Stordalen: – Vi risikerer å bli et land av filialer eid av utlendinger

Norsk næringsliv bør finne sammen med de andre i Norden, og det raskt, mener Petter Stordalen. 

ADVARER: Petter Stordalen i Nordic Choice og Thomas Høgebøl i The North Alliance ber nordmenn slutte å tenke norsk. Det kan bli spikeren i kisten for mange bedrifter, advarer de.

John Thomas Aarø
Publisert:,

I et innlegg i VG tirsdag skriver han og administrerende direktør Thomas Høgebøl i kommunikasjonsselskapet The North Alliance at vi bør finne sammen med våre nordiske naboer – raskt.

– Vi risikerer å bli et land av filialer eid av utlendinger – et filialland hvor alt som drives i Norge er et resultat av at andre har tatt markedet vårt, sier Petter Stordalen.

I innlegget skriver forfatterne at «nordmenns manglende interesse for utlandet kan bli spikeren i kisten for mange i norsk næringsliv».

Les også

Stordalen i VG-kronikk: Norsk må bli nordisk

Bakgrunnen er at de mener verden anser Norge og landene rundt oss som ett område, ett marked: Om vi vil det eller ikke, vil utenlandske selskaper i økende grad se mot markedet «Norden», deriblant Norge, skriver de.

Derfor mener de Norge, både næringslivet og politikere, nå må ta grep.

– Vi må slutte å prate og begynne å handle. Om vi ikke evner å tenke nordisk, vil utlendingene tenke nordisk for oss, sier Høgebøl.

City Syd på finske hender

Det er ikke mange uker siden Stordalen solgte Sektor Gruppen, med blant annet den trønderske shoppingbastionen City Syd i porteføljen, til finske Citycon.

Citycon betalte over 12 milliarder kroner for de 34 kjøpesentrene.

– Første tenkte jeg at det var litt rart at de ville betale mye penger for å få Norge. Men så forsto jeg at det var det nordiske markedet de var ute etter. De var interessert i å dekke hele Norden, sier Stordalen.

Han peker på at Norge har rundt 5 millioner mennesker, mens de nordiske landene totalt har rundt 25 millioner mennesker.

– Da blir det et interessant marked, sier Stordalen - som sammen med blant nannet Trygve Hegnar nylig solgte Hurtigruten ut av Norden, til britiske eiere.

– Tenker for smått

Høgebøl mener at nordmenn bør endre tankesettet.

– Vi tenker på samme måte som vi gjorde for 20 år siden; vi er så opptatt av forskjellene landene imellom. Skal man skape nye ideer og tanker, må man sette mennesker inn i et rom som nettopp er forskjellige. Du kan ikke sette fire klin like personer inn i et rom – da skjer det ingenting.

– I Norge har vi til vane å tenke for smått. Vi må tørre å tenke stort. Har du for store ambisjoner, tenker mange nordmenn «nå må du roe deg ned. Herregud, tror du Spotify når ut til en hel verden?» Så går det seks måneder og Spotify er over hele verden. Da kaller vi det flaks. Vi er for lite flinke til å heie på hverandre og tenke stort, sier Stordalen, og legger til.

– Vi må til livs disse nisselueholdningene.

Stordalen tror også at mange bransjer og bedrifter vil tjene på en nordisk filosofi og mener dette har vært et av Nordic Choice-konsernets store suksesskriterier.

– Vi ser på Norden som en konkurrent. Men i virkeligheten er de en fantastisk samarbeidspartner, sier Stordalen.

Mye å lære

Faktisk har nordmenn mye å lære av svenskene, mener Stordalen og Høgebøl. Svenskene har lykkes i langt flere bransjer enn nordmenn har, påpeker Høgebøl.

– Jeg tror ikke det er blitt skapt en ny internasjonal merkevare i forbrukermarkedet i Norge de siste 10 årene, sier Høgebøl.

– Sverige er egentlig Norge uten olje og fisk, og se hvor sinnssykt bra de har gjort det. De er rett og slett flinke til å tenke nytt, sier Stordalen.

Må mobilisere

Han mener denne endringen må starte på skolene. Folk må få en mer åpen holdning til både forretningsdrift ute og Norden som en arena av muligheter.

– Så hjelper det ikke å ha 14.000 utredninger. Vi må vise med praktisk politikk at vi ønsker å samarbeide, sier Stordalen.

– Nordisk råd er en god plass å starte. Hittil har det kanskje ikke vært den førende kraften i å samle Norden og definere det som ett marked. Nordisk råd bør få en sterkere rolle. Det er jo også deres mandatet, sier han.

Høgebøl mener at en nordisk blanding i styrerommene er en god plass å starte, og at dette vil gi styrer en langt bredere erfaring og kulturellforståelse.

– Hva er realistisk å få ut av dette?

– Vi ser at dette kommer til å skje. Hvis man ikke tar til seg dette, vil man som bransje eller selskap stå på en veldig tynn planke om 10 år, sier Høgebøl.

– Dette er ikke noe «quick fix», og det vil ta tid. Men om vi ikke løfter det opp på agendaen, om vi ikke får nye politiske føringer, vil det aldri skje noe, sier Stordalen.

Hva med julenissen?

– Vi tenker i Norge at vi har vikingene, vi har julenissen og vi har nordlyset. Sannheten er at utlendingene ser Norden som ett marked og en destinasjon. For dem er hele Norden vikinger, og hele Norden har nordlys, sier Stordalen.

– Du kan tror du eier noe så mye du vil. Men hvis noen tar det og markedsfører det internasjonalt, blir det de som eier det og de som tjener på det, sier han, og legger til:

– Og julenissen – han er jo egentlig finsk ...