Sykkelveteran blør til sportskjedene – satser på sykkel-leasing

På to år har sykkelmerket DBS halvert omsetningen i Norge. Nå vil de ta tilbake tapt terreng med leasing av elsykler, og har allerede vunnet flere anbud med norske kommuner. 

SYKKEL-TOPP: DBS Norge-sjef, Lars Nordberg, inspiserer en av selskapets toppmodeller innen elsykkelkategorien. DBS har tapt terreng til de store kjedenes egne sykkelmerker de siste årene, og må gå alternative veier for å vinne tilbake markedsdeler.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

– Det er ikke mange som tjener penger i sykkelbransjen, det er tøff konkurranse, og vi trenger flere bein å stå på, sier DBS Norge-sjef Lars Nordberg.

I et lager utenfor Oslo står det DBS-sykler i alle varianter og farger, men dette brede utvalget er ikke å finne i de store kjedene.

Nordberg forklarer at aktører som XXL og Gresvig i stor grad prioriterer egne merkevarer fremfor eksterne leverandører, og at denne trenden har forsterket seg år for år.

– Hvor lenge er det til det bare er kjedenes egne merkevarer i butikk?

– Det er godt spørsmål, men jeg tror kjedene og de mindre butikkene kommer til å være viktige partnere for oss i lang tid fremover, sier Nordberg.

Les også

Dr. Dropin skal doble antall klinikker i 2019 – satser på bedriftsmarkedet

Satt foten ned

Fokuset på egne merkevarer har gjort at forhandlingene med kjedene har blitt svært tøffe, selv for veteraner som DBS.

Fra 2016 til 2018 gikk omsetningen fra 105,6 til 57,2 millioner kroner. Resultatet er ikke klart, men det blir et underskudd, sier Nordberg.

– i 2017 var vi ved et veiskille i forhandlinger med de store kjedene. De presser som sagt på pris, og vi ønsket ikke å gå ned på kvalitet for å gjøre syklene våre billigere. Dermed sa vi at, dette er prisen, vi kan ikke gå lenger ned, og da ble det rett og slett mye mindre salg i kjedene, sier Nordberg.

Sykkelmerket DBS ble etablert i 1932, og produsert i Sandnes helt frem til 1989, da selskapet ble kjøpt opp av den svenske konkurrenten Monark. I 1996 ble DBS en del av det internasjonale sykkelkonsernet Cycleurope.

Elsykler har vokst raskt i Norge de siste årene, og DBS anslår at salg av elsykler står for halve verdien av det totale sykkelmarkedet i Norge.

Svenske tilstander

Det DBS håper blir redningen på omsetningstapet er leasing av elsykkel, først og fremst til arbeidsplasser.

– I 2019 tror vi at omsetningen på leasing vil ligge på 30 millioner, og vi har dermed tro på at vi vil være tilbake til gamle høyder igjen, sier Nordberg når man legger til salget i butikker og kjeder.

Frem til nå har sykkelselskapet fokusert på offentlig sektor, og har vunnet fire anbud med norske kommuner. I Sarpsborg, som var den første kommunen DBS signerte kontrakt med, har ti prosent av kommunens ansatte inngått leasingavtale av elsykkel.

– Reagerer kjedene på at dere utfordrer dem i en ny salgskanal?

– Ja, vi har snakket med dem om det, og de har ikke reagert negativt på det. Det vi har sett fra våre undersøkelser er at 80 prosent av dem som leaser sykkel hos oss ikke hadde tenkt å kjøpe sykkel, dermed tror vi ikke at vi stjeler noe særlig av kundegrunnlaget, sier DBS-sjefen.

Nordberg sier han ikke blir overrasket hvis kjedene etter hvert tilbyr samme tjenester.

Leasing-trenden begynte i Sverige, hvor DBS inngikk avtaler med svenske kommuner for å få flere til å begynne å sykle i kommunal sektor. Mange ønsket elsykkel, men med en prislapp mellom 20-30.000 kroner var det i overkant dyrt for mange forbrukere.

Dermed ble leasing av elsykkel muliggjort, hvor man betaler ned sykkelen rentefritt over 36 måneder, og kjøper den ut for en gunstig pris etter tre år.

I Norge får de som bruker ordningen kjøpe ut sykkelen for rundt fem prosent av veiledende pris.

DBS i Norge håper på svenske tilstander når det kommer til sykkel-leasing, hvor i enkelte kommuner så mye som 30 prosent av de ansatte har en leasingkontrakt på elsykkel, deriblant i Jönköping, sier Nordberg.

I Sverige har man begynt å lease sykler til privatpersoner, men i Norge vil fokuset i lang tid fremover hovedsakelig være på bedriftsmarkedet.

For sent ute

DBS tror butikksalget vil stabilisere seg på det nivåer man så i 2018, men at leasing-driften vil fortsette å vokse raskt.

Men det er ikke bare kjeder som selger sykler, og mange nisjebutikker selger i dag rendyrkede elsykkelmerker.

Nordberg sier at de har tøff konkurranse fra spesialiserte elsykkelmerker fra utlandet, og at de fleste tradisjonelle sykkelmerkene henger etter på elsykkel.

– Har man vært for sent ute?

– Ja, jeg tror nok det, det finnes flere merker som kun selger elsykler, og vi selger jo fremdeles en hel del vanlige sykler også, så vi har litt mer å holde kontroll på.

Nordberg skulle gjerne solgt mer direkte til forbruker, men sier det er utfordrende når man har bygget opp en god distribusjon over en årrekke.

– Kunne det vært aktuelt å åpne egne butikker?

– Det er absolutt en mulighet, men nå fokuserer vi på leasing-delen og den eksisterende distribusjonen i de store kjedene og butikkene.

Les også

Bilselskap inn i sykkeldeling

Les også

Duket for sparkesykkelkrig i vår: Hundrevis av elektriske sparkesykler inntar Norge

Les også

Frykter planer om bilfritt sentrum vil rasere næringslivet

Her kan du lese mer om