McDonald’s halloween-stunt skaper kraftige reaksjoner

Da McDonald’s denne uken skulle feire halloween i Portugal, ble det bråk. Nå beklager hurtigmatkjeden iskrem-markedsføring.

  • Martin Hagh Høgseth
Publisert: Publisert:

Ikke rent sjeldent kommer det historier om selskaper som har bommet på reklamen. Denne uken skjedde det igjen da McDonald’s i Portugal forsøkte seg med en Halloween-kampanje for kjedens sundae-iskrem.

I anledning kampanjen hadde iskremen fått en rød saus og tilnavnet «Sundae Bloody Sundae», ifølge CNBC.

Iskremens navn fått hard medfart ettersom «Bloody Sunday» var en av mest sentrale dagene i konflikten i Nord-Irland.

14 ubevæpnede personer ble drept da britiske styrker åpnet ild mot det som skulle være en fredelig borgerrettsmarsj i Londonderry i Nord-Irland 30. januar 1972.

I sosiale medier omtales reklamen blant annet som «totalt uakseptabel», mens andre mener at markedsføringsavdelingen kanskje kunne hatt behov for historieopplæring, skriver Belfast Telegraph.

– Når Halloween Sundae-iskremen skulle markedsføres valgte McDonald’s Portugal å utvikle en lokal kampanje for et mindre antall restauranter i Portugal. Kampanjen var ment som en feiring av halloween, og ikke som en ufølsom referanse til noen historisk hendelse eller for å opprøre eller fornærme noen på noen måte, sier en talsperson for selskapet til Belfast Telegraph.

Talspersonen beklager også markedsføringen og opplyser at alt reklamemateriell er fjernet.

«Skam dere», skriver en bruker på TwitterOgså Nike har tidligere fått skarp kritikk for markedsføring
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Iskrem
  2. McDonald’s
  3. Portugal
  4. Nord-Irland

Flere artikler

  1. McDonald's med reklame i Bodø - nærmeste restaurant åtte timer unna

  2. Betalt innhold

    – Folk besvimte på gulvet av utmattelse etter lange vakter uten mat og pauser

  3. McDonald’s sparker toppsjefen etter ansatt-forhold

  4. Reagerte på Elkjøp-reklame: Nå lanserer de kampanje mot grønnvasking

  5. Konkurranseutvalg: DNB brøt god forretningsskikk med «huninvesterer»-kampanjen