Ving-eier Thomas Cook søker konkursbeskyttelse

Det britiske reiselivskonsernet har nå gått til domstoler i Storbritannia og USA mens de forsøker å ferdigstille redningsplanen som skal redde selskapet. Flygingene går som normalt, lover selskapet.

Peter Byrne / PA Wire
Publisert:,

Thomas Cook, som blant annet eier flyselskapet med samme navn og Ving, har nå søkt om konkursbeskyttelse under «Chapter 15» i amerikansk konkurslovgivning.

Det var nyhetsbyrået Bloomberg som først meldte om saken.

Ifølge dokumenter datert 16. september, som Thomas Cook-konsernet har sendt inn til den føderale konkursdomstolen for sørlige New York, har selskapet allerede begjært konkursbeskyttelse i det britiske rettssystemet. Selskapet ønsker i tillegg å få saken inn i det amerikanske rettssystemet.

– Dette har ingen konsekvens for våre flyginger, sier kommunikasjonsdirektør Fredrik Henriksson i Thomas Cook Northern Europe til E24.

Thomas Cook er under et stort økonomisk press og samtidig som selskapet har meldt om milliardtap har man jobbet intens med å stable på plass en redningsplan. Den skulle både sørge for en innsprøytning av frisk kapital, reduksjon av gjeld og en oppsplitting av konsernet.

Fredrik Henriksson i Thomas Cook sier at begjæringen om konkursbeskyttelse er «standardprosedyre i en rekapitaliseringsprosess som vi er inne i» og at deres fulle fokus nå er på å gjennomføre transaksjonen som er foreslått.

– De nye investeringene i kombinasjon med 1,4 milliarder pund (15,5 milliarder kroner, journ.anm.) i redusert gjeld skaper en betydelig mer stabil finansiell plattform fremover, sier Henriksson, og fortsetter:

– Vi befinner oss nå i sluttfasen av forhandlingene der vi ferdigstiller og enes om de endelige vilkårene. Målet er at rekapitaliseringsprosessen skal være klar i starten av oktober.

Thomas Cook er et av verdens største reiselivskonsern og omsatte i forrige regnskapsår (som sluttet 30. september 2018) for 9,6 milliarder pund (103,5 milliarder kroner med dagens kurs). Konsernet har 21.000 ansatte, 200 hoteller under eget merkenavn og har om lag 22 millioner kunder årlig.

– Usikkerhet omkring brexit

– Thomas Cook er i trøbbel og jeg tror en av grunnene til at det søkes konkursbeskyttelse er at fremtidsbookinger for fjerde kvartal 2019 og første kvartal 2020, altså den tøffe vintersesongen, ikke ser bra ut, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

Han sier at usikkerheten som nå har bredt seg rundt Storbritannias utmelding av EU (brexit) har en vesentlig innflytelse på ferie- og fritidssegmentet i det britiske markedet, som er et veldig viktig marked for Thomas Cook.

– Usikkerhet om høy oljepris de neste månedene er heller ikke gode nyheter, sier Elnæs.

Hvis Thomas Cook ikke skulle klare å få på plass redningsplanen de nå jobber med, så ligger det ifølge analytikeren opp til en oppsplitting av konsernet.

– EasyJet og Lufthansa tror jeg er spesielt interessert: EasyJet i kort/mellomdistanse og turproduksjonen, mens Lufthansa kan gå etter langdistanse-delen av Thomas Cook. Den nordiske delen, Ving, tror jeg Triton vil forsøke å kjøpe opp, sier Elnæs.

Han peker på at selv om Thomas Cook sentralt sliter, så har norske Ving levert gode resultater over tid.

Kinesisk selskap stiller med penger

Thomas Cook har selv forklart de svake resultatene sine med lav etterspørsel etter den varme sommeren i fjor, bekymringer om klimaendringer og andre økonomiske faktorer.

Flere flyselskaper i Europa har slitt i år, både som følge av beintøff konkurranse, overkapasitet og en oljepris som har steget betydelig fra 2017.

I februar varslet Thomas Cook at de ville ha en strategisk gjennomgang av konsernets flyselskap, med et mulig salg av hele eller deler av virksomheten.

Da selskapet la frem kvartalsrapporten 16. mai kom det frem at selskapet tok en nedskrivning på 1,1 milliard pund, og at den underliggende virksomheten også gikk kraftig i minus.

I august presenterte selskapet et utkast til en redningsplan som både det kinesiske reiselivskonsernet Fosun Tourism group og Thomas Cooks viktigste banker og obligasjonseiere støttet.

Det er denne planen selskapet nå prøver å lande og den går i hovedtrekk ut på:

  • At kinesiske Fosun sprøyter inn 450 millioner pund (4,9 milliarder kroner) i ny kapital til konsernet og at de kjøper minst 75 prosent av aksjene i turoperatør-virksomheten og 25 prosent av flyvirksomheten
  • At de viktigste bankene og obligasjonseierne bidrar med om lag 450 millioner pund i ny finansiering, i tillegg til at de konverterer eksisterende gjeld til aksjer. De vil da ende med 25 prosent av turoperatøren og 75 prosent av flyselskapet i konsernet

Tidligere i august meldte Thomas Cook at redningspakken ble økt med 150 millioner pund til totalt 900 millioner pund. Denne rammen gjaldt også i den oppdaterte planen.

En joker i det hele er oppkjøpsfondet Triton som har meldt sin interesse for å overta den nordiske virksomheten til Thomas Cook, altså den nordiske delen av flyselskapet med samme navn og reisebyråene, inkludert Ving.

Dine rettigheter som reisende

I mars i fjor kom en ny pakkereiselov som blant annet beskytter norske forbrukere dersom reiseselskapet som benyttes går konkurs.

Dette er dine rettigheter når du kjøper en sammensatt reise:

  • Når du kjøper en pakkereise er det arrangøren som er ansvarlig for at pakken blir gjennomført som planlagt.
  • Hvis formålet med reisen faller bort (hvis det for eksempel ikke blir safari og arrangøren ikke kan ordne annen safari) og reisen av den grunn blir kansellert, skal arrangøren refundere den reisendes forskuddsinnbetalinger.
  • Dersom reisen kanselleres som følge av arrangørens konkurs, får den reisende refusjon fra Reisegarantifondet.
Les også

Ving-eier Thomas Cook klar med redningsforslag: Vil splitte selskapet i flere deler