XXL kjøper krisehjelp fra PR-byrå etter avsløringer

Etter E24s avsløringer om fryktkultur, prisjuks og straffing av XXL-ansatte har PR-byrået Zynk kommet sportskjeden til unnsetning.

KJØPER KRISEHJELP: Her er XXL-sjef Øivind Tidemandsen i møte med Forbrukertilsynet etter E24s avsløring om prisjuks. Samme måned begynte PR-byrået Zynk og bistå sportskjeden.

TORE KRISTIANSEN
Publisert:

– Siden august har vi fått noe rådgivning og bistand fra Zynk, bekrefter XXL-topp Anders Kjellén overfor E24.

PR-byrået spesialiserer seg blant annet i krisehåndtering, og markedsfører sin kompetanse i arbeid for «gjenvinning av tillit og omdømme» i skandalerammede selskaper.

Tynges av en serie avsløringer

Før sommerferien avslørte E24 at XXL-ansatte i Norge over flere år har blitt straffet med armhevinger for å gjøre feil, og at flere opplever en fryktpreget ukultur i sportskjeden.

Senere kunne vi fortelle at XXL også har brukt andre straffemetoder på «krigsskolen», et ledertreningskurs nær svenskegrensen. Her har XXL-ansatte blitt nektet måltider, fått isvann helt over hodet og blitt utsatt for jevnlige utskjellinger, ifølge E24s opplysninger.

XXL har bekreftet og beklaget bruk av isvann, armhevinger og det de selv omtaler som «militærretorikk».

I juli skrev E24 at XXL flere ganger har sabotert konkurrentenes varetilbud, og i midten av august avslørte vi at XXL har forfalsket sine egne salgstall, noe som har ført til at Forbrukertilsynet iverksatte gransking.

Det var på rundt samme tid som disse siste avsløringene at XXL hyret inn hjelp fra Zynk, opplyser sportskjeden.

Vil gjøre seg «fortjent til tillit»

Kjellén ønsker ikke å utbrodere omfanget av PR-byrådets bistand, men opplyser at XXL fortsatt håndterer kommunikasjonen internt.

– Hva blir viktig for å gjenreise tilliten til XXL?

– I XXL jobber vi hver dag for å gjøre oss fortjent til tillit fra ansatte og kunder, svarer Kjellén, og fortsetter:

– Det siste året har vi jobbet systematisk med rutiner og retningslinjer, og for å sikre at de er kjent og etterleves i hele organisasjonen. Vi har som kjent også satt i gang en intern undersøkelse for å få alle fakta på bordet, skriver XXL-toppen.

Daglig leder Guri Størvold i Zynk ønsker ikke å utbrodere bistanden de yter XXL.

– Vi overlater til våre kunder og kommentere bruken av oss som rådgivere, skriver hun i en tekstmelding til E24.

Les mer om XXL: