Staten hyrer inn eksperthjelp i SAS-krisen

Næringsdepartementet hyrer inn ABG Sundal Collier og Advokatfirmaet Wiersholm som rådgivere i forbindelse med kriseplanen til SAS.

Kjøper han staten inn igjen i SAS? Departementet som Jan Christian Vestre (Ap) styrer bekrefter i en e-post at eksperthjelp er hyret inn.
  • Erik Tangen
  • Svein Olav Sæter
Publisert:

Det bekrefter Næringsdepartementets pressetjeneste på telefon til E24, etter at Dagens Næringsliv først omtalte saken.

Regjeringen og statsråd Jan Christian Vestre (Ap) kan dermed besørge at Norge gjør comeback på eiersiden i SAS, knappe fire år etter at den forrige regjeringen solgte den norske stats SAS-aksjer for 600 millioner kroner.

Andre tenkbare scenarioer er lån eller annen finansiell hjelp.

Departementet bekrefter nemlig at de har hyret inn investeringsbanken ABG Sundal Collier for å gi finansielle råd, samt Advokatfirmaet Wiersholm som juridisk rådgiver, i forbindelse med SAS’ økonomiske problemer.

Detpartementet vil overfor E24 torsdag kveld ikke spesifisere ytterligere ut over det, men i desember 2020 ble SAS tildelt 1,5 milliarder kroner i kriselån gjennom den statlige norske garantiordningen som følge av coronapandemien. Som et ledd i SAS’ nylig fremlagte kriseplan, har selskapet uttalt at de ønsker å konvertere gjeld til aksjer, og Norge er altså en stor kreditor.

Sett denne? Norge tvinges til å spille kvitt eller dobbelt om milliardbeløp i kriserammet SAS (+)

Den norske aksjeposten var ved den forrige regjeringens salg rett i underkant av ti prosent av selskapet. Den danske og svenske staten eier fortsatt betydelige poster den dag i dag, med til sammen 21,8 prosents eierskap.

Det kriserammede flyselskapet trenger minst 9,5 milliarder svenske kroner i ny egenkapital.

Har snakket gjennom våren

Bekreftelsen om at investeringsekspertene i ABG Sundal Collier er hyret inn skjer etter at det kriserammede flyselskapet tirsdag la frem ferskt milliardtap - på minus 1,6 milliarder kroner.

De varslet da at de vil gjøre om 20 milliarder kroner fra gjeld til aksjer i sin bebudede kriseplan, og samtidig hente minst 9,5 milliarder svenske kroner i frisk kapital.

I Dagens Næringslivs artikkel kommer det frem at regjeringen allerede har hatt dialog med SAS gjennom våren, etter at de tidligere i år lanserte redningsprogrammet SAS Forward – som blant annet omhandler kostnadskutt på 7,5 milliarder svenske kroner. Kuttene skal tas over de kommende fem årene, der hovedtyngden skal oppnås i løpet av de første tre.

Børskommentar: De som kjøper SAS-aksjen i dag kan ikke kommareglene (+)

Kutt og konflikt

Tidligere i mai ble det kjent at SAS kutter 4.000 flyginger i sommer. E24 har skrevet om flypassasjerer som tenker seg om før de bestiller med selskapet.

Et annet bakteppe er konflikten med de ansatte.

I slutten av mars startet SAS forhandlinger med pilotforeningene for å komme frem til en ny kollektivavtale. SAS hadde lagt opp til to uker med forhandlinger, men allerede etter et døgn forlot pilotene forhandlingsbordet. SAS-pilotene truet med streik etter forhandlingsbruddet, men foreløpig har det vært stille på det området.

I flyselskapets kvartalsrapport tirsdag ble det understreket at mindre enn 20 prosent av de målsatte besparelsene i kriseplanen skal komme fra arbeidsstyrken.

SAS-sjef: Anko van der Werff

Frp og H: Dårlig idé

Sivert Bjørnstad, næringspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, mener en eventuell plan om et mulig oppkjøp i SAS bør legges i skuffen.

– Dette fremstår som en svært dårlig idé, skriver Bjørnstad i en e-post til E24.

– Jeg vil be næringsminister Vestre tenke seg grundig om før han gambler med skattebetalernes penger på denne måten. Staten har dårlig erfaring med eierskap i SAS fra tidligere. Heldigvis fikk vi solgt oss ut for en del år siden, og historien viser at dette var lurt. Dette er definitivt ikke tidspunktet for å kjøpe oss inn igjen på.

Linda Hofstad Helleland, næringspolitisk talsperson i Høyre, sier det ikke er god politikk dersom regjeringen skulle bruke milliarder på å redde SAS.

– Staten har eid SAS før. I 2012 ble det brukt enorme summer på en redningsaksjon. Går staten inn som eier nå, vil det samme skje igjen og igjen. Så lenge det er stater som eier selskapet og alltid kan pøse inn offentlige midler, vil SAS aldri ha noen incentiver for å gjennomgå nødvendige restruktureringer, slik alle andre internasjonale flyselskaper må, skriver Hellelands i en e-post til E24.

– Det var daværende næringsminister Trond Giske som i sin tid først ba om fullmakt til å selge SAS. Når selv Trond Giske mente staten ikke burde eie SAS, så sier det mye om dagens Arbeiderparti-regjering at de i det hele tatt vurderer dette. Jeg vil advare næringsministeren mot å bruke fellesskapets penger på å redde et selskap som verken har hovedkontor eller sentrale hovedfunksjoner i Norge, skriver hun videre.

Rødts Mimir Kristjansson har tidligere uttalt til E24 at staten bør gå inn på eiersiden i det kriserammede flyselskapet.

– Jeg vil at Norge kjøper seg opp i SAS. Regjeringen skrev i Hurdalsplattformen at de ville åpne for å kjøpe seg inn i selskaper av strategisk interesse for Norge, og nettopp det er SAS, sier han.

Ifølge en melding fra Oslo Børs torsdag ettermiddag ble SAS satt i det børsen kaller en «bedringsboks». Her vil Oslo Børs ha et ekstra tilsyn med aksjen.

– På grunn av kunngjøringen fra SAS 31. mai har Oslo Børs bestemt seg for å sette SAS i «bedringsboksen» fra og med 3. juni, skriver Børsen i en melding.

Les også

Stortinget strammer opp fremdriftsplanen for havvind

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. ABG Sundal Collier
  2. sas
  3. Advokatfirmaet Wiersholm
  4. Nærings- og fiskeridepartementet

Flere artikler

  1. Regjeringen sier nei til å skyte inn nye penger i SAS, men åpner for å gjøre gjeld til aksjer

  2. Analytiker tviler på norsk deltagelse i SAS-redning: – Ville blitt veldig overrasket

  3. SVT: Den kinesiske staten kan bli eier i SAS

  4. Sverige sier nei til å spytte nye penger inn i SAS

  5. Betalt innhold

    Sveriges nei kan være det som skyter fart i SAS-prosessen