000

Les på E24+

Ekspert om dårlige arbeidsforhold: – Vanskelig å si om det er verdt kampen

Her kan du lese mer om

  1. Elkjøp
  2. Danmark
  3. Arbeidsliv
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. H&M kutter 150 jobber i Norge - flytter logistikksenter til Sverige

  2. Elko flytter produksjonen på Åmot til Sverige og Tyskland

  3. SAS tror de trenger 12,5 milliarder svenske kroner: Sverige klar for å øke eierandelen

  4. Annonsørinnhold

  5. Ikea Sørlandet nedbemanner – 45 ansatte rammes

  6. Mærsk Drilling sier opp 100 ansatte