NHO: – Håper inderlig at Norwegian kan nyte godt av disse midlene

NHO og Norsk Flygerforbund er fornøyd med regjeringens krisepakke til luftfarten. Men det kan bli nødvendig med mer penger, dersom krisen vedvarer.

Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart, sier at regjeringens forslag er nært det de hadde bedt om.

Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
  • Pål A. Solheimsnes
  • Martha Holmes
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

– Garantien er helt nødvendig for Norwegians overlevelse, sier Jacob Pedersen, aksjeanalysesjef i danske Sydbank til E24.

Torsdag kveld la regjeringen frem en krisepakke på seks milliarder kroner til norsk luftfart. Der legges det til rette for at flyselskaper i Norge kan få tilgang til statlige lånegarantier, som kan hjelpe dem gjennom krisen som har rammet norsk luftfart som følge av coronaviruset.

Norwegian, som er hardt presset, kan få garantert tre milliarder kroner i fersk likviditet. Men regjeringen har også lagt en del betingelser til grunn for at Norwegian skal få tilgang til hele summen.

– Men en garanti hjelper ikke på egenkapitalen. Tre milliarder kroner er ikke nok, dersom det går mange måneder før corona slipper sitt grep, sier Pedersen.

Jacob Pedersen, aksjeanalysesjef i danske Sydbank, sier at tre milliarder kroner i statlige lånegarantier til Norwegian ikke er nok om krisen blir langvarig.

Sydbank
Les på E24+ (for abonnenter)

Hareide setter hardt mot hardt på akkurat riktig tidspunkt i Norwegian-krisen

Fikk det de ville ha

– Det var egentlig en slik pakke vi hadde skissert. Det var på dette nivået beløpsmessig vi ønsket og den er tilpasset etter forholdene i norsk luftfart. Jeg syns det er en god pakke, sier Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

– Det er stilt noen krav til Norwegian til tilpassing og konsolidering av virksomheten for å sikre at midlene blir brukt fornuftig. Jeg håper inderlig at Norwegian kan nyte godt av disse midlene.

– Hva tenker du om at det er stilt spesifikke krav til Norwegian?

– Det har de gjort i Sverige også, der de har satt av en egen pakke til SAS. Det er ikke unaturlig å legge inn selskapsspesifikke krav.

– Er denne pakken like kraftfull som den som kom fra Sverige og Danmark?

– Det er et større beløp, men det er vanskelig å sammenligne. Denne pakken har et perspektiv frem til sommeren, og det tror jeg er et fornuftig tidsløp.

Les på E24+ (for abonnenter)

Hun kan ha fintet ut Sanner om den store Norwegian-regningen

Stilte krav

Regjeringen sa at de kunne bidra med 90 prosent av garantien, forutsatt at banker, kredittinstitusjoner eller andre aktører kunne stille med de resterende 10 prosent.

Regjeringen stilte tre krav til Norwegian spesifikt:

  • Norwegian får tilgang til 300 millioner kroner umiddelbart, så lenge de kan klarer å finne en aktør som vil finansiere de manglende 10 prosent av lånet.
  • Norwegian kan deretter få tilgang til 1,2 milliarder kroner dersom de klarer å overtale sine kreditorer til å frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder.
  • For å få tak i resten av pengene krever staten av Norwegian øker egenkapitalen sin.

På en pressekonferanse etter krisepakken ble annonsert sa Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian, at han var glad for krisepakken, men ville ikke kommentere om det var mulig for dem å oppfylle regjeringens krav.

– Vi skal gjøre det som står i vår makt for å kunne oppfylle de betingelsene sånn at vi får ut de tre milliardene som er sårt trengt i perioden frem til juni, sa Schram.

Les på E24+ (for abonnenter)

Småaksjonærenes favoritt-aksjer: Så utsatte er de i coronakrisen

Norwegians konsernsjef Jacob Schram sier at de vil gjøre alt de kan for å få tilgang til hele regjeringens krisepakke.

Stian Lysberg Solum

Analytiker: Usikkert om det er nok

– Det er veldig vanskelig å bedømme fra utsiden om dette er nok for Norwegian eller ikke, sier analytiker Daniel Roeska i Bernstein til E24.

– Sikkerheten i at norske myndigheter garanterer for lånene hjelper Norwegian, men det er for tidlig å si om dette er nok.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs syns heller ikke det er rart at staten stiller spesifikke krav til Norwegian.

– Det virker ikke urimelig å sette krav til Norwegian når de står fordi de står i en mye mer avansert situasjonen enn SAS, sier Elnæs til E24.

– Man kan vel kanskje si det sånn at myndighetene nå har gitt Norwegian et instrument som kan gi en bedre økonomisk robusthet.

Les også

Norwegian-aksjonær laster opp i turbulensen

Kan bli nødvendig med mer

Norsk Flygerforbund, som representerer et hundretalls norske piloter, er også fornøyd med pakken.

– Vi synes det er svært positivt at regjeringen og partiene på Stortinget kommer med en såpass stor pakke for luftfart. Det betyr at regjering og storting vet at luftfarten er en del av en helt kritisk transportinfrastruktur som samfunnet er helt avhengig av, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.

– Er det nok?

– NHO luftfart, Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforbund har i et felles notat til regjeringen i går anbefalt helt konkret hva man bør gjøre og her pekt på tall i denne størrelsesordenen som et første skritt, sier Carlsen.

– Grunnen til at vi sier et første skritt er at vi ikke vet hvor lenge dette vil vare. Varer det lenge må regjeringen være forberedt på å stille ytterligere likviditet tilgjengelig.

Les også

Schram: – Vil gjøre det som står i vår makt

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Norwegian
  3. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna

  2. Jakten på statlig milliardgaranti: Dette er Norwegians tidsplan

  3. Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Børskommentar: Norwegians skjebne er nå i regjeringens hender – og det haster

  6. Schram: – Skal gjøre det som står i vår makt