GRANDIOSA-SJEFEN: Grandiosa-sjef angriper matsnobberi

Fisefine kokker og ernæringseksperter viser forakt for den maten folk flest setter på middagsbordet, mener sjefen for Stabburet Jan Ove Rivenes.

INNTAR FAST FOOD-MARKEDET: Stabburet lanserer Grandiosa som ferdigmat på 300 Statoilstasjoner landet rundt og håper på å selge 2 millioner pizzastykker det første året.

Scanpix
  • Marita E. Marita E. Valvik - Aftenposten
Publisert:

Etter en annonsekampanje fra Matmerk slår han nå tilbake.

- Hvem er det som skal definere hva som er norsk matkultur om det ikke er forbrukerne selv, sier en provosert administrerende direktør Jan Ove Rivenes i Stabburet. Nora saft og syltetøy, makrell i tomat, Nugatti, Idun ketchup og Bjellands fiskeboller er blant de kjente merkevarene i selskapet, i tillegg til Grandiosa.
Nå er Stabburet redd for at holdningen til norsk matkultur ødelegger for utviklingen innen næringsmiddelsektoren. Direktøren mener de møter en uvitende holdning som på sikt skader næringsmiddelselskapenes muligheter til utvikling.
Rett ut av veggen?

- Tror de at en makrellboks eller en pizza triller ut av veggen, spør Rivnes, og peker på en omfattende prosess fra idé til kjøkkenbord.
- I konkurranse med utenlandske aktører er denne utviklingen viktig for at vi skal opprettholde pizzafabrikken på Stranda, leverposteiproduksjonen i Fredrikstad og surkålfabrikken i Rygge, sier han.
Reklamen som fikk begeret til å flyte over for ham sto i avisene forrige uke. Et bilde av en frossenpizza med overskriften "Matkultur?". Ved siden av, under overskriften "Matkultur." er det bilder av ni produkter som kalles "matskatter". Bak denne kampanjen står Matmerk, en organisasjon som skal utvikle norsk mat-mangfold. Samtidig skal Matmerk bidra til økt verdiskaping og næringsutvikling med basis i norsk matproduksjon, står det på organisasjonens hjemmeside.
Matmerk får 14 av nær 19 millioner kroner i driftsinntekter fra Landbruks- og matdepartementet. Stabburet mener organisasjonen har et snevert fokus på hva som er norsk matkultur.
Godt for bonden

- Bare leveransene til Grandiosa holder 550 norske gårdsbruk i gang. Er ikke det verdiskaping med basis i norsk matproduksjon?, spør Grandiosa-sjefen.
- Grandiosa er et eksempel på at både bønder, forbrukere og næringsmiddelindustrien er tjent med å videreutvikle matvarer med god kvalitet og som forbrukerne bruker mye av, sier han og fnyser av kjendiskokker som skal lære nordmenn å lage mat. Administrerende direktør Randi Kvissel Haugen i Matmerk mener Stabburet bommer totalt.
- Også den jevne norske forbruker ønsker seg epler fra Hardanger eller Ringerikserter. Vi vil gi litt plass til tradisjonell norsk matkultur mens vi blir overstrømmet av alle moderne produktene som strømmer inn over landet vårt sier hun.
Haugen legger til at annonsen ikke er ment som et angrep på frossenpizzaen. Pizzaen er i ferd med å bli en del av norsk matkultur, selv om den har sine aner i Italia.
Folket trøster

Jeg er ikke bekymret for pizzasalget vårt, snarere tvert i mot. Hver gang noen rakker ned på det, ringer folk for å trøste oss, sier Grandiosa-sjefen. Han mener denne typen annonser bygger opp om og bekrefter et skjevt syn på hva som er matkultur i Norge. Norske forbrukere har ikke noen som helst grunn til å skamme seg over matkulturen vår.
- Nå jobbes det døgnkontinuerlige skift på fabrikken i Moss for å lage nok surkål til jul. Er ikke det matkultur? Hva skal jeg si til de flotte folkene mine når de ser slike reklamer, sier Rivenes. Alle stedene Stabburet er representer med fabrikker, utgjør de en betydelig arbeidsplass og en viktig bidragsyter til nærmiljøet.
Nå bør diskusjonen også dreie inn på at det er like mye kultur å stå på en fabrikk som å jobbe på et jorde.

Publisert:

Flere artikler