Etablerer nytt internasjonalt snuskonsern med nordmann på eiersiden
Snusbolaget slår seg sammen med konkurrenten Northerner og satser på det amerikanske markedet gjennom nyetablerte Haypp Group som vil selge snus for opp til 1,2 milliarder kroner i 2019.
– Vi ser utrolig store muligheter i det amerikanske markedet, sier Patrick Hjetland som leder Haypp Group sin virksomhet i Norge.
Hjetland startet opp norsk snuslageret i 2016 og solgte selskapet til svenske Snusbolaget i 2018, men kom også inn på eiersiden i morselskapet.
Det er Northerner, som nå går inn i Haypp-konsernet, som har slått seg opp på snus i USA de siste årene. Selskapet som omsetter for 100 millioner i landet, startet med å selge snus til svensker etablert på andre siden av Atlanteren, men senere har også amerikanerne fått øynene opp for nikotin-posene, ifølge Hjetland.
– I USA selger vi bare såkalt «white snus», som er produkter helt uten tobakk, men som inneholder plantefiber og nikotin. En av de store målgruppene våre er de som prøver å slutte å røyke, sier Hjetland.
Helsedepartementet vurderer for tiden om lignende tobakksfrie snusprodukter skal bli tillatt i Norge.
Snusgigant reagerer på dobbel alderskontrollKvart milliard i Norge
Norge er et av de største markedene for Haypp Group, og selskapet anslår en omsetning på rundt 250 millioner kroner i 2019.
– Vi har utrolig god vekst i Norge, og tror det vil fortsette inn i 2020, sier Hjetland.
I det norske markedet kontrollerer Haypp nå nettbutikkene Snushjem.no, Snus.com og Snuslageret.no.
Selskapet er naturlig nok størst i Sverige, hvor Haypp har en markedsandel på rundt 10 prosent av det totale snussalget, og 84 prosent av netthandelen.
Hjetland eier bare ett prosent av aksjene i selskapet etter fusjonen med Northerner. Resten av selskapet eies av øvrige gründere og blant annet investor Patrik Rees, som er mannen bak den svenske nettsuksessen Bygghemma.
I tillegg til USA og Skandinavia selger Haypp også snus til store deler av EU og Canada.
Hodepine for dagligvare og bensinstasjoner
Til tross for at stadig flere snuser i Norge, tar ikke norske dagligvarekjeder og kiosker del i den veksten.
Virke og handelsbransjen anslår at all vekst i markedet tas av nettaktørene.
– Det er en stor bekymring i handelen, og de er veldig opptatt av at disse nye nettaktørene ikke stjeler nye markedsandeler, sier Harald Andersen, leder i Virke Handel til E24 tidligere i høst.
Helsedirektoratet jobber for tiden med en ny registreringsløsning for fjernsalg av tobakk, hvor det kan bli aktuelt å kreve dobbel verifisering av alder, både når man kjøper produktet på nett via BankID, og på døren når snusen leveres.
I dag kreves det bare alderskontroll kun i kjøpsøyeblikket, noe handelsbransjen mener ikke er nok.
Kommunikasjonssjef i Haypp Group, Markus Lindblad, reagerer kraftig på regelverket som ventes innført i løpet av 2020.
– Vi får en stor ekstrakostnad med disse reglene, og blir tvunget til å sette opp prisen, sier han og forklarer at man fortløpende vurderer å klage på reglene til det Europeiske Frihandelsforbundet (EFTA)