Cutters-investorene med nytt begravelsesbyrå: – Den siste reelle innovasjonen i bransjen var da man gikk fra hest og kjerre til bil

Investorene bak hurtigklipp-kjeden Cutters lanserte onsdag begravelsesbyrået Verd. De mener bransjen er utdatert og dårlig drevet, men det avviser konkurrentene.

NY BRANSJE: Daglig leder Henrik Tveter i Verd gravferdsbyrå er klar for å tre inn i begravelsesbransjen, og går ikke stille i dørene. Bak satsingen står investorene som startet hurtigfrisørkjeden Cutters.

Foto: Nicolai Bauer
Publisert:

– Usexy bransjer er sexy for oss.

Det sier gründer og partner i investeringsselskapet og inkubatoren Askeladden, Martin Schütt, til E24. Han stiller til intervju sammen med daglig leder for Askeladdens nye satsning Verd Gravferdsbyrå, Henrik Tveter. Vi møter dem i Akeladdens lokaler rett over puben Lorry.

For to år siden fant seks gutter ut at flere bransjer kunne forbedre opplevelsen for kundene. Slik ble Askeladden til.

Selskapet startet med å investere i hurtigklipp-kjeden Cutters, som noen har kalt for frisørbransjens McDonald's, og som møtte motstand fra sin egen bransjeorganisasjon fordi de ikke tilbyr hårvask, i motsetning til andre frisører.

Nå står gravferdsbransjen for tur.

Slik har det gått med Cutters: Frisørutfordrer seksdoblet inntektene

UTFORDRER DET ETABLERTE: Daglig leder Henrik Tveter (t.v.) og investor Martin Schütt gleder seg til å utfordre en bransje de mener har stått stille altfor lenge.

Foto: Karsten Gutterød Hauklien

– Vi kommer til å ligge 20-30 prosent under

Investorene er kjent for å tilby raske, billige løsninger, og man kan spørre seg hvordan dette passer inn i et begravelsesbyrå.

– Verd skiller seg ut på to måter. Det ene handler om å forenkle prosessen og det andre å gjøre den mer rettferdig for de pårørende, sier daglig leder Tveter.

– Det siste er spesielt viktig. Hos oss får alle en fastpris, og man kan gjøre en del valg innenfor den prisen. Skal man ha noe mer utover dette ordinære tilbudet garanterer vi at kundene får dette til vår innkjøpspris, legger han til.

– Men er dette en lavpristjeneste?

– Sammenligner du prisene på to like begravelser hos oss og de større aktørene kommer vi til å ligge mellom 20 og 30 prosent lavere. Det gjør ikke at vi selger billige begravelser, men betyr at de etablerte i dag tar seg godt betalt, påstår Schütt.

SJEFEN: Daglig leder i Verd, Henrik Tveter.

Foto: Nicolai Bauer

En gravferd med seremoni hos Verd koster 28.000 kroner.

Daglig leder i Jølstad Begravelsesbyrå, Jan Willy Løken, mener dette ikke stemmer i det hele tatt.

– Ut i fra hva jeg kan se at Verd tilbyr, matcher vi disse prisene og kanskje vel så det på samme pakke, mener han.

– Dårlig drevet og dyre

Ifølge Tveter og Schütt går ikke den lavere prisen utover kvaliteten. Det handler om å finne leverandører med en kombinasjon av god kvalitet og god pris.

– Ingen vil ha en Ryanair-begravelse. Vi skal levere et gravferdstilbud folk vil ha, men til en pris som er mer fornuftig, sier Schütt.

Han er knallhard i sin kritikk av den eksisterende begravelsesbransjen:

– Vi oppfatter bransjen som «fat and happy». Den har fått holde på som en rev i en hønsegård, sier han.

ANGIVELIG BILLIGERE: Schütt og Tveter forklarer hvordan de har gått frem, og hevder at de kan skaffe best kvalitet til best pris.

Foto: Karsten Gutterød Hauklien

Videre fokuserer han på at bransjen preges av mangel på profesjonelle aksjonærer. I tillegg mener han prisstrukturen gjør det vanskelig å sammenligne tjenester. Det er heller ingen som nærmest har gravferden på anbud.

– Bransjen er veldig dårlig drevet og dyr, sier Schütt.

Det avviser Gunnar Hammersmark, bransjedirektør for Virke Gravferd.

– Hvis man bestiller samme pakke hos et annet begravelsesbyrå vil de nok ligge ganske likt prismessig, sier han.

– Bransjen står helt stille

Tveter og Schütt mener bransjen må fornye seg og følge med i tiden.

– Den siste reelle innovasjonen i denne bransjen var da man gikk fra hest og kjerre og over til bil. Siden har det stått stille, sier Schütt.

Løken hos Jølstad Begravelsesbyrå er helt uenig.

– Det utsagnet faller på sin egen urimelighet. Hvis det hadde vært så enkelt hadde mange slengt seg på på et tidligere tidspunkt. Det er mer innovasjon enn det ser ut som dersom man ikke er i bransjen selv, sier han.

Han får støtte fra Hammersmark.

UENIG: Administrerende direktør Per Willy Løken i Norges største begravelsesbyrå, Jølstad.

Foto: Jølstad Begravelsesbyrå

– Nettløsninger har blitt mer populært. Det er gjerne ikke rene nettbutikker, men kombinert med tradisjonell byrådrift. Folk bestiller begravelse i snitt to ganger i livet, og vi ser at folk trenger hjelp og kompetanse til å bestille og gjennomføre gravferden, forklarer han.

For øvrig har Verd meldt seg inn i Virke Gravferd, og Hammersmark har rådgitt dem ved flere anledninger. Han har ingenting å utsette på driften deres, i motsetning til NHO Service og Handel som har gått hardt ut mot Cutters.

Ikke uverdig

Man kan jo spørre seg om det føles ubehagelig eller uverdig å bruke «bransjens McDonald's» når man skal ta sitt siste farvel med en person man er glad i.

– Jeg tenker tvert i mot, sier Tveter.

– Balansen mellom omsorg og salg i denne bransjen er krevende. Når pårørende kommer til et begravelsesbyrå er de i en veldig sårbar situasjon. Da er det lett for byråene å håve inn, fortsetter han.

SKAL VOKSE: Målet er å bli en betydelig konkurrent til Jølstad i løpet av få år, sier Verd.

Foto: Karsten Gutterød Hauklien

Tveter mener dette kommer kundene til gode:

– Å være utfordrer ser jeg på som utelukkende positivt. Er det en ting denne bransjen trenger er det noen som ser på den med nye øyne. Vi tror det er de pårørende som tjener mest på det.

Og der får han støtte fra Løken hos Jølstad:

– Konkurranse skjerper en bransje, og vi hilser nye aktører velkommen. Dette er noe som i sum kommer kundene til gode.

Etter lanseringen på onsdag fikk Verd sin første kunde på fredag, og ser frem til å levere sin første gravferd.

Her kan du lese mer om