Shipping-profil skal ha et flyfritt år: Reiser til India med tog og båt

Etter utfordring fra en jente under årets klimastreik i Oslo, bestemte næringslivstopp Birgit Liodden seg for å ha et flyfritt 2020. Det innebærer tog og båt til India for å komme seg på konferanse. 

METOO: Liodden er i tillegg til miljø opptatt av likestilling. Hun ble en foregangskvinne i Metoo-samtalen i shippingbransjen, etter å ha fortalt om egne opplevelser knyttet til seksuell trakassering gjennom tiden hennes i bransjen.

Foto: Nor-Shipping
  • Julia Kirsebom Thommessen
Publisert:,

Det kan se ut som om flyskammen begynner å nå norsk næringsliv – i hvert fall shipping-profilen Birgit Liodden.

I et Facebook-innlegg på torsdag spør hun venner og bekjente om hjelp. Hun skal nemlig reise til Mumbai i India på en konferanse om likestilling, men hun vil ikke fly.

«For å støtte ungdomsbevegelsen har jeg forpliktet meg til #stayontheground, altså ha et flyfritt 2020. Derfor må jeg ta toget til Istanbul eller Athen, og derfra ta båt til Mumbai. Et annet alternativ er å ta båt til Saudi-Arabia gjennom De forente arabiske emiratene, og deretter båt fra Dubai til Mumbai. Vil gjerne teste rekkevidden til Facebook her; hvem kan hjelpe meg få plass på et kommersielt skip i de strekningene? Forresten; Jeg er god på å skrubbe dekk», skriver Liodden.

LOVET KLIMASTREIKENDE JENTE Å KUTTE FLYREISER: Birgit Liodden ble utfordret av en jente som deltok i klimastreiken i Oslo i vår til ikke å fly, og tok utfordringen på strak arm. Hun mener det er viktig at voksne tar ungdommens klimakamp på alvor.

Foto: Skjermbilde

Utfordret av tenåring

Les også

Flyskam redder ikke kloden. Men du kan gjøre det ved å fly mindre

Til E24 forteller Liodden at hun bestemte seg for et flyfritt 2020 etter oppfordring fra en tilfeldig jente som deltok i en av klimastreikene som fant sted i Oslo i vår.

– Jeg spurte jenta hva hun ville ha utfordret en voksen som meg til å gjøre for å bli mer miljøvennlig. Hun nevnte tre ting; kutte kjøtt, kutte forbruket og kutte flyreiser. De to første var jeg godt i gang med, men biten med flyreiser hadde jeg ikke prøvd enda, så da bestemte jeg meg for å gjøre det i 2020, forteller hun.

Liodden og barna hennes ble nylig bilfrie etter å ha kjørt hydrogenbil i tre år.

I tillegg bor hun på en husbåt som snart skal bli selvdrevet på energi i sommerhalvåret, handler sjeldent nytt, og spiser mindre kjøtt.

– Jeg har utfordret mange om miljøet, og fått litt i trynet tilbake at jeg reiser mye med fly selv. Hvis ikke jeg tar med miljøretorikken inn i privatlivet, blir det kanskje litt hult, sier Liodden.

Les også

Rapport spår klimasmell for shipping: – Vil ha radikale konsekvenser

En ukes reisetid

I Facebook-gruppen Togferie spør hun også om hjelp til å løse reiseruten fra Oslo til Mumbai.

«Jeg har forpliktet meg til flyfritt 2020, samtidig som jeg jobber en del internasjonalt. Neste mars skal jeg til Mumbai i følge med en internasjonal likestillingskonferanse, noen som har gode innspill på flyfri rute? Ser ut som det lengste det er mulig å komme med tog er typ Athen eller Istanbul – og båt videre. Normalt kunne Istanbul og videre gjennom Iran funket, men ikke med dagens politiske situasjon», skriver Liodden i Facebook-gruppen.

Konferansen i India er et samarbeid mellom norske SHE og den indiske shipping-profilen Sanjam Gupta, og skal handle om likestilling i bransjen.

I utgangspunktet skulle Liodden delta digitalt, men på oppfordring fra Gupta bestemte hun seg for å reise.

– Det var viktig for henne at jeg er til stede, så da var det bare å finne en måte å få det til på. Jeg vurderer å ta toget via Kina og Tibet, som vil ta rundt syv dager, eller tog til Athen eller Istanbul og deretter båt via Saudi-Arabia. Jeg håper jo noen i shippingbransjen vil være med på eksperimentet mitt, og stille opp med et skip jeg kan få plass på, sier hun.

SPØR OM HJELP: Liodden har spurt om hjelp i Facebook-gruppen Togferie, som ble startet av MDG-politiker Eivind Trædal.

Foto: Skjermbilde

– Klimakampen har også blitt kapitalistenes kamp

Den tidligere toppsjefen er vant til å knuse glasstak. Liodden var den yngste i sjefsstolen til Nor-Shipping, i tillegg til å være første kvinne.

Les også

Rederier trosser omfattende kritikk: Ni «norske» skip på fersk verstingliste

I 2018 sluttet Liodden i toppjobben i Nor-Shipping, og ble direktør for bærekraft, havrom og kommunikasjon i Oslo Business Region. Hun synes det skjer mye positivt i den norske shippingbransjen.

– Her i Norge skjer det en skikkelig miljørevolusjon i shipping. Det generasjonsskiftet som nå finner sted har ført til økt fokus både på miljø og likestilling, i tillegg til at den eldre generasjonen er mer åpne for å gå den ekstra milen man må gå for å fornye seg, sier Liodden.

– Selv om vi har dårlig tid, er jeg mer optimistisk nå enn jeg var i 2013. Jeg synes holdningene til menneskene med makt i næringslivet har endret seg. Klimakampen har også blitt kapitalistenes kamp, og det er viktig da næringslivet er den viktigste pådriveren for å finne nye løsninger, legger hun til.

Her kan du lese mer om

  1. Miljøvern
  2. Shipping
  3. Klima
  4. India

Flere artikler

  1. Flyskam redder ikke kloden. Men du kan gjøre det ved å fly mindre

  2. Ser ingen grunn til at vi skal føle flyskam

  3. Norsk shippingteknologiselskap økte omsetningen med 45 prosent: – Jeg er ikke fornøyd

  4. Annonsørinnhold

  5. Reitan-familiens privatfly fløy over 40 turer på tre måneder

  6. Næringslivsaktører vil ta nattoget: – Tilbudet er sprengt