Coronautbruddet gir nettboom: Nå kan digitale reklamer for første gang bli størst

Verdens største mediebyrå venter at virusutbruddet gjør at 2020 blir året digitale mediekanaler endelig blir større enn tradisjonelle kanaler.

GroupM venter at annonseinntektene til blant annet Google og Facebook vil gjøre digital markedsføring størst i reklamelandskapet.

DENIS CHARLET / AFP
  • Ola Alsberg
Publisert:

Tradisjonelle mediekanaler som TV, radio og avis har lenge vært det største markedet for annonsører, men digitale kanaler som sosiale medier og søkemotorannonsering har i mange år tatt innpå forspranget.

I en fersk rapport spår verdens største mediebyrå GroupM at de digitale mediekanalene overtar tradisjonelle kanaler innen utgangen av 2020.

For hele det globale markedsføringsmarkedet ventes det en nedgang på 11,8 prosent, men at denne nedgangen vil fordeles ujevnt på ulike mediekanaler.

Mediebyrået tror digital markedsføring får en nedgang på 2,4 prosent, mens annonsering på TV, radio og utendørsreklame (inkludert kino) skal ned henholdsvis 17,6 prosent, 23 prosent og 25 prosent. Også avisreklame spås en nedgang på 25 prosent.

Corona akselererer veksten

Selv om digitale kanaler i mange år har nærmet seg tradisjonelle kanalers markedsandel, gjør coronaviruset at utviklingen skyter fart.

– På de siste tre månedene har vi sett tre års digital akselerasjon finne sted, som har gitt massiv økning i internettrafikk og internetthandel. Det vil ikke reverseres, sier Johnny Hornby i The & Partnership, et GroupM-tilknyttet selskap, til Financial Times.

Markedet for TV-reklame går tilbake 17,6 prosent i år, tror mediebyrået GroupM.

Hilde Mesics Kleven

GroupM tror at virusutbruddet gjør at annonsører trekker kroner bort fra relativt kostbare mediekanaler som TV, kino, aviser, tidsskrifter og radio til fordel for digitale kanaler, som generelt er billigere enn tradisjonelle kanaler.

– Nedgangen i annonsemarkedet blir også styrket fordi mange bedrifter kjemper for å holde seg i live ved hjelp av netthandel, og man kan forvente å se noe reklame gjennom det, sier Brian Wieser, sjef for Business Intelligence i GroupM til Reuters.

Dermed ligger det an til at digital markedsføring, som i 2019 hadde 48 prosent markedsandel, overgår tradisjonelle kanaler til en markedsandel på 52 prosent i 2020.

Les også

Spår første reklamenedgang noensinne for Google

Spretter tilbake til neste år

Tilbakegangen i år for reklamemarkedet tror GroupM vil snus til oppgang i 2021.

TV-annonser, som utgjør over en fjerdedel av det globale reklamemarkedet, ventes å vil sprette tilbake 5,9 prosent neste år. Det vil fremdeles ta mer enn fire år før markedet for TV-annonser er like stort som det var før krisen, ifølge rapporten.

Les også

Selskaper får gebyrer for villedende corona-markedsføring

Digital markedsføring har i en lang årrekke hatt tosifret vekst. Den spådde nedgangen på 2,4 prosent for digitale kanaler i år markerer slutten for den kraftige digitale veksten, mener byrået. I 2021 ventes en oppgang på 11,3 prosent, den laveste veksten på minst åtte år.

Aviser og magasiner har i mange år sett nedgang i annonsesalget. Det globale markedet for reklame i avis og magasin ventes å fortsette å falle i årene fremover.

Les også

– Norske netthandelsaktører går dukken om fem år. Maks.

Les på E24+ (for abonnenter)

The Guardian svartelister annonser fra olje- og gasselskaper

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. Annonser
  3. Annonsering
  4. Medier
  5. Medier og reklame
  6. Digitale medier
  7. Digitalisering

Flere artikler

  1. Spår første reklamenedgang noensinne for Google

  2. IMF tror Asias økonomi krymper for første gang «i manns minne»

  3. Anfo-sjef tror norske annonsører vil se forbi «bøttevis med overtramp» fra Facebook

  4. Annonsørinnhold

  5. Nav-rapport: Må regne med betydelig høyere ledighet enn før krisen

  6. Venter vekstrekyl i 2021