Vil lokke 100.000 godterikunder til å kjøpe snus

Det er ikke lov til å markedsføre tobakk i Norge, men Maxgodis har funnet en måte å nå nordmenn på snusjakt. Senterpartiet reagerer sterkt på metoden.

SNUS OG GODIS: Daglig leder i Maxgodis, og nå Maxsnus, Morten Hansson, sier de har fått en svært god start på snussalget i Norge. Han tror snussalget alene vil stå for rundt 30 prosent av omsetningen allerede neste år.

Foto: Dan P. Neegaard
Publisert:

En rekke aktører har slått seg opp på godteri på nett fra Sverige og Danmark, mye takket være regjeringens momsfritak på netthandel og sukkeravgiften som gjør snop og brus dyrere i butikkene.

Maxgodis har økt omsetningen fra 0 til rundt 89 millioner kroner på fire år, og sier de har 100.000 norske kunder.

Nå vil selskapet selge snus til de samme kundene.

Det er ulovlig å markedsføre tobakk i Norge, men blinkende rødt på godterisiden finner man en annonse med teksten «maxsnus.no – Norges billigste snus» som tar deg til selskapets nye snusbutikk.

– Ettersom nettsiden er svensk bryter vi ingen regler, det er ikke ulovlig å markedsføre snus i Sverige, sier den norske sjefen i selskapet, Morten Hansson.

Han mener metoden er genial for å lokke deres 100.000 kunder til å kjøpe snus også.

– Dette er vår unike inngang inn i det hurtig voksende snusmarkedet.

Les også

Svensk godterikjempe frykter ikke norsk moms: – Vil tåle det veldig godt

30 prosent av omsetningen

Morselskapet til Maxgodis, Net Trading Group (NTG), er børsnotert i Sverige, og kan ikke gå for mye i detaljer om salgsmålene fremover, men Hansson sier basert på omsetningen i juni og juli tror de snusvirksomheten kan bli en betydelig inntektskilde allerede neste år.

– Slik veksten har vært til nå tror Maxsnus kan stå for 30 prosent av omsetningen neste år.

Han sier at et forsiktig anslag vil være på rundt 30 millioner kroner, men at det fort kan bli en del mer enn det.

En rekke selskaper har startet å selge snus på nett de siste årene, men ettersom butikksalget alene er verdt åtte milliarder i Norge, tror Hansson det er plass til mange aktører.

– Hvordan er marginene på godteri sammenlignet med snus?

– Marginene er dårligere, men logistikken og lagringen er langt enklere enn med matvarer, så der sparer vi mye penger. Dermed kan vi leve med lavere bruttomarginer, sier Hansson.

Han forklarer at brorparten av kundene kommer via Maxgodis sine nettsider.

Selskapet har gjort undersøkelser som viser at svært mange av Maxgodis sine kunder er snusere.

– Snusvirksomheten har vært lønnsom fra første stund.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den nye Nille-sjefen ble advart mot jobben: – Noen ler av meg, men det gjør ingenting

– Problematisk

På spørsmål om de tror noen reagerer på at de bruker trafikken fra godterisalget til snussalg, svarer Hansson i NTG at de ikke ønsker å bryte noen regler, og har sjekket om metodene deres er innenfor lovens grenser.

– Vi er på trygg grunn, sier Hansson.

Senterpartiets helsepolitiske talsperson og stortingsrepresentant, Kjersti Toppe, er derimot ikke veldig fornøyd med markedsføringen av snus gjennom den svenske nettsiden.

– Dette er kjempeproblematisk, og slår ben på tobakksstrategien vi har i Norge, om at man ønsker at færre tar i bruk snus og røyk, sier Toppe til E24.

Hun mener spesielt unge som handler mye på nett kan fristes av billig snus.

– Dette gjør snus enda mer tilgjengelig for unge, og hvordan skal man være sikker på at den som bestiller er over 18 år på nett? Jeg skjønner jo at dette er forlokkende. Samtidig er det svært vanskelig å få gjort noe med ettersom det markedsføres fra en svensk nettside, sier hun.

Toppe vil nå stille helseminister Bent Høie spørsmål om hva helsemyndighetene tenker å gjøre med dette.

– Dette er jo også et resultat av regjeringens ukloke momsfritak på netthandel som har gjort at slike selskaper kan vokse seg store, sier stortingsrepresentanten.

Stortingsrepresentant og helsepolitisk talsperson i Senterpartiet, Kjersti Toppe, reagerer på markedsføringen Maxgodis gjør av den nye snusvirksomheten sin.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Fokuserer på lønnsomhet

Frem til nå har NTGs godterivirksomhet gått med underskudd tross sterk vekst.

I 2018 endte underskuddet på åtte millioner svenske kroner, men Hansson mener det blir overskudd for hele 2019.

Samtidig er selskapet spent på hva som skjer etter at regjeringen har varslet at momsfritaket på netthandel forsvinner, noe som har bidratt til Maxgodis-veksten.

Også sukkeravgiften endres på, og ikke i Maxgodis sin favør.

– Vi er forberedt på markedet kan endre seg, og derfor er vi konstant ute etter å kompensere med nye typer varer.

Her kan du lese mer om