Italia kritisk til Rema-kampanje

Italia mener at Rema 1000 utgir norske produkter for å være italienske.

FÅR KJEFT: Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan.

Sigurdsøn, Bjørn
  • NTB
Publisert:

– Italias ambassade forbeholder seg retten til å anvende alle lovlige midler til å beskytte italienske produkter, opplyser handelsattaché Luigi Biondi i en pressemelding.

Det var 20. januar at Rema 1000 startet reklamekampanjen. Kampanjen markedsfører ulike matprodukter. Noen av dem blir ifølge Italias ambassade utgitt for å være italienske.

– Produktenes emballasje bærer det italienske flagget, samt bilde av en "Pavarotti-dobbeltgjenger", og merket "Italia", sier Biondi.

– Er ikke italiensk

Han viser til at Rema reklamerer med at man kan lage italienske retter for mindre enn en hundrelapp.

– Ved nærmere ettersyn ser man at disse pakningene med kjøtt, pizza, brød, supper, is og så videre, faktisk også er merket med et lite norsk flagg, og man kan lese, med meget liten skrift, at produktets opprinnelsesland er Norge, opplyser Biondi.

Han mener det er misvisende å fremstille lavprismatvarer som italienske produkter når matvarene ikke har sitt opphav i Italia og ikke er underlagt italienske kvalitetsstandarder.

Vil ha dialog

Italias ambassade mener at kampanjen kan være i strid med forskrift om merking av næringsmidler, samt i strid med markedsføringsloven.

Rema 1000 ville tirsdag overfor NTB ikke kommentere saken i detalj.

– I forkant av kampanjen snakket jeg med ambassaden. Vi har ikke hørt om kritikken som ambassaden nå har kommet med, og de har ikke vært i kontakt med meg om saken. Vi skal ta kontakt med ambassaden onsdag morgen for å se om vi kan ha en dialog, opplyser markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000.

Utover dette ønsket Rema 1000 tirsdag ikke å si noe mer om saken.

Flere nyheter på E24.

Publisert:

Flere artikler