Rekordår for møbelbransjen i fjor

Mens de store møbelkjedene fikk rekordresultater i fjor, sakket Skeidar akterut på tross av sterk vekst i møbelmarkedet. Hittil i år peker pilene til værs.

Ikea var blant møbelkjedene som vokste både på topp- og bunnlinjen i fjor.
Publisert:

2019 ga rosenrøde tall for flere av de store møbelkjedene, viser selskapenes årsregnskaper.

For bransjen generelt steg omsetningen 3,4 prosent, viser tall fra Virke.

– Helt siden 2010 har det gått bra i bransjen. Den løftet seg bra etter finanskrisen og har fortsatt å vokse siden. Fjoråret ble enda et godt år i rekken, sier bransjedirektør for handel Ingrid Thinn Bjerke i handelsorganisasjonen Virke.

I snitt har omsetningen siden 2010 steget 2,2 prosent årlig for møbelbransjen.

– Nordmenn er glade i å bytte ut interiøret, og mange har hytter de skal innrede, folk flytter, og nordmenn er generelt opptatte av hvordan hjemmet ser ut. Det bidrar til godt salg for møbelbutikkene, sier Thinn Bjerke.

Knallsterkt første halvår

Selv om coronakrisen har rammet mange bransjer hardt, har møbel- og interiørbransjen fått en markant oppsving hittil i år. I første halvår steg omsetningen med 12 prosent mot samme periode i fjor.

– Etter coronanedstengingen visste ingen helt hva som ville skje, men det viste seg at møbler, interiør og byggevare ble populært. Når folk ikke lenger kunne bruke penger på reiser, rettet de blikket innover og brukte pengene i hjemmet, sier Thinn Bjerke.

bransjedirektør for handel Ingrid Thinn Bjerke i handelsorganisasjonen Virke.

– De første seks månedene i år har gått bra, men det blir spennende å se hvordan resten av året blir. Ingenting vokser til himmels, sier hun.

Ikea vokser videre

Møbelgiganten Ikea økte både veksten og lønnsomheten betraktelig i forrige regnskapsperiode.

Omsetningen i Ikeas norske butikker økte med over 400 millioner kroner i perioden til 8,3 milliarder kroner. Årsresultatet la på seg 40 millioner kroner, og møbelkjeden endte med et overskudd på 126 millioner.

Administrerende direktør Clare Rodgers i Ikea sier markedet er krevende, men at de etter en stabil utvikling i fjor, nå ser en nedgang i besøkende til varehusene samtidig som netthandelen og «klikk og hent» øker.

– I Ikea mener vi at evnen til å endre seg er en viktig faktor for suksess og denne evnen er viktigere enn noensinne. Vi ønsker å skape et nytt IKEA ved å endre alt, bortsett fra vår kultur og våre verdier, sier Rodgers.

Les på E24+

Nå bruker vi pengene på å pusse opp

For fjoråret ble endringene gjennomført innen nye handelsplattformer.

– Noen av tiltakene våre har vært å gi kundene en bedre handleopplevelse, som å redusere prisen for pakkelevering i hele landet, forbedret kjøkkenplanleggeren på nettsiden i tillegg til å introdusere nye tjenester, som planleggingstimer med interiørdesignere, sier Rogers.

Ikea hadde med sine sju varehus hele 40,9 prosent markedsandel i fjor.

Videre vekst for Bohus

Bohus omsatte i sine 60 varehus for 2,36 milliarder i løpet av fjoråret, opp fra 2,24 mrd i 2018.

Resultatet endte på en rekordnotering på 153 millioner i 2019, mot 125,5 millioner i året før.

Ifølge tall fra Virke økte møbelbransjen omsetningen med 3,2 prosent i fjor, mens Bohus vokste med 5,5 prosent.

Les på E24+

Den ustoppelige boligprisveksten

– Det er en presset konkurranse i markedet, blant annet med store internasjonale aktører. Vi jobber for å tilby et godt sortiment som kundene ønsker, ha de dyktigste ansatte, og blant de beste logistikkløsningene sammen med en voksende netthandel, sier økonomidirektør Per Magnus Frantzen i Bohus.

– Det underbygger de gode resultatene i fjor og så langt i år, sier han.

Jysk økte på bunnlinjen

Også Jysk gjorde god butikk i fjor. Kjeden har 100 butikker i Norge, og satt i fjor på 10 prosent av møbelmarkedet.

Møbel- og interiørkjeden økte inntektene til 2,05 milliarder kroner i fjor, opp fra 1,88 milliarder året før.

Overskuddet endte på 117 millioner kroner, opp 9 millioner fra året før.

Skeidar-smell på 75 millioner

Mens både Ikea, Jysk og Bohus fikk rekordår i fjor, smittet ikke det gode møbelåret over på Skeidar.

Les også

Martin Andresen måtte gi kriselån til Skeidar etter nytt tøft år

Verst for de store kjedene gikk det for Skeidar, som fikk et underskudd på 75 millioner på bunnlinjen og en flat omsetningsutvikling på 1,95 milliarder.

Møbelgiganten har vært så hardt presset at man teknisk sett har vært i brudd med lånebetingelsene (covenants) sine i 2019, og eierne har bistått med et kriselån på 75,5 millioner kroner.

Konsernet har igangsatt en finansiell restrukturering, som er godkjent av møbelkjedens hovedbankforbindelse, og skulle etter planen gjennomføres innen 30. juni.

Etter denne restruktureringen mener styret at det er liten grunn til å tro at man kommer i brudd med lånebetingelser.

Les også

Fra idrettskarriere til næringslivsstjerner

Les også

Martin Andresens Skeidar tapte 98 millioner kroner i fjor

Publisert: