McDonald’s halloween-stunt skaper kraftige reaksjoner

Da McDonald’s denne uken skulle feire halloween i Portugal, ble det bråk. Nå beklager hurtigmatkjeden iskrem-markedsføring.

SHANNON STAPLETON / X90052
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Ikke rent sjeldent kommer det historier om selskaper som har bommet på reklamen. Denne uken skjedde det igjen da McDonald’s i Portugal forsøkte seg med en Halloween-kampanje for kjedens sundae-iskrem.

I anledning kampanjen hadde iskremen fått en rød saus og tilnavnet «Sundae Bloody Sundae», ifølge CNBC.

Iskremens navn fått hard medfart ettersom «Bloody Sunday» var en av mest sentrale dagene i konflikten i Nord-Irland.

14 ubevæpnede personer ble drept da britiske styrker åpnet ild mot det som skulle være en fredelig borgerrettsmarsj i Londonderry i Nord-Irland 30. januar 1972.

I sosiale medier omtales reklamen blant annet som «totalt uakseptabel», mens andre mener at markedsføringsavdelingen kanskje kunne hatt behov for historieopplæring, skriver Belfast Telegraph.

– Når Halloween Sundae-iskremen skulle markedsføres valgte McDonald’s Portugal å utvikle en lokal kampanje for et mindre antall restauranter i Portugal. Kampanjen var ment som en feiring av halloween, og ikke som en ufølsom referanse til noen historisk hendelse eller for å opprøre eller fornærme noen på noen måte, sier en talsperson for selskapet til Belfast Telegraph.

Talspersonen beklager også markedsføringen og opplyser at alt reklamemateriell er fjernet.

«Skam dere», skriver en bruker på TwitterOgså Nike har tidligere fått skarp kritikk for markedsføring

Her kan du lese mer om

  1. Iskrem
  2. McDonald’s
  3. Portugal
  4. Nord-Irland
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. McDonald's med reklame i Bodø - nærmeste restaurant åtte timer unna

  2. Reagerte på Elkjøp-reklame: Nå lanserer de kampanje mot grønnvasking

  3. Ryanair hardt ut mot myndighetene - kutter i høstprogrammet på kort varsel

  4. Annonsørinnhold

  5. Hans Geelmuyden erkjenner rasistiske kommentarer – Umar Ashraf roser beklagelsen

  6. Betalt innhold

    Konkurssaga, dødsrekord og blodrøde resultater