Dyremat på døren: Omsetningen steg 350 prosent etter virusutbruddet

Nettbutikken Dyrekassen.no leverer katte- og hundemat på døren over hele landet, uten at noen behøver å være i kontakt med hverandre. Nå har omsetningen gått i taket.

Daglig leder i Dyrekassen.no, Roger Holthe Olsen, opplever voldsom vekst i kontaktløse hjemleveringer av dyremat. – Hjemleveringsriggen for handel i Norge er en viktig del av beredskapsplanen når krisen inntreffer, sier han.

Dyrekassen.no
Publisert:

Behovet for hjemkjøring av varer har gått i taket. Blant dem som har merket etterspørselen ekstra godt, er Dyrekassen.no som holder til i Bergen. De leverer mat til hunder og katter rett hjem.

Nå opplever de en eventyrlig omsetningsvekst.

Daglig leder Roger Holthe Olsen sier til E24 at logistikkselskpene de benytter seg av, Easy2you og Posten, har lansert kontaktløs levering, som et ledd i arbeidet med å begrense smitte av coronaviruset.

– Dette innebærer at samtlige husstander kan få levert varer uten fysisk å måtte ha kontakt med budbilsjåføren. All signering av pakkelevering skjer digitalt, sier Olsen.

– En voldsom økning

Han forteller at Dyrekassen opplever en kraftig omsetningsøkning og vesentlig større pågang fra nye kunder som følge av både den kontaktløse leveringen og som følge av Dyrekassen.nos spesialisering på hjemlevering av varer over hele landet.

– Vi er blant aktørene som i en årrekke har vært fremst på hjemlevering av varer i Norge, og opplever nå en kraftig økende etterspørsel etter å få varer levert helt hjem på døren over hele landet, sier han.

Les også

Nå kjører butikker over hele landet varene hjem på døren

Olsen sier at Dyrekassen.no de siste årene har bygget opp Norges største dyrebutikk på nett. Det øker kraftig nå.

– Vi opplever nå en voldsom økning i etterspørselen etter hjemlevering og en daglig omsetningsvekst på opp mot 350 prosent over normalen som følge av situasjonen med coronaviruset. Vi ser at svært mange nå velger å handle på nett og å få varene levert helt hjem på døren, sier han.

I 2019 omsatte selskapet for 45 millioner kroner, ifølge selskapet selv. Det var en vekst fra 26,3 millioner kroner i 2018. Nå ligger de på mellom 150 og 350 prosents økning per uke.

Olsen sier Dyrekassen.no var blant de første i Norge som kunne tilby leveringsalternativet med gjensetting av pakker uten signatur.

– Denne formen for levering er nå satt som standard på alle leveranser og løser både behovet rundt begrenset menneskelig kontakt og det å kunne leve mest mulig normalt i denne krevende fasen. Etterspørselen er stor over hele landet, både i byer og i mindre tettsteder, sier han.

– Viktig del av beredskapsplanen

Dyrekassen.no og daglig leder Olsen har selvsagt fått med seg hvordan svært mange berøres negativt av coronaviruset. Han synes det er viktig å vise at ikke alt stopper opp, og at Norge er i stand til å mobilisere til dugnad for å hjelpe folk til å være i stand til ha mest mulig normale liv.

– Vi må vise at vi kan stå sammen og hjelpe hverandre på alle måter for å holde smittefaren så lav som mulig, slik at landet vårt kan komme tilbake til normalen så raskt det lar seg gjøre. Det er i krevende tider at den virkelige innovasjonen skjer, sier han.

Les også

Kan ha vært Norges første corona-konkurs: – Dette er 99,9 prosent viruset sin skyld

Olsen mener at landsdekkende kontaktløs hjemlevering over hele Norge er en gamechanger for varetilgangen til det norske folk i krevende tider som man står oppe i nå.

– Dette viser at hjemleveringsriggen for handel i Norge er en viktig del av beredskapsplanen når krisen inntreffer, sier han.

Roger Holth Olsen sier at de økte varelageret sitt da det ble klart at mange kom til å bli sittende i hjemmekarantene. Nå opplever de omsetningsøkninger på 350 prosent.

Dyrekassen.no

– Godt rigget for større volum

Olsen sier at de forutså etterspørselen.

– Da det ble klart at mange blir sittende i hjemmekarantene og på hjemmekontor, ante vi at etterspørselen kom til å øke kraftig etter hjemlevering. Derfor har vi også økt varelageret for å kunne ta imot den økende etterspørselen, så vi er godt rigget for å levere vesentlig større volum og skal gjøre det vi kan for å hjelpe alle de som trenger påfyll av dyremat til sin firbente venn over hele landet, sier han.

Han tror det er mange som har behov for hjemlevering i Norge. 

– Med over 800 000 katter og 550 00 hunder i Norge, har over 1/3 av landets husholdninger enten hund eller katt. Det er altså svært mange nordmenn som trenger nødvendig mat og utstyr til sine kjæledyr i tiden som kommer, sier han.