Klesgiganten H&M reiser seg etter kriseåret

H&M knuser forventningene i første kvartal etter kriseåret 2018 – resultatet 300 millioner svenske kroner bedre enn ventet.

Foto: Carlo Allegri Reuters
Publisert:

H & M melder om vekst på ti prosent til 51 milliarder svenske kroner i første kvartal – resultatet 300 millioner bedre enn ventet, melder svenske medier.

Driftsresultatet endte på 1,005 milliarder svenske kroner. Det er betydelig høyere enn forventningene som var på 679 millioner kroner.

Hvis forventningen hadde slått til ville det vært det dårligste kvartalsresultatet siden 2001.

Les også

SSB: Kraftig shoppefall i februar

– Vårt pågående forbedringsarbeid bidro til sterkere kolleksjoner, og større salg av produkter til full pris, lavere rabatter og større markedsandel, sier toppsjefen Karl-Johan Persson i rapporten.

Sterk vekst i India

Omsetningen endte på 51 milliarder svenske kroner i første kvartal, som er en oppgang fra 46,2 milliarder i samme periode i fjor.

Driftsresultatet var i samme kvartal av 2017 på 1,2 milliarder svenske kroner.

– Vi hadde en bra salgsutvikling både på nett og i butikk i en rekke markeder. I Sverige vokste vi med 11 prosent, Storbritannia åtte prosent, Polen 15 prosent, Kina 16 prosent og i India vokste vi 42 prosent, skriver toppsjefen videre.

Ifølge selskapet ble resultatet påvirket negativt av salget i Tyskland, samt endring av nettbutikken i det markedet, som kostet selskapet 250 millioner svenske kroner, som også inkluderer kostnader knyttet til endring av logistikkopplegget.

– Det har en kortsiktig negativ resultateffekt, men kommer til å ha en positiv effekt på lengre sikt, siden det medfører raskere, mer fleksibel og effektiv produktflyt, skriver Karl-Johan Persson.

Les også

H&M-leverandører sparker tusenvis av misfornøyde ansatte

Les også

Cambridge Analytica-varsler får toppjobb i H & M

Les også

H&M-styreleder tapte over 10 milliarder på børsras

Her kan du lese mer om