Forbrukerombudet advarer mot julekalendere

I desember måned oversvømmes internett av konkurranser i julekalenderformat. Forbrukerombudet advarer mot slue aktører som lurer folk til å akseptere søppelpost, markedsføring i stor skala og dyre abonnementer.

GAMMEL OG TRYGG: Denne tradisjonelle julekalenderen er bare hyggelig. På internett finnes det imidlertid mange kalendre som bare har til hensikt å lure folk.

Håkon Mosvold Larsen
Publisert:,

Det kan høres flott ut med gratis trekning av flotte premier hver dag i hele desember, men nå advarer Forbrukerombudet:

- Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det dessverre gjerne det. Vi får stadig pågang fra folk som klager over store mengder spam og stadige henvendelser selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Ofte viser det seg at de har deltatt i en uskyldig utseende konkurranse på nettet uten å lese vilkårene før de har akseptert dem, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet til NTB.

Villedende

Mange av julekalenderne ser koselige og uskyldige ut, men når man leser betingelsene kan det vise seg at de innebærer at man aksepterer et abonnement. Et eksempel er en konkurranse om 25.000 kroner der man måtte betale 30 kroner for hver mottatte sms, minst tre ganger i uka.

- Disse abonnementstjenestene får vi også mange klager på fra folk som ikke har vært klar over at det kostet penger å motta meldingene. Det er både direkte villedende markedsføring og såkalt negativt salg når målgruppen tror de er med på en gratis konkurranse, men i virkeligheten har tegnet et abonnement, sier Skjelbostad.

Sprer seg

Det er lovpålagt å gi deltakerne retten til når som helst å trekke tilbake samtykket om henvendelser og få sine personopplysninger slettet. Ved innholdstjenester skal man også kunne stoppe dem ved å sende STOPP til kortnummeret som sms-ene er sendt fra.

- Dette er nok ikke alltid helt enkelt. Spredning av personopplysninger kan gjøre det problematisk å fjerne informasjon, og mange av selskapene har dårlige internrutiner på sletting fra lister. Vi får regelmessig henvendelser fra folk som blir kontaktet selv etter at de har bedt om å få være i fred, sier Skjelbostad.

Økt interesse

Jonas Bjørnstad har siden 2006 drevet et større nettsted der man kan bli medlem og finne konkurranser.

- Svært mange som har noe å selge eller promotere har innsett at dette er en effektiv måte å nå ut til forbrukere og potensielle kunder på. Mitt inntrykk er at tilbudet og interessen for slike konkurranser har økt hvert eneste år, og at det nå strekker seg over hele året. Julekalendere er fremdeles den største kategorien, men akkurat slik jula synes å komme tidligere hvert år, er mange julekalendere i gang allerede i november, sier Bjørnstad.

På hans nettside er det registrert rundt tusen konkurranser nå:

- Det blir garantert mange flere, for rett før 1. desember kommer det massevis.

Mye søppel

Bjørnstad ser på nettstedets forum at medlemmer tidvis klager over at det sendes mye søppelpost.

- Vårt inntrykk er at det er noen store aktører bak mange av konkurransene. De representerer mange selskaper og har betingelser som innebærer at man aksepterer henvendelser på e-post, sms, i posten og på telefonen, sier han.

En av julekonkurransene frister med flotte gaver til en verdi av 35.000 kroner. For å delta må man oppgi svært mange personlige opplysninger, akseptere å få reklame fra 15 ulike nettsteder og deres samarbeidspartnere og i tillegg vente seg telefonhenvendelser fra 19 ulike aktører.

Bjørnstad understreker likevel at det tross alt er mange gode julekalendere og mange fornøyde vinnere:

- Et trekk vi ser er at de spektakulære premiene er blitt svært sjeldne de siste årene. Våre statistikk viser at det er flere deltakere på konkurransene med lavere premier. Det ligger en underlig psykologi i dette, noe aktørene der ute kanskje har innsett. Folk tror de har større sjanse til å vinne en premie på 10.000 kroner enn en på 1 million.