Kongsberg-trio ber om 400 millioner til industriomstilling

Kongsberg Gruppen, TechnipFMC og GKN Aerospace mener de kan lage fremtidens industriløsning om de får statlig støtte. NHO stiller seg positive til prosjektet.

NHO-sjefen Ole Erik Almlid var hos på besøk hos de tre største bedriftene i Kongsberg forrige torsdag. Han var imponert over planene de hadde for fremtidig omstilling.
  • Harald Hoff
Publisert: Publisert:

Satsingen til de tre bedriftene heter «Industripiloten»(se faktaboks). Målet er å finne industriløsninger for digitalising og økt automatisering etter prinsippene under «Industri 4.0». Uttrykket industri 4.0 handler blant annet om automatisert sammenveving av data i alle ledd av en produksjonslinje.

Trioen vil blant annet ha penger til forskning, kompetanseheving og et nytt forskningssenter i Kongsberg. Et bygg på 17.000 kvadratmeter er allerede satt av.

De mener det lenge har vært tydelig behov for automatisert infrastruktur og omstilling innad i norske bedrifter.

– Vi trenger en samkjøring mellom selskap med fokus på utdanning og utvikling side om side. Vi vil både bygge de nye «bilene» samtidig som vi vil utdanne de nye «sjåførene», sier leder for Industrilederforum på Kongsberg, Willy Holdahl.

Trioen skal be om 400 millioner i støtte fra statlige ordninger, og håper å se et større millionbeløp allerede i slutten av 2021.

Arbeidsplasser og statlige penger

Tidligere i juni stemte Stortinget over om de ville etablere industripiloten. Representantforslaget var fremmet av Arbeiderpartiet, men ble møtt med borgerlig motstand og stemt ned.

Iselin Nybø mente at det var mer effektivt å bruke etablerte støtteordninger, enn å lage nye lage nye.

Til tross for nedstemmingen tror Holdahl at midlene likevel vil komme inn. Trioen vil søke om eksisterende midler, og at spørsmålet vil bli tatt opp til debatt igjen etter stortingsvalget til høsten.

Willy Holdahl utenfor arbeidsgiveren GKN Aerospace sin fabrikk i Kongsberg. Han er også leder for Industrilederforumet i byen og har da ansvar for blant annet industripiloten.

– Det er frustrerende at det be avslått. Folk sier jo at dette er en kjempegod idé. I ordskiftet i Stortinget slo det meg som en misforståelse. Vi vil gjerne bruke eksisterende hjelpemidler, men disse har vært vanskeligere å få tak i, sier Holdahl.

– Det vi kommer til å finne ut vil knekke mange koder. Men virkemiddelapparatet i Norge er ikke skrudd riktig sammen for å kunne støtte de store bedriftene og klyngemiljøer, som her i Kongsberg, sier han.

Næringslivsdepartementet opplyser å ha delt ut omtrent 700 millioner til 73 bedrifter for innovasjonsprosjekter. Willy Holdahl mener de likevel smører for tynt, og at det bør satses mer på store bedriftene.

Vil flytte produksjonen tilbake til Norge

Ifølge produksjonssjef i TechnipFMC, Line Berget, må norske selskap i internasjonale konsern hele tiden bevise at det er lønnsomt å produsere i Norge til tross for høye lønninger.

Løsningen er automatisering og sammenveving av data i alle ledd i produksjonskjeden, sier hun.

Hun opplyser at TechnipFMC er i ferd med å omstille større deler av produksjonskjeden sin til «Industri 4.0».

– Jeg er overbevist om at en får en økning på mellom 20 til 50 prosent i produksjonseffektiviteten om en klarer å skru alt om til industri 4.0, sier hun.

Line Berget er produksjonssjef i TechnipFMC. Hun forteller E24 at jo mer hun lærer om Industri 4.0 jo mer giret blir hun over potensialet det har.

En digital omstilling vil kunne automatisere deler av produksjon en gjorde manuelt i utlandet. Da kan en større andel av produksjonen til Norge, mener hun.

Hun peker blant annet på Norge har dalende industrieksport, og taper markedsandel internasjonalt. Det å ta større deler av produksjonen hjem kan hjelpe med nettopp dette, ifølge Berget.

– Ikke gitt at de burde få penger

Halvor Mehlum, professor i samfunnsøkonomi ved UiO, støtter resonnementet til Kongsberg-selskapene.

– Det å gjøre en større del av verdiskapningen innenlands er et sunt prinsipp. Spesielt når Norge vil i fremtiden vil produsere mindre olje. Det blir en vinn-vinn med lavere importkostnader og høyere eksportinntekter, sier han.

Lønningene i Norge har hatt en moderat vekst de siste årene ifølge Mehlum. Det støtter norsk konkurranseevne internasjonalt.

– Men det er ikke gitt at de skal få støtte likevel. I Norge hjelper oljepengebruken vår oss på en måte som gjør at varehandelsbalansen vår kan gå i minus. Sånn sett så ligger vi ikke nødvendigvis så langt unna handelsbalansemålet vårt til tross for økende import de siste årene.

Han peker også på at lønnsveksten ikke nødvendigvis vil være moderat fremover, noe som igjen kan utfordre ambisjonene.

NHO-sjef Ole Erik Almlid på besøk hos GKN Aerospace sin fabrikk i Kongsberg. De tre største selskapene i Kongsberg inviterte han 17. juni på omvisning og for å fortelle han om industripiloten.

NHO-sjef Ole Erik Almlid har blitt presentert for Industripiloten i Kongsberg.

– Det er inspirerende at de vil gå videre med utvikling på høyteknologisk nivå og på kompetanseutvikling. Om en ikke gjør det så er det noen andre som gjør det, og da blir en forbikjørt, sier Almlid.

– Jeg forventer at myndighetene ser ordentlig på det disse Kongsberg-selskapene foreslår, sier han.

Les også

Vurderer å børsnotere Kongsberg Digital: – Etterspørselen etter løsningene er økende

Les også

Kongsberg Gruppen sikrer 4,1 mrd. i bestillinger: USA bestiller flere våpenstasjoner

Les også

Hyret inn banktopp for å få mer fart på eksporten: – Vi må gire opp

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Omstilling
  2. Technip FMC
  3. GKN
  4. Kongsberg
  5. Iselin Nybø
  6. Ole Erik Almlid

Flere artikler

  1. Innovasjon Norge har delt ut 657 mill. i omstillingsmidler – gigantene i toppen av listen

  2. Kongsberg Maritime kutter 30 jobber: – Forventet mer langsiktig eierskap

  3. NHO-sjefen: Støre risikerer å bli klimataper

  4. Etterlyser grønne eksportgrep fra staten: – Dette EM-et må vi være med i

  5. NHO og LO tror på 30.000 batterijobber: – Det må til en milliardsatsing