Ikea går mot strømmen – dropper Black Friday

Ikea oppfordrer kundene til å la lommeboken ligge og i stedet hente frem unbrako-nøkkelen.

I OVERKANT: Flere elektronikkjeder kjører Black Friday-konsept hele uken. Ikea synes salgskonseptet har gått av skaftet og lanserer en motpol.

Foto: Arnd Wiegmann Reuters
Publisert:

Det er strengt tatt ikke lenger nødvendig å si: Black Friday har for alvor befestet seg som en av de virkelig store handelsdagene i Norge.

I år estimerer Hovedorganisasjonen Virke en samlet omsetning på 3,4 milliarder kroner, hvilket vil være det største Black Friday-forbruket noensinne her til lands.

En undersøkelse blant Visma Retails detaljhandelskunder i Norge og Sverige – med fokus på netthandlere – viser at 94 prosent av butikkene planlegger å delta på Black Friday i år.

Det gjør ikke Ikea. På fredag innfører de i stedet «Den store strammedagen» og oppfordrer sine kunder til å stramme opp eksisterende møbler fremfor å gå amok med lommeboken.

– Vi har vært med på Black Friday tidligere og mener det har gått litt av hengslene. Vi synes dette gir en fin mulighet til å fokusere på å få produktene til å vare litt lenger, forteller bærekraftssjef i Ikea Norge, Anders Lennartsson til E24.

Dere er et multinasjonalt, masseproduserende konsern som synes det blir for mye kjøpepress?

–Vi prøver ikke å legge skjul på at det er å selge møbler vi lever av i Ikea, men vi ønsker å vise at det ikke er en nødvendig motsetning mellom å drive lønnsomt og å jobbe med bærekraft.

Les også

Duket for historisk shoppe-fredag

Dropper dere Black Friday hovedsakelig av idealistiske eller forretningsmessige hensyn?

– Begge deler. Vi er bevisste på at et overforbruk ikke er sunt for planeten vår, men det handler også om å skape tillit hos kundene – å jobbe med tiltak de setter pris på.

Tror vi overrasket folk

For det er svært delte meninger om Black Friday. På den ene siden er det vanskelig å tolke de siste årenes handelstall som noe annet enn at nordmenn trykker konseptet til sitt bryst.

Samtidig er det mange som finner det meningsløst å importere nok et amerikansk fenomen, særlig siden det har en tett tilknytning til Thanksgiving.

Lennartsson forteller at «Den store strammedagen» har fått svært god respons – fra privatpersoner, miljøorganisasjoner og politikere. Over 6.000 brukere har reagert positivt på Facebook-innlegget som presenterte konseptet.

– Jeg tror vi aldri har fått så mange positive tilbakemeldinger på noe vi har gjort. En del av reaksjonene bærer også preg av overraskelse. Mange forbinder nok Ikea med massekonsum og hadde derfor ikke regnet med dette, sier Lennartsson.

Han forteller at det, så vidt ham bekjent, ikke har kommet noen reaksjoner fra bransjen.

– Men jeg håper flere vil våge å hoppe av denne hemningsløse kjøpefesten i fremtiden.

Les også

Julen 2017: Nordmenn planlegger å bruke mindre enn i fjor

Grønt, ikke sort

Også Den Norske Turistforening (DNT) Ung arrangerer en Black Friday-motpol.

«Grønn Fredag»-konseptet debuterte i 2015, og i år finner man et tosifret antall arrangementer rundt om i landet, hvor bytting av friluftsklær og -utstyr står i sentrum.

Påmeldingslister på Facebook må riktignok tas med en klype salt, men hittil har omtrent 10.000 meldt sin interesse.

– Fra i fjor, som var første gang vi arrangerte Grønn Fredag i stor skala, har vi doblet antall arrangementer, fra 7 til 15. Det tyder i våre øyne på en økende interesse, sier kommunikasjonssjef i DNT, Mette Øines Habberstad.

Hun forteller at arrangementet er åpent for alle, men forventer at den yngre garde blir godt representert.

– Jeg tror særlig mange unge har gått litt lei av å skulle kjøpe hele tiden. De er mer åpne for en bytteøkonomi, sier hun.

Her kan du lese mer om