Regjeringen imøtekommer Norwegian: Setter av 1,5 mrd. til mulig krisestøtte

Norwegian ser ut til å få den støtte de har bedt om, men foreløpig ikke de andre. Staten jekker også opp støtten til Avinor og bevilger nye 2,75 milliarder til flyplasselskapet.

1,5 MILLIARDER: Det har ikke vært kjent eventuelt hvor mye regjeringen vil sette av til Norwegian.
  • Hanna Ghaderi
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Forrige uke ble det kjent at regjeringen snur, og vil bidra med midler til Norwegian under visse vilkår likevel.

Regjeringen sa i fjor nei til å gi mer hjelp til selskapet, men etter at Norwegian kom ut med en ny redningsplan der langdistansesatsingen legges ned, ble tonen en annen.

I fredagens nye krisepakke foreslår regjeringen at det bevilges 1,5 milliarder kroner til eventuell deltagelse i et hybridlån til Norwegian.

Dette er det samme beløpet som Norwegian ba om, etter det E24 erfarer. Dette betyr at Norwegian nå må finne minst tre milliarder kroner hos andre investorer.

– Vi har tro på at et rekonstruert Norwegian kan være en viktig aktør i norsk luftfart i fremtiden, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Norwegian sier dette øker sjansen for at de kommer gjennom rekonstrueringsprosessen.

–  Vi er svært takknemlige for dette, og det øker sjansen betydelig for at vi lykkes med å komme gjennom rekonstruksjonsprosessen. Regjeringens medvirkning bidrar til å sikre arbeidsplasser og sunn konkurranse i luftfarten, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian til E24.

Flere vilkår

Regjeringen bevilger mer enn 7,0 milliarder kroner til luftfarten i 2021. Så langt for fjoråret og i år utgjør tiltakene over 21 milliarder kroner.

Regjeringen har satt flere forutsetninger for å delta i rekonstruksjonen, som blant annet inkluderer krav om at selskapet må tilføres nødvendig ny kapital på minimum 4,5 milliarder kroner, hovedsakelig fra institusjonelle og strategiske investorer, og at hybridlånet skjer på markedsmessige vilkår.

En eventuell deltagelse avhenger av den pågående rekonstruksjonsprosessen i Norwegian.

Etter nyheten stiger Norwegian-aksjen 14,3 prosent.

Jekker opp Avinor-støtten

Avinor får også 2,75 milliarder kroner i støtte. Ved å tilby 2,75 milliarder i tilskudd til Avinor i første halvår, jekker regjeringen opp støttenivået til det statseide flyplasselskapet med drøye 600 millioner i halvåret.

I hele fjor fikk Avinor tilskudd på 4,27 milliarder, eller 2,14 milliarder per halvår. Selskapet fikk også utsettelse på avdrag fra selskapets lån fra staten.

Regjeringen skriver i pressemeldingen at Avinors økonomi er sterkt berørt av nedgangen i flytrafikken, og at det er betydelig usikkerhet knyttet til når og hvor raskt inntektene vil ta seg opp igjen.

I november varslet Avinor et milliardtap dersom pandemien utviklet seg i gal retning.

Les også

Ropstad varsler lockdown-lettelser neste uke

Venter med støtte til flyselskapene

Regjeringen skriver også at de vil vente med å ta stilling til kompensasjonsordningen for flyselskapene til etter at rekonstrueringsprosessen i Norwegian er fullført.

«Dette vil være nødvendig for å ivareta Stortingets krav om at kompensasjon fra staten ikke går til selskapets kreditorer», skriver de videre.

Det presiseres også at det på kort sikt er usikkerhet knyttet til utviklingen i luftfarten fremover, som fører til at regjeringen vil gjøre en ny vurdering når behovet for minstetilbudskjøp er «betydelig redusert» og når rekonstrueringsprosessen er gjennomført.

Les også

Møtte næringslivet etter innreiseforbudet: – Det kom brått på dem

– En stor skuffelse

– Regjeringens forslag til tiltak for norsk luftfart er en stor skuffelse for bransjen. Stortinget ba om en kompensasjonsordning, men regjeringen tar dessverre ikke luftfartens utfordringer tilstrekkelig på alvor, sier Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

Han mener at utsettelsen av hele ordningen, og at en mulig fremtidig ordning ikke skal dekke en del av de økonomiske tapene er urimelig.

– Til tross for at luftfarten er den næringen som har tapt aller mest, er det likevel den eneste berørte næringen som ikke har fått en krone i kontantkompensasjon.  Norske myndigheter har iverksatt de strengeste smitteverntiltakene i hele Europa, og har mer eller mindre stengt ned flymarkedet, uten at bransjen har fått kompensasjon.

Lothe legger til at flyselskapene har mistet en omsetning på over 16 milliarder kroner i 2020, som har svekket flyselskapene betydelig i kampen mot europeiske konkurrenter.

– Regjeringen setter nå døren på vidt gap for at utenlandske selskaper med sterk økonomi kan presse ut norske aktører. Dette setter norske arbeidsplasser og et helhetlig flytransporttilbud i spill sier Lothe, som setter sin lit til at Stortinget nå rydder opp.

Les meldingen her
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Aksjelive
  3. Coronaviruset
  4. Norwegian
  5. Luftfart
  6. Flytrafikk
  7. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Flybransjen raser mot regjeringens forskjellsbehandling: – Det er helt utrolig

  2. Flyselskapene får ikke egen kompensasjonsordning: Hvert selskap kan få maksimalt 100 mill.

  3. NHO, LO og pilotene reagerer på flypakken: – En skandale

  4. Opposisjonspartiene positive til pengestøtte: – Riktig å gi Norwegian hjelp

  5. Norwegian-ansatt etter regjeringens u-sving: – Veldig klare for å få komme tilbake igjen