Gjorde suksess av Kid - nå venter ny snuoperasjon: – Vi må ta tilbake den posisjonen Nille pleide å ha

Kjersti Hobøl går av som sjef for interiørselskapet Kid etter åtte år for å ta fatt på en ny snuoperasjon.

TRIGGET: Kjersti Hobøl går fra å være toppsjef i Kid Interiør til Nille. Hobøl erkjenner at hun har tatt fatt på en tung jobb, men sier hun blir trigget av utfordringen.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
Publisert:

– Jeg vil være med å gi Nille identiteten tilbake, sier påtroppende Nille-sjef Kjersti Hobøl.

Fredag formiddag kom meldingen om at hun forlater Kid for nye oppgaver i den skadeskutte billigkjeden. Det var ingen lettfattet beslutning.

– Det har sittet langt inne for meg å skulle ta en annen jobb, og jeg blir i Kid så lenge de trenger meg, men jeg føler dette skjer på et godt tidspunkt, sier hun og fortsetter

– Personlig er jeg tilhenger av ikke å sitte for lenge i selskaper, og åtte år er lenge nok.

I 2009 tok DNB over Kid etter at selskapet misligholdte lån på over én milliard kroner.

Kort tid etter overtagelsen tok Hobøl over ledelsen, snudde skuta og gjorde selskapet til en av få retail-suksesser på Oslo Børs.

Skattejakt

For en uke siden kom nyheten om at storbanken DNB tar over Nille etter at eier og oppkjøpsfond BC Holding ikke ville spytte mer penger inn i selskapet.

Lavprisselskapet havnet i en skvis i Sverige, og selskapet skylder banken «mye penger».

– Hva er det første du går i gang med nå?

– Vi må gå inn og se på hvordan selskapet er strukturert, og deretter ta tilbake den posisjonen Nille pleide å ha, sier Hobøl.

Les også

Oppkjøpsfond droppet Nille grunnet svak krone og oljekrise

– Hva er det selskapet trenger?

– Noe av det viktigste nå blir å fokusere på det sortimentet den norske forbruker etterspør, det er på dette feltet jeg føler selskapet har mistet noe av identiteten, og den skal vi finne tilbake til.

– Norske forbrukere skal igjen gå på skattejakt i Nille-butikkene, sier den påtroppende Nille-sjefen.

Hobøl jobbet tett med nåværende styreleder i Nille Reidar Mueller da DNB tok over Kid, og sier de to jobber godt sammen.

– Det har sittet langt inne for meg å skulle ta en annen jobb, og jeg blir i Kid så lenge de trenger meg, men jeg føler dette skjer på et godt tidspunkt.

Les også

Bransjekonsulent skal få Nille på rett kjøl: – Ikke noen «easy fix»

Nille har over 360 butikker i Norge og hadde over 30 butikker i nabolandet Sverige.

I august i fjor ble virksomheten i Sverige avviklet, og i januar i år ble butikkene lagt ned.

Lavpriskjeden omsetter for rundt 1,7 milliarder kroner i året, skriver selskapet selv, men har slitt med lønnsomheten.

Styreleder Mueller sier de vil ta noen år før de har sterke resultatet å vise til.

– Vi skal være oppe i god marsjfart i forhold til både omsetningsutvikling og lønnsomhet når vi passerer 2021/2022. De fundamentale tingene som må justeres, tar tid før det gir seg utslag i topplinje og resultater.

DNB sier de ikke har behov for å sitte på Nille lenge, men at en treårs periode er realistisk.

NY START: Nille har slitt med tøff konkurranse i det norske markedet, nå vil DNB og ny ledelse ta den velkjente kjeden til nye høyder.

Foto: Sindre Hopland

Uheldige lederbytter

Nilles svenske administrerende direktør Johan Åberg i Nille gikk fra stillingen i forbindelse med overtagelsen.

Selskapet har hatt flere toppsjefer de siste årene, men Hobøl sier det er slutt på kortsiktig lederskap.

Les også

DNB tar over lavpriskjeden Nille

– Det har vært mange lederbytter i Nille de siste årene, så det er viktig at selskapet nå får ro og kontinuitet i ledelsen. Slik var det også da jeg begynte i Kid, det hadde vært 4-5 direktører på få år, og det er aldri heldig og gjør det vanskelig å beholde og rekruttere de rette menneskene.

Hobøl tror også det er viktig å ha norske folk på topp, som kjenner det norske retail-markedet.

Hva tenker du om markedet Nille konkurrerer om?

– Nilles fordel i møte med konkurrenter som Jula og Rusta er at man er lokalisert mer sentralt, ofte i nærheten av dagligvarebutikker, og det skal vi bruke til vår fordel, sier Hobøl som erkjenner at markedet er tøft.

– Jeg har en ambisjon for Nille om et veldig lønnsomt retail-selskap hvor folk er stolte av å jobbe.

Les også

Oppkjøpsfond droppet Nille grunnet svak krone og oljekrise

Les også

Nille legger ned samtlige butikker i Sverige

Les også

Gjelsten kjøper Kid Interiør

Her kan du lese mer om