Vy stuper på omdømmekåring

Transportselskapet Vy faller mest på Apeland og Reputation Institutes årlige omdømmeundersøkelse blant de 50 mest profilerte selskapene i Norge.

Det nye navnet Vy ble avduket 12. mars i fjor. En undersøkelse viser at transportselskapet faller mest i omdømme blant de 50 mest synlige selskapene i Norge.

Berit Roald / NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

NSB skiftet i fjor navn til Vy og har nå havnet på tredje sisteplass i kåringen. Bare Facebook og Ryanair har et dårligere omdømme i Norge, skriver Dagens Næringsliv.

– Vy har ikke vært så flinke. Det går på at de ikke leverer varene, og folk har mindre tillit til ledelsen og selskapet. De klarte å dra opp forventningene med nytt navn og stor jubel, men de har ikke klart å levere, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland til avisen.

Navneskiftet kostet selskapet 280 millioner kroner i fjor. Vy tapte samme år konkurransen om å få kjøre tog på Sørlandsbanen til britiske Go-Ahead og i Midt- og Nord-Norge mot det svenske togselskapet SJ.

– Apeland har misforstått hvis han mener vår løsning på et svakt omdømme var å skifte navn, svarer direktør Elin Myrmel-Johansen for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy.

Hun peker på at det sjelden er populært å skifte navn, og at de forventet et svekket omdømme da NSB, Nettbuss og Tågkompaniet ble til Vy.

Tine og Ikea er selskapene som kommer best ut i kåringen.

Her kan du lese mer om

  1. Vy
  2. NSB
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kjell Inge Røkke klar for energikonferanse

  2. DNB, Posten og Jotun kåret til Norges mest innovative bedrifter

  3. Hjelp disse med å finne årets Ledertalent

  4. Annonsørinnhold

  5. Nå skal vi finne «årets ledertalent» - kom med tips!

  6. Hjelp disse med å finne årets ledertalent