«Fedon-effekten» har avtatt - men nordmenn har aldri vært mer sultne på cottage cheese

Nå investerer Tine en halv milliard i meieriene i Gudbrandsdalen for å mette etterpørselen.

INVESTERER 385 MILLIONER: Ved dette meieriet i Frya i Gudbrandsdalen produseres samtlige cottage cheese Tine selger. Etterspørselen har blitt så stor, at produksjonsanlegget skal rustes kraftig opp.

Jon Stensrud
Publisert:

Byggearbeidet startet denne uken, og betyr 30 nye arbeidsplasser i Gudbrandsdalen, som er både hjemstedet til produksjonen av brunost, grøt og det som cottage cheese egentlig heter på norsk - hytteost.

- TINE har vedtatt utbygging på Frya med en ramme på 385 millioner. Det betyr større aktivitet og flere nye arbeidsplasser, sier konserndirektør Per Ivar Berg.

Tines meieri på Frya i Gudbrandsdalen produserte hele 3.423.000 kg cottage cheese i fjor. Nylig vedtok Tine å investere totalt 450 millioner i utbygginger på Frya og Tretten.

«Fedon-effekten»

Første året cottage cheese salget virkelig skjøt fart var i 2004, etter Fedon Lindberg introduserte nordmenn for lavkarbo-kosthold. Mens brunosten ble fjernet fra kjøleskapshyllen, ble den proteinrike osten en større del av det norske kostholdet.

- Da hadde vi en kortvarig topp på 1.574.000 kg, som sank litt frem til 2006. Dette tror vi skyldes Fedon Lindbergs diett som inneholder cottage cheese. Etter 2004 avtok «Fedon-effekten» og salget gikk litt ned, forteller kommunikasjonsrådgiver i Tine, Olav Håland, til E24.

Fra 2009 opplevde meieriet i Frya en ny bølge med kraftig etterspørsel. I 2010 ble det fraktet 1.842.000 kg cottage cheese fra meieriet og ut til forbrukeren.

Olav Håland, kommunikasjonsrådgiver i Tine.

Frem til 2014 økte produksjonen med omtrent en halv million kilo ost i året. I fireårsintervallet doblet dermed konsumet av osten.

- De siste årene har salget av cottage cheese økt kraftig. Det er økt oppmerksomhet rettet mot helse og sunnhet i samfunnet. Dette er en trend som er mer omfattende enn bare «slanking». Vi tror dette er en grunnleggende og langvarig trend. Veksten vil nok avta, men likevel legge seg på et høyere nivå enn nå, sier Håland.

Tar opp kampen mot Skyr

Mens Norge har slanket seg, har Q-meieriene fetet opp bunnlinjen med Skyr-produktene.

Det lille meieriet har i en årrekke kjempet Davids kamp mot Goliat i de norske kjølediskene. Og oppmerksomheten hos Tine har lenge vært rettet mot å lansere en sterk konkurrent til Skyr-produktene.

Konkurransen har spisset seg til, og da Tine-eide Fjordland lanserte yoghurten Yoplait Double 0 % 1. mai med nytt beger, reagerte Q-Meieriene med å rette søksmål mot Fjordland for plagiat.

Å henge med i forbrukervanene er tanken bak investering i ny teknologi for produksjon av filtrert yoghurt ved det Tine-meieriet i Frya. Teknologien gjør det mulig å lage produkter som er proteinrike, men fattige på fett og sukker.

Cottage Cheese

Frode Hansen

- Det er grunn til å presisere at denne utbyggingen også omfatter bygg og prosessutstyr både til cottage cheese og filtrert yoghurt. Disse to produksjonene sees i sammenheng i et samlet prosjekt.

- Dette gjør oss fleksible med tanke på å tilpasse oss nye trender blant forbrukerne, sier Håland.

Bygger ut for grøt

Også grøtproduksjonen har skutt fart de siste årene. I 2013 ble det produsert 7.800 tonn grøtprodukter.

Meieriet i Tretten sliter med å holde tritt med etterspørselen.

- Etterspørselen etter sunne grøtprodukter vil fortsette og meieriet på Tretten har ikke kapasitet til å møte denne veksten. Derfor har TINE vedtatt å bygge ut produksjonskapasitet med en ramme på 58 millioner, sier Berg.

Les også:

Eksperter: Blir lavere priser med to aktørerFetere tider for TineTine skal kutte for 750 millioner kronerFet økning for RørosmeierietFrykter Q-Melk kan forsvinne fra butikkene