Norge har fått sin første direkterute til Kina: – Vi er jo ikke på enhver åpning av nye ruter

Onsdag landet det første direkteflyet fra Kina på Gardermoen. Etter en høytidelig åpningsseremoni skal flyet fylles med turister, forretningsfolk og masse norsk sjømat, men først måtte næringsministeren prøve setene.

KLAR FOR TUR: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk prøvesitte setene på Hainan-flyet på Oslo Lufthavn. Han spøkte med at han kunne trengt seg en liten blund etter å ha stått opp tidlig med små barn onsdag.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

OSLO LUFTHAVN (E24): – Dette er en rute jeg har ventet på i mange, mange år. Ruten blir bra for Norge, for Avinor og for Kina, og den blir viktig for næringslivet, sa Avinor-sjef Dag Falk Petersen da han onsdag inntok et podium på gate F19 på Oslo Lufthavn.

Avinor og kinesiske Hainan Airlines feiret nemlig åpningen av Hainans nye direkterute mellom Beijing og Oslo, som også er den første direkteruten mellom de kinesiske og norske hovedstedene. Ruten ble formelt lansert i oktober i fjor.

– Vi har jobbet med dette prosjektet i tre år. Nå ser vi resultatet av det harde arbeidet for å få en stor kinesisk aktør til lille Norge. Nå kan turister og næringslivet nyte godt av at det bare tar åtte timer til Beijing, sa Øyvind Hasaas, administrerende direktør for Oslo Lufthavn, under innlegget sitt.

Den nye ruten utvider rutenettverket ut fra Norge, som allerede inkluderer mellom- og langdistanseruter til Dubai, Qatar, Thailand, Tyrkia, Israel, Pakistan, og en rekke byer i USA (pluss alle rutene til destinasjoner over hele Europa).

Ruten gjør også at Oslo, som sistemann av de tre skandinaviske hovedstedene, nå har fått «sin» direkterute til Kina.

I tillegg til SAS-rutene til Hongkong, Beijing og Shanghai fra København, har nemlig Kastrup nylig fått to ruter (Air Chinas rute fra Beijing og Sichuans rute fra Chengdu), mens Arlanda har fått én (China Easterns rute fra Shanghai).

Hainan-flyet skulle egentlig ta av fra Oslo mot Beijing 13:55 onsdag, men begrensninger i luftrommet over Beijing bidro til at avgangen var forsinket til 15:25 da denne artikkelen ble skrevet.

Les også

God påskesesong for Norwegian: Kraftig marginhopp og fullere fly

Lander tidlig

Hainan er en del av det kinesiske industrikonglomeratet HNA Group, som blant annet eier flyselskaper og hoteller. Hainan Airlines er et av få flyselskap i verden med fem stjerner i Skytrax og det er Kinas fjerde største flyselskap.

Hainans flåte alene teller ifølge selskapet over 400 fly, og på toppen kommer flyene i andre flyselskap i HNA-konsernet.

Bao Qifa, styreleder i HNA Aviation Group fortalte at han selv kom med den første flygingen fra Beijing, som landet på Oslo Lufthavn litt etter klokken 04:00 onsdag morgen, før oppsatt rutetid.

– Det er altfor tidlig på dagen i Kina, men i Oslo kunne vi jo se soloppgangen på den tiden av døgnet. Det er et godt tegn, sa Bao Qifa med et smil, og snakket om at ruten er en viktig videreutvikling i forholdet mellom Norge og Kina.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir tror ikke Hainans lansering blir en dans på roser:

– Konkurransen om passasjerene mellom Kina og Skandinavia er tøff og reisemønsteret i Kina er i endring fra grupper til individuelle reiser. Det gir markedet større mulighet til på individuell basis å velge sitt flyselskap, reiserute og pris, sier Elnæs.

Han peker på at selv om Hainan kan ha markedsført ruten i Kina, så har det vært lite annonsering i Norge foreløpig.

En annen utfordring for Hainan i Norge er ifølge Elnæs at de kun kan reklamere med ruter til Kina, mens konkurrentene Qatar, Emirates og Turkish har store rutenett som dekker Asia fra sine hub'er i Midtøsten.

Konsernsjef Dag Falk Petersen i Avinor (t.v.) og Bao Qifa, styreleder i HNA Aviation Group, under åpningen av Hainan Airlines' nye direkterute mellom Beijing og Oslo

Foto: Marius Lorentzen E24

Første avgang fylles med 13 tonn laks

Etter seks år i fryseboksen normaliserte Kina og Norge forholdet sitt i desember 2016. Bao Qifa i HNA Aviation Group påpekte selv at det nå også pågår forhandlinger om en frihandelsavtale mellom Norge og Kina, og at det også er utveksling innen både sport, kultur og næringsliv.

– Det har vært en kraftig økning i antallet kinesiske turister som besøker Norge og deres vakre natur. Vi har også sett en økt etterspørsel fra næringslivet og varetransport, fortsatte han.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen hadde selv tatt turen til Oslo Lufthavn onsdag, og der fikk han blant annet prøvesitte business class-setene til Hainan.

– Har du bestilt billett ennå?

– Nei, jeg har ikke det, men jeg skal kanskje en tur til Kina i høst. Men det er nok litt opp til reisebyrået hva som blir bestilt til oss, sier Isaksen.

– At et kinesisk selskap åpner en ny rute, hvor viktig er det?

– Det er jo derfor jeg er her. Vi er jo ikke på enhver åpning av nye ruter. Det er viktig symbolsk, men også faktisk. En av de tingene norsk næringsliv har etterspurt er en direkterute, både for å gjøre det lettere for folk å reise frem og tilbake, men også for varer. For under setene her skal det bugne av norske varer, sier Røe Isaksen.

Den nye ruten er nemlig ikke bare viktig for turister og næringslivet, men også for norsk sjømatnæring. Etter det E24 får opplyst er det allerede mer etterspørsel etter å sende sjømat med Hainan-flyet enn det selskapet klarer å ta med seg.

Svein Ruud, administrerende direktør i Norway King Crab, forteller til E24 at han kommer til å ta i bruk Hainan-ruten for å sende blant annet kongekrabber til Kina.

– Jeg har allerede blitt kontaktet av flere i Kina etter at ruten ble annonsert, forteller Ruud.

Avinor opplyser at Hainan-ruten alene er ventet å frakte sjømat for 200 millioner kroner ut av Norge hvert år.

– Norge og Kina er to store land, og ved å fly hit kan vi bedre forholdet ytterligere. Jeg tror kinesere liker Norge, og på den første avgangen til Kina skal vi ha med oss 13 tonn laks. En annen ting er den vakre naturen, sier Min Zhang, direktør for Oslo-kontoret til Hainan Airlines, til E24.

– Denne ruten gir enda bedre muligheter for økt eksport av fersk norsk sjømat til det kinesiske markedet, der etterspørselen etter sjømat av god kvalitet er stor og økende. Ettersom sjømatkonsumet i Kina er større enn hele den årlige produksjonen i Norge, er potensialet enormt, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp) i en uttalelse.

Les også

Flyfrakten fra Norge øker og øker: Emirates har fraktet 35.000 tonn norsk laks på to år

Vurderer å fly oftere

Hainan skal fly ruten til Oslo tre ganger ukentlig, på mandager, onsdager og fredager. Fra start har selskapet satt inn en av sine Airbus A330-300 med plass til 292
passasjerer, fordelt på 32 seter i businessklasse og 260 i økonomiklasse.

I henhold til en avtale mellom Kina og de skandinaviske landene kan det gå 21 flyavganger ukentlig mellom landene. Med introduksjonen av den nye Hainan-ruten stanger man nå i taket.

Det er foreløpig uklart om og eventuelt når skandinaviske og kinesiske myndigheter vil øke dette taket, men hvis avtalen blir endret slik at man får åpnet for flere avganger, vurderer Hainan å skru opp frekvensen:

– Hvis vi kan finne en lokal partner, altså et flyselskap, kan vi nok øke frekvensen. Det er vår ambisjon, sier Min Zhang i Hainan Airlines.

Hainan har nemlig foreløpig ikke noe samarbeid med hverken SAS, Norwegian eller Widerøe. Ettersom turister gjerne vil til vestlandet eller Nord-Norge når de besøker Norge, vil en slik avtale kunne være viktig for Hainan.

– Jeg håper at ved å etablere denne direkteruten håper jeg flere og flere nordmenn kan reise til Kina for å se alt som skjer i Kina, og at kinesere kan komme hit og nyte Norge, fortsetter Zhang.

Hainan Airlines åpnet 15. mai direkteruten mellom Beijing og Oslo med en Airbus A330-300

Foto: Marius Lorentzen E24
Les også

Max-smell kan ende på nesten tre milliarder kroner

Les også

Norwegian-veteran Thomas Ramdahl forlater flyselskapet

Les også

Usikker fremtid for omdiskutert lakseterminal

Her kan du lese mer om