Snuser på norsk trykk

Internasjonale og norske storaviser snuser på norsk teknologi for å øke opplaget i noen av verdens mest attraktive markeder.

NORSK TEKNOLOGI VEKKER INTERESSE: Ser du forskjellen? Nils Trosterud holder i den ene hånden den originaltrykte utgaven av Daily Mail fra London. I den andre hånden holder han eksemplaret trykket av Newsworld i New York.

SISSEL TORDHOL/NEWSWORLD
  • Ulf Peter Hellstrøm - Aftenposten
Publisert:

– Newsworld skal bli verdens største avisdistributør. Det er målet, sier nordmannen Nils Chr. Trosterud.

Han er én av de ansatte som har eierinteresser i selskapet med norske ansatte som nå er registrert i Storbritannia.

– Papiravisene har behov for å utnytte sine markedsmuligheter til siste trevl. Det gjelder særlig når tidene er tøffe og papirmediene dessuten er utfordret av nye medier. Da blir også små opplag interessante for storaviser som kan selge noen hundre eksemplarer i andre deler av verden, tilføyer Trosterud.

Digitalisert trykk
Det norske selskapet tilbyr trykking av aviser på digitaliserte blekkskrivere til 15 millioner kroner. Det gir lavere startkostnader enn ved ordinære offsetpresser. Selskapets virksomhet omfatter blant annet trykkeroperasjoner i New York og Dubai og oppstart i London til høsten.
Opplagene for utgivelsene kan ligge fra 100 opp til 10000 eksemplarer. Det er interessant for avisutgivere som ellers må sende små opplag aviser ut på kostbare flyreiser for å dekke behovet i metropoler som New York.
Newsworld lå nede i flere år etter at forretningsidéen viste seg tung å sette ut i livet. Nå er utsiktene adskillig lysere, og selskapet håper å betjene en gjeld på rundt 10 millioner euro (90 mill. kr) under oppstartfasen.

Murdoch og Bild
Trosterud har fått foreløpige avtaler med en del av mediebaronen Rupert Murdochs aviser i Fox Corporation og med det tyske mediehuset Axel Springer Verlag, som utgir Europas største avis, Bild-Zeitung. De tyske avisene Bild og Welt er trykket i Dubai siden i fjor høst gjennom samarbeidet med det norske selskapet. Her hjemme har Newsworld vært i møter med blant annet Schibsted.

Små forskjeller
Nordmannen Trosterud viser frem eksemplarer av den engelske avisen Daily Mail som til dels er trykket på vanlig måte i avisens hjemland Storbritannia og til dels på det norske firmaets digitale blekkskrivermaskin i New York. Forskjellene er nesten ikke til å få øye på. I den digitaliserte trykkeprosessen i New York er avisen 8 prosent mindre enn i Storbritannia. Det er knapt merkbart for de fleste avislesere. Men fargene og trykkerikvaliteten fremstår som nokså likeverdige.
– Daily Mail har meldt om et økt salg i New York på 30 prosent, ikke minst fordi avisen er på gaten like tidlig som lokale aviser. En annen kunde, Irish Times, har doblet sitt opplag i New York. Distribusjonen av avisene går mye raskere og mer effektivt enn med fly. Og når avisene kan foreligge i de lokale utgavene allerede grytidlig om morgenen, øker salget merkbart. Vi opplever at salgsøkningen har vært 30 til 50 prosent for noen av våre kunder, sier Trosterud. Ryktene om papiravisenes død er betydelig overdrevet, mener han.

Les flere nyheter på E24

Publisert:

Flere artikler

  1. Presidentstyrt gir avisboom

  2. «Mr. Bean» selger sin McLaren F1. Prislapp: 93 millioner kroner

  3. «Oh no, it's raining»

  4. Annonsørinnhold

  5. Svenskene fikk velge tognavn: Her er Trainy McTrainface

  6. Når pilene peker nedover