Propr har tapt 22 millioner kroner så langt i år

Meglerutfordreren opplever vekst i antall kunder, men resultatet har fremdeles negativt fortegn. 

Foto: Propr
  • Nina Tuv
Publisert:

– Sammenlignet med Q2 hadde vi en økning i antall nye kunder på 36,6 prosent i Q3. Det er svært positivt i et lunkent boligmarked, og viser at Propr.no begynner å bli en kjent aktør i markedet, skriver boligformidleren i rapporten for tredje kvartal.

Resultatet for tredje kvartal viser minus 8,3 millioner kroner.

Samlet for årets tre første kvartaler er resultatet på minus 22,4 millioner kroner.

Etter resultatslippet for andre kvartal, hvor underskuddet lød 9,6 millioner kroner, sa Propr-sjef Kjetil Eriksson til Finansavisen at tapsrekken nå lå bak dem.

– Underskuddet vil ikke øke ytterligere. Vi hadde mye produksjon og mye utviklingsarbeid i andre kvartal, sa Eriksson til avisen.

Overfor Dagens Næringsliv påpeker han nå at selskapet har hatt to år med kraftige og nødvendige investeringer i utvikling og markedsføring.

– 2018 er året da selskapet skal gå i balanse, sier Eriksson til DN.

Lavere omsetning

Selskapet formidlet boliger for 180 millioner kroner i tredje kvartal, ned fra 188.000 i andre kvartal.

Inntektene falt til 2,14 millioner kroner, ned fra 3,52 millioner i forrige kvartal.

Men kundeveksten er til stede, ettersom antall boligtransaksjoner økte med 36,6 prosent fra forrige kvartal.

Selskapet bemerker at boligprisutviklingen for kvartalet totalt sett har vært negativ.

For neste kvartal forventer Propr at volumet vil bli lavere enn i det vi akkurat la bak oss, ettersom dette historisk sett er en periode med mindre boligsalg.

– Vi vil imidlertid se en betydelig økning i forhold til Q4 i fjor, og totalt sett at 2017 vil bli et vekstår for Propr.no. Ser vi inn i 2018 forventer vi en økning igjen i Q1, da januar, februar og mars normalt sett er måneder med stor aktivitet på boligmarkedet, skriver boligformidleren i rapporten.

Les også

Færre kommer på visning: – Bør stille seg spørsmålet om det er lurt å bruke megler

Har provosert bransjen

Propr ble lansert i januar i fjor, og har som mål å gjøre det enkelt for folk å selge boligen sin uten eiendomsmegler.

De har siden oppstarten fått massiv kritikk fra bransjekollegaer, og forsøkt å utfordre det de mener er en innarbeidet oppfatning blant det norske folk om at man alltid bruker megler når man skal selge boligen sin. Dette har de blant annet gjort via TV-reklamer som har satt sinnet i kok.

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) har også forsøkt å få tjenesten stanset av Finanstilsynet.

Les også

Eiendomstopp om salget av USAs tidligere ambassade:
– Sjelden at det kommer slike bygg for salg

Les også

Dyre boliger går så det suser

Les også

Boligprisfall setter bom for renteheving

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom
  2. Bolig
  3. Boligmarkedet

Flere artikler

  1. Danske Bank inngår partnerskap med boligformidleren Propr

  2. Nesten i null i fjor: Nå venter Propr-sjefen overskudd

  3. Økt meglerbruk tross «bolig-selvhjelp»

  4. Røkke og Fredriksens Solstad Offshore tapte en milliard i tredje kvartal

  5. Betalt innhold

    Underskuddet krympet for Odfjell SE