Farstad-planen setter arbeidsplasser i spill: Ordfører frir til Røkke og Fredriksen

Mens Farstad Shipping får flyte videre som del av ny supplygigant, kan Sunnmøres «maritime klynge» være truet.

REDERITRADISJON: Ordføreren i Ålesund sier Farstad har vært svært viktig for byen og håper hun det nye gigantrederiet får sterk forankring i regionen.

Foto: Bjørn Sigurdsøn NTB scanpix
Publisert:

Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal (Ap) ble både glad og urolig da byens skadeskutte supplyrederi, Farstad Shipping, omsider annonserte planen for overlevelse mandag morgen:

Fullfinansiert restrukturering fra Kjell Inge Røkke og John Fredriksen, samt sammenslåing med Solstad Offshore og Deep Sea Supply til en ny supplygigant.

Farstad har hovedkontor i Ålesund og 2.200 ansatte i alt.

– Frykten var at dette skulle gå på dunken. Jeg er glad for at det nå finnes en plan for at Farstad kan leve videre. Samtidig regner jeg med at hovedkontoret nå blir flyttet, sier Aurdal, og lufter sin bekymring:

– Hva blir igjen her i Ålesund?

Les også

Analysesjef om storfusjonen: – Bra for hele resten av bransjen

Kan ikke si noe

Solstad Offshore får ledelsen i det nye selskapet. De vet ikke.

– Vi har ikke fått tid til å se på det. Det skal vi begynne å jobbe med nå, sier viseadministrerende direktør Sven Stakkestad til E24.

De sammenslåtte selskapene har i dag fire hovedbaser: Fosnavåg, Grimstad, Skudenes og Ålesund.

– Vi har også en rekke utekontorer. Det er en stor jobb å gjøre, sier Stakkestad om den nye organiseringen.

– Vil dere samle alt på ett sted?

– Det kan vi ikke si noe om i dag.

Lover å være godt vertskap

Ålesund-ordføreren sier hun har vært bekymret lenge.

– Farstad er svært viktig for både sysselsettingen og den maritime klyngen her i Ålesund. Det er et unikt samspill. Vi er på mange måter verdensledende, og avhengige av å få den beste kompetansen, sier Aurdal.

Nå håper ordføreren det nye rederiet vil se verdien av å legge sin base til deres region.

– Her er masse kunnskapsbasert erfaring, og mange andre næringer som både er avhengige av rederiene, og kan tilby gode løsninger. Det er lang tradisjon for nært samarbeid. Jeg kan love at vi skal være gode verter, sier hun.

– Og hvis man geografisk kan forankre seg her hos oss, ser jeg store muligheter for det som blir et av verdens største supplyselskaper, frister ordføreren.

Les også

Aker BP-sjef om shipping-sammenslåing: – Typisk i nedgangstider

– Må mye hardt arbeid til

Dersom det ikke skjer, kan hun trøste seg med at Farstad i alle fall reddes. Stakkestad i Solstad Offshore oppsummerer hovedgrepene som skal sikre det:

– Restrukturering av gjeld, ny egenkapital på 650 millioner, konvertering av obligasjons- og bankgjeld på 2,8 milliarder, og mer kostnadseffektiv drift gjennom det sammenslåtte selskapet.

Fremover lover han full fokus på drift.

– Det er driften som skal skape tilstrekkelige verdier til å betjene bankgjeld og gi verdier til aksjonærene, påpeker Stakkestad.

– Hva blir spesielt utfordrende?

– Det må mye hardt arbeid til. Ikke minst skal vi samordne tre ulike selskaper med komplimenterende kompetanse. Disse skal ordnes i ett godt og effektivt system, til glede for kundene.

Her kan du lese mer om