Sukkeravgiften får skylden for dyrere påskegodteri

Priskrigen før påske har vært betraktelig roligere i år enn tidligere år. – Sukkeravgiften bidrar åpenbart, sier Coop Norge. 

AVGIFTSSJOKK: Sukkeravgiften bidrar til dyrere påskegodteri mener Harald Kristiansen i Coop Norge.

Foto: Nina Andersen VG
  • Martin Hagh Høgseth
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Da E24 mandag gjorde en prissjekk i lavprisbutikkene, var konklusjonen klar: Prisene på påskevarer er langt høyere ved inngangen til årets høytid enn tidligere år.

Blant annet er smågodtprisen opp mot 500 prosent høyere enn hva den var i 2016.

Det kan man blant annet takke regjeringens økte sukkeravgift for, ifølge kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen.

– Det er helt klart slik at sukkeravgiftsøkningen bidrar til at prisene er høyere i år enn de har vært tidligere år. På den måten har også politikerne fått det som de ønsket, sier Kristiansen til E24.

Han mener kjedene ikke kan legge seg på et like lavt prisnivå som man har gjort tidligere år.

– Det er ikke bare fordi vi raskere taper masse penger, men også fordi at dersom vi tar regningen for avgiftsøkningen selv, undergraver vi meningen med avgiften, sier Kristiansen.

Du kan se hele oversikten over dyrere påskevarer i denne saken.

Les også

Påskevarene er mye dyrere i år

Tar Kvikklunsj-regning

Likevel er det slik at dagligvarekjedene tar noe av regningen selv. Kvikklunsj 3-pk. har de siste tiden ligget på 15 kroner hos Kiwi. Det tilsvarer 5 kroner per pakke, en pris også de andre kjedene følger.

– Den regningen tar vi, bekrefter Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi til E24.

Hun forklarer videre at det er for tidlig å gi noe klart svar på effekten av økningen i sukkeravgiften har hatt på forbruket til folk.

Både hos Kiwi og Coop har man satset hardt på frukt og grønnsaker inn mot årets påske. Coop Extra selger for tiden ulike varianter frukt og grønt i et såkalt plukk og miks-tilbud for 12,90 kroner per kilo. Kiwi på sin side har små beger på mellom 100 og 175 gram kjeden nå selger for 9,90 kroner.

– Selv om vi forsøker å inspirere til en sunnere påskefeiring, skal vi aldri bruke pekefinger. Folk skal selvsagt kunne nyte påskemarsipanen sin uten å få dårlig samvittighet, sier Arvin, som også legger til at kjeden har krympet smågodtposene, noe som har ført til betydelig lavere salg.

Les også

Frp: – Ikke overraskende at folk bestiller godteri på nett

Vil ikke styre butikkenes tilbud

I Finansdepartementet vegrer man seg fra å gå inn i en debatt som omhandler priskrigen før påske.

– Prisene settes av butikkene, og hvilke varer butikkene velger å ha tilbud på til enhver tid, tror jeg politikere skal unngå å mene noe om, sier statssekretær Marianne Eikvåg Groth (H) i Finansdepartementet til E24.

Utskjelt av bransjen og hyllet av helseeksperter – sukkeravgiften har vært svært omdiskutert etter de fire borgerlige partiene i budsjettforhandlingene i fjor høst besluttet at avgiften skulle økes med 83 prosent.

Bransjeorganisasjonen Virke har uttalt at avgiften bidrar til høyere grensehandel. Coca-Cola har sagt opp medarbeidere og lagt skylden på avgiften. Samtidig jubler svenske butikker over avgiftsøkningen.

– Økningen kan føre til større grensehandel, men kan også føre til at forbruket av denne type varer går ned, avslutter statssekretæren.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. Påskevarene er mye dyrere i år

  2. Iskrigen fungerte: Solgte 45.000 is i timen i mai

  3. Priskrig på julevarer - men advarer mot «uverdige» priser

  4. Annonsørinnhold

  5. Forventer full fyr i omsetningen av grillmat

  6. Handelslekkasjen øker: Lokker nordmenn med smågodt til 4,90 kroner