Shipping-profil skal ha et flyfritt år: Reiser til India med tog og båt

Etter utfordring fra en jente under årets klimastreik i Oslo, bestemte næringslivstopp Birgit Liodden seg for å ha et flyfritt 2020. Det innebærer tog og båt til India for å komme seg på konferanse. 

METOO: Liodden er i tillegg til miljø opptatt av likestilling. Hun ble en foregangskvinne i Metoo-samtalen i shippingbransjen, etter å ha fortalt om egne opplevelser knyttet til seksuell trakassering gjennom tiden hennes i bransjen.

Foto: Nor-Shipping
Publisert:,

Det kan se ut som om flyskammen begynner å nå norsk næringsliv – i hvert fall shipping-profilen Birgit Liodden.

I et Facebook-innlegg på torsdag spør hun venner og bekjente om hjelp. Hun skal nemlig reise til Mumbai i India på en konferanse om likestilling, men hun vil ikke fly.

«For å støtte ungdomsbevegelsen har jeg forpliktet meg til #stayontheground, altså ha et flyfritt 2020. Derfor må jeg ta toget til Istanbul eller Athen, og derfra ta båt til Mumbai. Et annet alternativ er å ta båt til Saudi-Arabia gjennom De forente arabiske emiratene, og deretter båt fra Dubai til Mumbai. Vil gjerne teste rekkevidden til Facebook her; hvem kan hjelpe meg få plass på et kommersielt skip i de strekningene? Forresten; Jeg er god på å skrubbe dekk», skriver Liodden.

LOVET KLIMASTREIKENDE JENTE Å KUTTE FLYREISER: Birgit Liodden ble utfordret av en jente som deltok i klimastreiken i Oslo i vår til ikke å fly, og tok utfordringen på strak arm. Hun mener det er viktig at voksne tar ungdommens klimakamp på alvor.

Foto: Skjermbilde

Utfordret av tenåring

Les også

Flyskam redder ikke kloden. Men du kan gjøre det ved å fly mindre

Til E24 forteller Liodden at hun bestemte seg for et flyfritt 2020 etter oppfordring fra en tilfeldig jente som deltok i en av klimastreikene som fant sted i Oslo i vår.

– Jeg spurte jenta hva hun ville ha utfordret en voksen som meg til å gjøre for å bli mer miljøvennlig. Hun nevnte tre ting; kutte kjøtt, kutte forbruket og kutte flyreiser. De to første var jeg godt i gang med, men biten med flyreiser hadde jeg ikke prøvd enda, så da bestemte jeg meg for å gjøre det i 2020, forteller hun.

Liodden og barna hennes ble nylig bilfrie etter å ha kjørt hydrogenbil i tre år.

I tillegg bor hun på en husbåt som snart skal bli selvdrevet på energi i sommerhalvåret, handler sjeldent nytt, og spiser mindre kjøtt.

– Jeg har utfordret mange om miljøet, og fått litt i trynet tilbake at jeg reiser mye med fly selv. Hvis ikke jeg tar med miljøretorikken inn i privatlivet, blir det kanskje litt hult, sier Liodden.

Les også

Rapport spår klimasmell for shipping: – Vil ha radikale konsekvenser

En ukes reisetid

I Facebook-gruppen Togferie spør hun også om hjelp til å løse reiseruten fra Oslo til Mumbai.

«Jeg har forpliktet meg til flyfritt 2020, samtidig som jeg jobber en del internasjonalt. Neste mars skal jeg til Mumbai i følge med en internasjonal likestillingskonferanse, noen som har gode innspill på flyfri rute? Ser ut som det lengste det er mulig å komme med tog er typ Athen eller Istanbul – og båt videre. Normalt kunne Istanbul og videre gjennom Iran funket, men ikke med dagens politiske situasjon», skriver Liodden i Facebook-gruppen.

Konferansen i India er et samarbeid mellom norske SHE og den indiske shipping-profilen Sanjam Gupta, og skal handle om likestilling i bransjen.

I utgangspunktet skulle Liodden delta digitalt, men på oppfordring fra Gupta bestemte hun seg for å reise.

– Det var viktig for henne at jeg er til stede, så da var det bare å finne en måte å få det til på. Jeg vurderer å ta toget via Kina og Tibet, som vil ta rundt syv dager, eller tog til Athen eller Istanbul og deretter båt via Saudi-Arabia. Jeg håper jo noen i shippingbransjen vil være med på eksperimentet mitt, og stille opp med et skip jeg kan få plass på, sier hun.

SPØR OM HJELP: Liodden har spurt om hjelp i Facebook-gruppen Togferie, som ble startet av MDG-politiker Eivind Trædal.

Foto: Skjermbilde

– Klimakampen har også blitt kapitalistenes kamp

Den tidligere toppsjefen er vant til å knuse glasstak. Liodden var den yngste i sjefsstolen til Nor-Shipping, i tillegg til å være første kvinne.

Les også

Rederier trosser omfattende kritikk: Ni «norske» skip på fersk verstingliste

I 2018 sluttet Liodden i toppjobben i Nor-Shipping, og ble direktør for bærekraft, havrom og kommunikasjon i Oslo Business Region. Hun synes det skjer mye positivt i den norske shippingbransjen.

– Her i Norge skjer det en skikkelig miljørevolusjon i shipping. Det generasjonsskiftet som nå finner sted har ført til økt fokus både på miljø og likestilling, i tillegg til at den eldre generasjonen er mer åpne for å gå den ekstra milen man må gå for å fornye seg, sier Liodden.

– Selv om vi har dårlig tid, er jeg mer optimistisk nå enn jeg var i 2013. Jeg synes holdningene til menneskene med makt i næringslivet har endret seg. Klimakampen har også blitt kapitalistenes kamp, og det er viktig da næringslivet er den viktigste pådriveren for å finne nye løsninger, legger hun til.

Her kan du lese mer om