Norwegian vant søksmål om «kundenapping»

Flyselskapet ble frikjent av Oslo tingrett. Nå må det tyrkiske selskapet betale saksomkostninger. 

VANT: Norwegian har ikke gjort noe galt i saken om «kundenapping», ifølge fersk dom fra Oslo tingrett.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix
Publisert:,

Som E24 har omtalt: Selskapet Express Group Havacilik Egitim Hizmetleri (EAG) mente at Norwegian har drevet med «kundenapping» da de i 2016, ifølge saksøkeren, brøt en kontrakt om salg av fire Boeing 737–300 og to motorer.

Nå har Oslo tingrett konkludert med at Norwegian ikke har gjort noe galt i saken.

Samtidig er EAG dømt til å betale flyselskapets saksomkostninger på drøyt 430.000 kroner.

Det fremkommer av dommen fra tingretten.

Les også

Tyrkiske Express Airways saksøker Norwegian for 15 millioner etter påstått kontraktsbrudd

Solgte til kunde

EAG anførte i retten at Norwegian trenerte gjennomføringen av kontrakten, og til slutt heller solgte flyene og motorene til EAGs egen kunde, BulAir.

Tingretten skriver i sin dom at man ikke kan se at Norwegian «har hatt reelle forhandlinger med BulAir» i forkant av avtalens utløpsdato, den såkalte «Termination Date».

«Ikke tilstrekkelig sannsynliggjort»

EAG mente videre at Norwegian «forsettlig og gjennomgående tilbakeholdt opplysninger for å tilegne seg depositum fra EAG».

Retten skriver at de ikke kan se «tilstrekkelig sannsynliggjort noen illojalitet eller forsettlig mislighold fra Norwegians side i saken som kan gi grunnlag for kravet om dekning av oppfyllelsesinteressen.»

«Tvert om hadde Norwegian interesse av å få gjennomført avtalen med Express siden denne ga større fortjeneste enn salget til BulAir. Norwegian fulgte lojalt opp avtalen med Express ved å fly det første flyet til Varna uten at dette ble betalt av Express i henhold til avtalen,» heter det i dommen.

E24 har vært i kontakt med EAGs norske advokat - som opplyser at de ikke har anledning til å kommentere saken.

Her kan du lese mer om