Luksusturisme til Norge øker: – De kan bruke flere millioner

Antall skreddersydde luksusturer for ferierende i Norge har skutt fart den siste tiden. – De kan bruke flere millioner, forteller Jan Sortland i luksusreisebedriften Norwegian Adventures.

OPPLEVELSE: Luksusturisme til Norge øker i omfang. Spesielt blant amerikanere. De vil oppleve noe ekstraordinært, og Norge er ideelt med vill natur. Turistene kan legge igjen millioner av kroner på ett besøk, forteller Jan Sortland som driver Norwegian Adventures.

Foto: Tore Meek NTB scanpix
  • Ida Bing
Publisert:

Turister som skal reise til Norge på ferie har brukt god tid på internettsøk i forkant.
De vanligste søkene er fjorder, isbreer, nordlys og naturlige underverker.

Men ett søk har steget kraftig gjennom fjoråret.
Antallet søk etter ordet luksusturisme økte med utrolige 614 prosent, fra 1.560 til 11.140.

Det viser en rapport som Bloom Consulting har laget på oppdrag for Innovasjon Norge.

– Det er nærliggende å tro at dette er turister fra kjøpesterke markeder. Vi er jo kjent for å leve godt her i Norge, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.

– Norge er kjent for å være dyrt

Innovasjon Norge skal bruke sommeren på dykke videre inn i tallene som kom frem av rapporten. De vet med andre ord enda ikke hvor turistene som vil på luksusferie til Norge kommer ifra.

LUKSUSTURISME: Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge mener turister som ønsker seg luksusferie i Norge er klar over den høye standarden på reisetilbudene.

Foto: Astrid Waller

– Det er flere som oppdager Norge fra oversjøiske markeder, og vi bet oss merke i at det var nettopp en stor økning for såkalt luksusturisme, sier Holm.

– Hva ligger i begrepet luksusturisme?

– Luksusturisme i den mer tradisjonelle forstand er alt fra fine hoteller til shopping. Norge er jo kjent for å være dyrt også, sier reiselivsdirektøren.

Holm påpeker at hun er spent på å vite hvor søkene på luksusturisme stammer fra.

– Vi vil utvide opplevelsene i Norge, og bli flinkere til å fremheve det vi kan tilby her. Da er det godt å vite at kjøpesterke turister der ute kan bidra.

Selger reiser til flere millioner

Jan Sortland i luksusreisebedriften Norwegian Adventures sier at det er større og større pågang for hvert år som går. Bedriften skreddersyr opplevelsesturer til kunder.

I 2016 hadde Norwegian Adventures en omsetning på 8,7 millioner kroner, opp fra 5,4 millioner i 2015.

– Vi tilrettelegger personlige reiseopplevelser til grupper. I forrige uke hadde vi for eksempel med oss 85 amerikanere på Sunnmøre, som reiste jorden rundt i et privat jetfly, sier han til E24.

Les også

Hurtigruten: – Dette blir tidenes rekordsommer

De aller fleste turistene som benytter seg av Norwegian Adventures er fra USA. Sortland peker på at turistene er svært kjøpesterke, for det er sjeldent at bedriften selger reisetilbud til under 100.000 kroner.

– De bruker alt fra flere millioner til flere hundre tusen kroner, sier Sortland.

Han peker på at turistene som kommer er vant til å både leve og reise luksuriøst.

– Dette er velstående mennesker som alltid reiser sånn. Og denne gruppen kommer i økende grad til Norge.

LUKSUSFERIE: Et privat cruise i Geirangerfjorden, eller kanskje en helikoptertur over området, etterfulgt av en luksuriøs hotellovernatting? Slik opererer det amerikanske reiseselskapet Cox & Kings, som skreddersyr opplevelser i Norge av en litt høyere standard.

Foto: Erik Thorberg NTB scanpix

Foruten amerikanere er det både turister fra Brasil, Storbritannia, Tyskland og Australia som benytter seg av de luksuriøse reisene i Norge. Selv har bedriften fokus på turister fra USA.

Amerikanere tilbyr luksusreiser til Norge

Les også

Kinesisk turistboom til Norge

Reisebyrået Cox & Kings i USA har spesialisert seg på reiser til turister i luksussegmentet. Driftsdirektør Warren Chang peker på at luksusreisene preges av de unike opplevelsene i større grad enn standarden på overnattingene.

– Definisjonen av luksusreiser har utviklet seg. Før handlet det mer om hva som var de beste hotellene, mens det nå handler mer om de unike opplevelsene og selve eventyret, sier han til E24.

Byrået skreddersyr luksusreiser for amerikanere som besøker Norge, hvor hver klient legger ned om lag 20.000 dollar, litt over 160.000 norske kroner, i turen til Norge. Kostnader til flybilletter er ikke medregnet.

Selv har selskapet sett en stor økning i antall turister som gjerne vil på luksusferie til Norge.

– Jeg tror Skandinavia og Norge blir sett på som et trygt reisemål. Norge har jo også et godt rykte når det kommer til levestandard, og naturligvis for sin natur, sier Ashley Rudnansky, som er Cox & Kings' spesialist på reiser til Norge.

VIL HA LUKSUS: Antallet turister som ønsker seg en luksusferie i Norge er økende, opplyser flere reisebyråer E24 har vært i kontakt med. De skreddersyr unike opplevelser for turister, men så koster de også mer. Her er turister på fjellplatået Preikestolen ved Lysefjorden i Rogaland.

Foto: Paul Kleiven NTB scanpix

Den tradisjonelle turbussen og guidet tur i samlet tropp byttes nemlig ut med noe helt annet for turister som vil reise på luksustur.

Privat cruise i Geirangerfjorden, helikopterturer, og fotturer med privat guide er noe av det direktør Chang trekker fram.

– Turene våre ligger på et høyere prisnivå, men det handler jo om hva kunden er interessert i. Standardene våre er ekstremt høye, med private sjåfører og guider som alltid sørger for at kundene er fornøyde, sier han til E24.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Innovasjon Norge
  2. Reise
  3. Reiseliv
  4. Norge

Flere artikler

  1. Turister til Norge gjør nettsøk på isbreer og fjorder

  2. Betalt innhold

    Reiselivet står klar til å satse på nordmenn. Men én ting bremser gjenåpningen.

  3. Reiselivet håper på ny runde med norgesferie: – Handler om å komme over kneika

  4. Venter beste sommer noensinne

  5. Fraktet 94.736 amerikanere til Norge