Næringslivet punger ut for festlig hjelp

1.000 ansatte til fjells eller VM-show i Spikersuppa - eventbyråene kasserer inn på næringslivets behov for å lage underholdning for kunder og ansatte.

STOR OPPMERKSOMHET: I forbindelse med Ski-VM 2011 arrangerte eventbyrået Just cruzin show på Universitetsplassen i Oslo. Motegiganten Moods of Norway var oppdragsgiver, og fikk vist frem klærne sine til flere tusen fremmøtte.
  • Ida Hanstad
Publisert:

De siste årene har stadig flere selskaper benyttet seg av eventbyråer når de skal arrangere blant annet firmafester, «kick offs» og premierer.

Også en rekke privatpersoner har kastet seg på trenden, og fått hjelp til å arrangere bursdagsselskaper og andre ting.

Søk etter bransjer, selskaper og roller på E24 Bedrift.

- Kravet til opplevelser blir bare viktigere og viktigere for folk, og publikum blir også mer og mer kritiske. På grunn av dette er det mange som ønsker hjelp til å lage arrangementer med for eksempel både faglig godt innhold og et underholdningssegment, sier førstelektor Cecilie Staude ved institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI.

Full fres

Ett av selskapene som tjener godt på den oppadgående trenden er Just Cruzin productions (JCP).

De siste årene har selskapet flerfoldige ganger arrangert fester med celebre gjestelister, hatt store PR-arrangementer og firmarelaterte happenings.

- Vi hadde en ambisjon om å vokse, noe vi har klart ved blant annet å jobbe hardt for å få gode kunder, sier nordisk leder Øystein Tynning fornøyd.

LES OGSÅ: Her er selskapene som klatrer

På kundelisten står blant andre Ikea, Microsoft og Atea. De har flere ganger også jobbet for Moods of Norway, og arrangerte blant annet VM-showet på Universitetsplassen i 2011. Planleggingen av det litt over 22 minutter lange arrangementet startet allerede i 2009.

Let opp flere eventbyråer i E24 Bedrift.

- Det er ikke uvanlig at vi bruker et år eller mer på ett enkelt arrangement, men det er nok mer vanlig at vi bruker et halvt år. Vanligvis jobber fire-fem personer mer eller mindre på fulltid, og gjerne mer når arrangementet nærmer seg, sier Tynning.

Gode penger

Eventene har ført til gode resultater for selskapet.

Ifølge tall fra kredittopplysningsselskapet AAA Soliditet AS har driftsinntektene nesten tredoblet seg siden 2009, og ligger nå på godt over 140 millioner kroner.

TOPPTUR: Just cruzin productions AS arrangerte Ateas årskonferanse. Selskapet skulle markere sin nye strategi «Together towards the top». Det ble gjort ved at nesten 1.000 av Ateas ansatte besteg Galdhøpiggen og samtidig satte verdensrekord for flest mennesker som bestiger en fjelltopp.

LES OGSÅ: Dette er Norges ti største selskaper

Øystein Tynning

Også årsresultatet har økt fra 2,1 millioner i 2009 til over 13 millioner i 2011. Driftsresultatet lå i fjor på 18,3 millioner.

Han ønsker ikke å røpe hva det koster å få proffhjelp fra JCP. Han legger ikke skjul på at store arrangementer er en stor utgift, men vil likevel ikke kalle det dyrt.

- Hva er egentlig dyrt? Hvis det å bruke oss gir effekt, og man for eksempel får igjen på det ved at trivselen øker og sykefraværet går ned, er det jo en investering, sier han.

LES OGSÅ: Her er alt du trenger å vite om Norge AS

Rekordår

JCP er ikke det eneste norske eventbyrået som seiler i medvind.

I 2007 dro manager Jan Fredrik Karlsen drar med seg Petter Stordalen og resten av eiergruppen fra selskapet Playroom, og dannet arrangørselskapet Playroom Event AS

I 2008 lå arrangørselskapets driftinntekter på 41,6 millioner kroner, mens de i 2011 lå på nesten 78 millioner. Årsresultatet var 4,4 millioner.

Sjekk selskapets regnskapstall i E24 Bedrift.

Jan Fredrik Karlsen

- Fra dag én har vi hatt en målsetting om å bli et av landets største eventbyråer. Sakte, men sikker har både omsetningen og inntjeningen økt, sier han til E24.

LES OGSÅ: «Bolleland» selger 1,3 millioner boller i året

- 2011 var vårt beste år noensinne, sier Karlsen, som nå har tittelen kreativ leder.

Han ønsker ikke å avsløre hvem kundene deres er, men sier at selskapet jobber med store og kjente selskaper.

- Mange kommer også tilbake til oss, og det er noe vi er veldig takknemlige for. Jeg tror mange setter pris på at vi har høye ambisjoner og samtidig er ydmyke, sier.

På E24 Bedrift kan du selv sjekke regnskapstallene til norske selskaper.

- En kunstform

Karlsen mener hovedårsaken til oppsvingen i bransjen er at mange har fått øynene opp for verdien av opplevelsesbasert kommunikasjon.

- Å fange publikum og skape engasjement og tro på selskapet er en kunstform. Får man til dette er det en god verdi å ha. Næringslivet verdsetter den delen av sin egen markedføring, sier han.

Tynning mener veksten også skyldes at mange ser på økningen i antall kommunikasjonskanaler som en utfordringer, og derfor søker hjelp fra profesjonelle.

LES OGSÅ: Glava-sjefen: - Hardt og ærlig arbeid nøkkelen til suksess

- Skaper gode relasjoner

BI-forsker Cecilie Staude.

Staude mener eventbyråene går en lys fremtid i møte.

- Dette er ikke en forbigående trend. Opplevelser vil bli et stadig viktigere nøkkelord når det kommer til markedsføring, sier hun.

Hun mener det kan være en god investering å leie et eventbyrå.

- Det finnes forskning som viser at opplevelser skaper bedre relasjoner enn annen type markedsføring. Dette er det nok mange som allerede har forstått, for vi ser jo blant annet at en del bedrifter har kuttet ut de tradisjonelle julegavene og heller bruker pengene på for eksempel seminarer, sier hun.

LES OGSÅ: Norge på reklametoppen

Høye ambisjoner

Også Tynning har stor tro på at det i fremtiden vil være en like stort, om ikke større marked for eventbyråer som det er i dag. Selskapet er allerede i tankeboksen for å se på mulighetene for å skape ytterligere vekst.

Vet du om en spennende bedrift E24 bør besøke? Tips oss her.

I dag har JCP kontorer i både Norge, Sverige og Danmark. Her hjemme har selskapets norske avdeling en alt i en-pakke, hvor flere underselskaper av Just cruzin kan levere et arrangement uten innblanding fra eksterne.

- Vi drømmer også om å få samme set up i Danmark og Sverige som vi har i Norge, sier han. I fremtiden vil det nok bli viktig å kunne gjøre arrangementer på tvers av landene i Norden, og ikke bare i hvert enkelt land, sier han, og legger til at de også ser på mulighetene for å slå rot i Finland.

Også Jan Fredrik Karlsen ser lyst på fremtiden. I år ble Playroom entertainment solgt til Nice entertainment, som også eier produksjonsselskapet Monster. Neste år flytter selskapet inn hos Monster i Møllerveien i Oslo.

- Nå vil vi vise at Monster og Playroom har inngått et «ekteskap», og at kombinasjonen mellom opplevelsesbasertkommunikasjon og underholdningshus kan videreføre våre verdier, samtidig som vi skiller oss ut fra konkurrentene, sier han.

LES OGSÅ:

  • Se Røkke snakker
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Playroom Event
  2. E24

Flere artikler

  1. Svenske MTG kjøper Monster og Playroom

  2. Tjente 40 millioneri formiddag

  3. Emil & Samuel begjært konkurs

  4. – De har satt Norge på motekartet

  5. Betalt innhold

    Heine Totland: – Cirka én avlysning for dagen