Hagen: – Mataktørene på nett har undervurdert markedet
Dagligvarenestoren tror markedet for mathandel på nett er tøffere er forventet.
Stein Erik Hagen bygget opp Rimi til å bli en stor dagligvare-suksess, og har senere også satset på nettmat gjennom Marked.no.
Det har lenge blitt spekulert når eller om dagligvarer på nett kan bli lønnsomt. Det tror Hagen er mulig, men ikke med det samme.
– Har de som har startet opp tidlig undervurdert markedet?
– Ja, jeg tror kanskje det, det kommer til å ta tid, sier Hagen til E24 under NHOs årskonferanse.
Han forklarer at dagligvaremarkedet er langt mer krevende enn annen netthandel som klær og elektronikk.
Ikke lønnsomt i 2018
Dagligvareekspert Sigmund Festøy i analyseselskapet Plot har uttalt at han tror dagligvarer på nett vil være lønnsomt når de ulike aktørene på nett når en omsetning på 1–2 milliarder kroner.
Også handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark har uttalt til E24 at han tror man omsette for godt over er milliard på nett før man blir lønnsomme.
Kolonial.no har kommet lengst i Norge, og vil omsette for 800 millioner i 2017, og langt over milliarden i 2018.
Likevel tror ikke Hagen at noen mataktører kan tjene penger allerede i år.
– Så man blir ikke lønnsom på nett i 2018?
– Nei, det tror jeg ikke, det kommer til å ta tid. Mat på nett er ingen «walk in the park».
Han er for øvrig usikker på nøyaktig hvor mange år det er til mat på nett blir lønnsomt.
Saken fortsetter under grafen.
Kolonial: – Vi har ikke undervurdert markedet
Selv om Kolonial.no nærmer seg den magiske grensen ekspertene spår vil gi oss lønnsomme dagligvarehandel på nett, har ikke Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas planer om å tjene penger helt enda.
– Jeg tror ikke noen kommer til å være lønnsomme i 2018, og vi har ikke satt noe mål om nøyaktig når vi skal være lønnsomme. For oss blir fokus i 2018 på vekst, og det gjør det nok for andre aktører også, sier han til E24.
Han har stor respekt for Hagens erfaring fra dagligvarebransjen, men er klar på at de har en realistisk vurdering av markedet.
– Vi har ikke undervurdert markedet, vi gjør det bra og vokser raskt, men at det er en tøff bransje er det ingen tvil om, sier Munthe-Kaas.
Han vil ikke kommentere når han tror Kolonial.no blir et lønnsomt selskap.
– Det er riktig at når man oppnår et visst volum så blir matvarer på nett lønnsomt, men jeg kan ikke kommentere nøyaktig hvilket volum det dreier seg om.