Julehandelen

Selgerne bekymret over storekjeders inntog i juletremarkedet

Juletrekjøpere bryr seg lite om treet kommer fra Norge. Selgerne bekymrer seg over store kjeders inntog i juletremarkedet.

Svein-Erik Berge har solgt juletrær på samme sted i Oslo de siste 20 årene.

Julia Kirsebom Thommessen
  • Julia Kirsebom Thommessen
Publisert:,

– Noen i familien vil ha vanlig norsk gran, og noen vil ha edelgran, men vi tenker ikke mye på hvilket land juletreet kommer fra, sier Ole Petter Sverre til E24.

Sverre og kona Ambika Christen er på juletrejakt i Oslo onsdag kveld. At treet er norsk har lite å si, men det må være ekte gran.

– Plasttre er helt uaktuelt. Det er ikke juletre. Da kan man like gjerne ha kokospalme, sier Sverre.

I fjor kjøpte nordmenn rundt 1,4 millioner juletrær, og det ble produsert rundt en million norske juletrær.

Ikke viktig hvor treet er fra

Svein-Erik Berge har solgt juletrær på Vestkanttorget i Oslo de siste 20 årene. Han opplever ikke at nordmenn bryr seg om hvor trærne kommer fra.

– De spør hvor treet er fra, men det er ikke noen annen reaksjon enn det, sier han til E24.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at Norge importerte nesten 264.000 juletrær i 2018. Majoriteten av disse kommer fra Danmark, og Berges juletrær er både norske og danske.

Les også

Venter strammere marked: – Tror vi har sett bunnen på juletreprisene

Ea Askvig skal også kjøpe juletre av Berge på Vestkanttorget. For henne er det heller ikke viktig at treet er norsk. Men, hun foretrekker lokale juletreselgere over store kjeder.

– Jeg går til de lokale, det synes jeg er hyggelig. Og forhåpentligvis er trærne ferskere enn trærne fra de store kjedene, sier Askvig til E24.

De store kjedenes inntog på juletremarkedet har lagt press på mindre juletreprodusenter. Flere sier de må legge ned på grunn av for hard konkurranse.

Ole Petter Sverre og Ambika Christen synes plasttre er uaktuelt, men bryr seg ikke om hvilket land juletreet kommer fra.

Julia Kirsebom Thommessen

Ødelegger for norske produsenter

Berge sier han ikke kjenner på presset fra store kjeder. Likevel er han skeptisk til deres inntog i juletremarkedet.

– Vi kjører de samme prisene som vi har hatt i mange år, og det er ikke noe problem, sier Berge.

En som har merket effekten av at store kjeder tilbyr billigere juletrær, er Pål-Erik Tangen Berger. De siste 15 årene har han solgt egenproduserte juletrær på Valkyrieplass i Oslo.

– Vi greier ikke å matche prisene som de store kjedene har, da sitter vi ikke igjen med noen ting. Så det er bekymringsverdig, sier Tangen Berger til E24.

– Vi hadde økning frem til i fjor, da var vi på vei ned igjen. Jeg kan ikke si noe om 2019 enda, men konkurransen fra større kjeder er merkbar.

Les også

Juletreprodusenter sier de må legge ned på grunn av konkurranse fra store kjeder

Les også

Besteforeldre bruker «sjokkerende mye» på julegaver, mener forbrukerøkonom

Her kan du lese mer om

  1. Julehandelen
  2. Trær
  3. Danmark
  4. Import
  5. Jul
  6. Statistisk sentralbyrå

Flere artikler

  1. Juletreprodusenter sier de må legge ned på grunn av konkurranse fra store kjeder

  2. Venter strammere marked: – Tror vi har sett bunnen på juletreprisene

  3. Salget av juletrær i plast øker

  4. Annonsørinnhold

  5. Forbrukerrådet bekymret over duopol-tendenser i dagligvaremarkedet

  6. Oljefondets nye sjef: – Jeg verken kan eller vil utøve min eierrolle