Underskuddet krympet for Høyer - men inntektene faller

Kleskonsernet skriver at de har et håp om at høsten blir bra, selv om totalen for året foreløpig er usikker.

Ørnulf Høyer på hovedkontoret i Oslo.
  • Hanna Ghaderi
Publisert: Publisert:

I 2020 falt kleskonsernets inntekter med 31 millioner kroner sammenlignet med året før.

Årsresultatet havnet på minus 694.000 kroner. Det er en nedgang fra 2019-underskuddet som var på minus 6,4 millioner kroner.

Samtidig ble inntektene redusert med 33 millioner kroner i fjor. Konsernet trekker frem at regnskapsåret var betydelig preget av pandemien. Høyer-butikkene som har mottatt kontantstøtte har fått to millioner kroner.

«Dette har resultert i at de fleste av konsernets ansatte ble permittert, og at virksomhetene holdt helt eller delvis stengt i en periode» skriver styret.

Les også

Lav vekst i klesbransjen: To kjeder går mot strømmen

Usikkert knyttet til årets resultat

Styret skriver videre at flere av konsernets ansatte har vært permittert også i 2021, og at virksomhetene i inneværende år også holdt helt eller delvis stengt i perioder.

«Omsetningen etter gjenåpningen i mai 2021 har imidlertid vist seg atskillig mer positiv enn forventet, og det forventes også at butikkene vil fortsette å holde åpent ut året».

Samtidig trekker de frem at myndighetenes reiserestriksjoner fører til at flere nordmenn blir hjemme, og handler i butikker som Høyer.

«Disse forholdene gir grunn til håp om at høsten blir bra, selv om totalen for året foreløpig er usikker».

Les på E24+

Der dressen kommer til kort

Testet «facetime»-handel

– Det er ikke gøy å permittere så mange ansatte, det gjør vondt i magen, sa Ørnulf Høyer, eier og daglig leder for Høyer-kjeden til E24 i mars 2020.

Kleskonsernet testet flere ideer de hadde diskutert tidligere. Deriblant videohandel, som de kalte «facetime-shopping». Kundene ble eskortert gjennom butikken digitalt.

I tillegg vekket Høyer til live konseptet personlig shopping, hvor enkeltkunder kunne booke hele butikken for seg selv. Dette er en tjeneste som vanligvis koster 800 kroner, som kjeden har skalert ned de siste årene, men som i fjor ble gratis og gjøres tilgjengelig i både åpne og nedstengte butikker.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Høyer

Flere artikler

  1. Bowling-gründer lar seg ikke skremme av blodrøde tall: – Vi skal bli størst i Europa

  2. Norgesgruppen omsatte for 50 milliarder kroner i første halvår

  3. Salgsfall for Clas Ohlson i Norge

  4. Dr. Dropin mot firedobling av omsetningen under pandemien

  5. Gigantgartneri vokste til rekord på lav strømpris