Gresvig-eier mener de burde lagt ned G-Sport for lenge siden

Til tross for nedleggelse av G-sport og G-Max og milliardtap over flere år, er Gresvig-eier O.N. Sunde klar på at de vil være en langsiktig eier i sportsbransjen og ta markedsandeler.

LEGGER NED: Det ble fredag kjent at kjedene G-Sport og G-Max legges ned etter mange år med milliontap. Nå er det Intersport som gjelder for alle butikkene som tidligere hadde Gresvig-G'en hengende på veggen.

Foto:
Publisert:

– Det vil alltid være følelser knyttet til et tradisjonsrikt navn, men ingen ting varer evig, og vi prøver å gjøre det som vil tjene våre virksomheter best i fremtiden, sier Alexander Sunde, administrerende direktør i familieselskapet O.N. Sunde som eier Gresvig-konsernet, til E24.

At G-sport og G-Max-kjedene legges ned til fordel for satsing på Intersport, kom overraskende på både konkurrentene og ekspertene, men Sunde skulle gjerne gjort dette tidligere.

– Med tanke på rasjonaliseringsgevinstene vi kan oppnå sammen med Intersport – som er verdens største sportskjede med over 5.500 butikker og en omsetning på 115 milliarder på verdensbasis – så burde vi ha gjennomført dette for mange år siden, sier han.

I dag har Gresvig-konsernet, som eies av Sunde-familien, 201 butikker, hvor 101 allerede inngår i Intersport-kjeden. Nå bytter ytterligere 84 butikker navn til Intersport.

Les også

– Det blir lettere for XXL – og tøffere for Sport 1

Vil både stenge og åpne butikker

I Norge finnes det steder som både har en G-sport og en Intersport-butikk, deriblant Kristiansand, Kongsberg, Asker og mindre steder som Finnsnes.

Om dette betyr at butikker vil stenge flere steder i Norge er usikkert, forklarer Sunde.

– Vi vil sikkert både åpne og stenge butikker. Overordnet ser vi på dette som et vekstmarked.

Sparebank 1 Markets anslår at mellom 15 og 20 butikker vil bli nedlagt, ifølge Finansavisen.

– Selger dere noen av butikkene i Gresvig, nå som man dreier seg mer mot Intersport?

– Det er ingen automatikk i at samlingen av alle butikkene under Intersport-navnet innebærer salg av butikker. Når det er sagt vil vi hele tiden tilpasse butikkstrukturen til endringer i markedet, sier Sunde.

Vil ta markedsandeler

Sunde sier investeringsselskapet har et langsiktig perspektiv, og er motivert til å stille opp for sportsvirksomheten med som trengs for å gjøre Gresvig til en suksess, til tross for at konsernet ikke har vært særlig innbringende for O.N. Sunde de siste årene.

I fjor ble underskuddet før skatt på 613 millioner kroner.

– Våre beregninger forteller oss at det i 2023 vil bli omsatt sportsutstyr i Norge for nærmere 26 milliarder kroner. Vi er overbevist om at vi vil kunne ta en stor del av dette markedet og at det vil være mulig å tjene penger på å selge sportsutstyr også i fremtiden, sier Sunde.

I motsetning til G-sport/G-Max er Intersport en del av faghandelbransjen som tradisjonelt har større fokus på service og varekunnskap, fremfor lave priser og kampanjer, som for eksempel XXL har slått seg opp på de siste årene.

– Synes dere som eiere at faghandelsbransjen er mer attraktiv enn lavpris?

– Det kan drives god butikk på begge vis, og det er ikke nødvendigvis enten eller. Vi vil helt klart satse på fag og service, men samtidig får vi stordriftsfordelene fra verdens største sportshandelskjede, så vi vil også ha svært konkurransedyktige priser, noe som ikke minst er nødvendig i en verden hvor alle priser er transparente, sier Sunde.

O.N. Sunde eier også andre selskaper i handelsbransjen, deriblant Voice som står bak kleskjedene Match, VIC og Boys of Europa som hadde en omsetning i fjor på 1,7 milliarder kroner.

Tror det blir positivt for XXL

Les på E24+ (for abonnenter)

Butikkdøden brer seg over landet, men noen butikker er i kraftig vekst. Slik får de det til

Handelsekspert Reidar Mueller ble overrasket over grepet fra Gresvig, men synes det er spennende.

– Å legge alle tre merkenavnene under Intersport gjør det enklere for kunden. Kommunikasjonen blir tydeligere og kjeden får større gjennomslagskraft, sier han

Samtidig er han ikke nådig i resultatene Gresvig har vist til de siste årene.

– Er det noe Gresvig ikke kan, så er det å drive lønnsomt med egen drift. Dette grepet de gjør nå er dramatisk, sier handelsekspert Reidar Mueller, Varde Hartmark.

Han tror det at Gresvig går hardt inn i faghandelen vil være en fordel for XXL, og gjøre det tøffere for Sport 1, som Mueller mener har fått holde på nærmest alene i dette markedssegmentet.