Skandaleflyplass åpner ni år bak skjema

Berlins nye flyplass skal etter planen åpne neste høst – 14 år etter byggestart.

SKANDALE: Etter omfattende ombygging skal Berlin-flyplassen snart stå klar. Bildet er tatt tilbake i januar 2013.

JOHANNES EISELE / AFP
Publisert:

Tilbake i 2011 var det planlagt at den tyske hovedstaden skulle åpne flyplassen Berlin Brandenburg (BER), men som mye annet i luftfarten er det ikke alltid ting går helt i rute.

Åtte år og en rekke utsettelser senere kunne flyplassoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg fredag omsider bekrefte at flyplassen vil åpne 31. oktober neste år.

Da første spadetak ble tatt i 2006 var det ventet at flyplassen skulle være klar i oktober 2011. I byggeprosessen ble det klart at man ikke ville bli ferdige, og at man måtte utsette åpningen til 3. juni 2012.

CLEMENS BILAN / EPA

150.000 byggefeil

Likevel var det bare starten på problemene som skulle legge en mørk skygge over flyplassprosjektet.

Fire uker før den nye åpningsdatoen kom den nedslående beskjeden om en ny utsettelse. Noen brannsikkerhetsutfordringer som trolig ville utsette åpningen til august, vokste nå til en byggeskandale man ikke fikk helt oversikt over før året etter.

Les også

Beijings nye flyplass har kostet over 100 milliarder kroner

1.120 automatiske dører som ikke fungerte, feilmerkede rømningsveier, for korte rulletrapper og toalettpapirholdere som ikke var riktig festet har vært blant de rundt 150.000 små og store byggefeilene som ble oppdaget i tiden som fulgte.

Den omfattende jobben med å rette feilene har tatt langt mer tid enn man ventet, og åpningen har nå blitt utsatt seks ganger.

CLEMENS BILAN / EPA

Har kostet over 50 milliarder

I løpet av tiden som har gått har man også sett seg nødt til å utvide terminalen som følge av at de først planlagte terminalbygningen allerede er underdimensjonert.

Samtidig er det en kjensgjerning at tid er penger, noe byggingen av Berlin-flyplassen er et godt eksempel på.

Les også

Norwegian tar nye grep: Legger ned alle langdistanserutene i Stockholm og København

Tilbake i 2017 skrev Aftenposten at den ubrukelige flyplassen kostet det offentlige 123 millioner kroner i måneden.

Den totale kostnadsrammen på prosjektet har samtidig mer enn doblet seg og er ventet å ende på godt over 50 milliarder kroner, ifølge Bloomberg.

Stenger Tegel

Det har lenge vært klart at flyplassen etter planen skulle åpne neste år, men det var først fredag flyplassoperatøren tok bladet fra munnen og satte en dato for åpningen.

– Vi har fortsatt 11 måneder med hardt arbeid foran oss, sa flyplassjef Luetke Daldrup under en pressekonferanse fredag, ifølge nyhetsbyrået AP.

Les også

Første rute er satt for SAS’ nye Airbus-modell

Etter planen vil man gjennomføre en testfase fra april til oktober, før flyene kan ta av fra den omstridte flyplassen.

Deretter skal den aldrende Tegel-flyplassen stenges rundt en uke senere, mens Schönefeld fortsatt vil være i drift «i noe tid».

Så vil tiden vise om flyplassen denne gangen kommer i drift.