E24s regionale mini-nettverk: – Akkurat nå går det veldig bra

Pilene peker oppover i deler av det norske næringslivet, selv om spenningen fortsatt råder i oppdrettsnæringen.

BEDRIFTENE RAPPORTERER: Tirsdag slipper Norges Bank årets tredje utgave av rapporten Regionalt nettverk.

Foto: Norsk Hydro/NTB scanpix
Publisert:

Det viser E24s regionale mini-nettverk, en ringerunde til ledelsen i en håndfull bedrifter i flere forskjellige bransjer, i flere deler av landet. Mini-nettverket er på ingen måte en vitenskapelig undersøkelse, men kan gi en pekepinn på stemningen i deler av næringslivet.

Anledningen er at Norges Bank kunngjør sin offisielle rapport Regionalt nettverk.

Den neste utgaven av sentralbankens rapport, som kommer tirsdag klokken 10, er regnet som en av de viktigste temperaturmålerne i norsk økonomi.

Informasjonen er viktig for Norges Bank når styringsrenten skal settes, og dette er den siste nettverksrapporten før neste ukes rentemøte.

Les også: (+) FrPs fiskeriminister vil at staten skal starte opp ny fiskebørs

Heve eller ikke?

DNB Markets venter at rapporten både vil vise en svakere utvikling de siste tre månedene enn før junimøtet, men også at utsiktene for det neste halvåret er nedjustert.

De tror derfor at sentralbanksjef Øystein Olsen blir nødt til å la renten være på stedet hvil.

Nordea Markets venter på sin side at Olsen vil heve renten på møtet neste uke.

Les også

Ferske tall: Rekordhøy optimisme blant oljebedriftene

BNP-vekst

Mandagens BNP-tall fra Statistisk sentralbyrå har allerede vist at den norske fastlandsøkonomien vokste med én prosent på månedsbasis, med vekst i en rekke næringer.

Innen vareproduksjon var oppgangen 2,7 prosent. Her inngår blant annet bygg og anlegg, fiskeri, akvakultur og elektrisitetsproduksjon.

Selskapet Mardahl i Orkanger har anleggsvirksomhet i bygg- og anlegg som hovedvirksomhet, og er delt opp i maskin-, verksted- og eiendomsavdeling. Bedriften har rundt 100 ansatte, i tillegg til en del innleie av arbeidskraft i forbindelse med prosjekter.

Administrerende direktør Geir Mardahl kan fortelle om grønne piler i alle ledd.

– Sånn som det er akkurat nå går det veldig bra, og det skal bli enda bedre, sier Mardahl.

– Hva skyldes det?

– Vi har flere prosjekter på gang og en veldig bra drive i næringslivet i vår region nå. Så hvis det skal bemannes noen vei fremover så blir det opp, sier Mardahl.

– Ikke så bra før jul

Det samme melder daglig leder Bjørnar Berge i Øysand Stål i Skaun, rundt en halvtimes kjøretur unna.

– Vi ser lyst på det, og det ser ut som det er bra med oppdrag i vår region, sier han.

Berges 15 ansatte har mye å regne på for tiden, og han kan fortelle om stor byggaktivitet.

– Byggebransjen går jo litt opp og ned, det er konjunkturene som bestemmer. Det var ikke så bra her før jul, da var det spådd en nedgang i boliger, men det har ikke slått til i Trondheimsregionen, forteller Berge.

Les også

Optimisme i oljeindustrien

Tror på prisvekst

Vesterålen-bedriften Gunnar Klo, som driver med videreforedling av hvitfisk og oppdrett, sier de neste seks månedene er preget av forsiktighet på grunn av usikkerhet rundt prisene markedet vil gi.

– Det blir spennende å så hvordan tørrfisksesongen blir. Vi er helt i starten, og vi håper at prisene skal løfte seg noe. De høye prisene vi har måttet betale for fisken gjør at vi trenger mer igjen for fisken. Forhandlingene har ikke satt seg ennå, men svak krone, større interesse og betalingsvilje er positivt, sier Arne Karlsen, som er daglig leder.

For oppdrettslaksen forventer bedriftslederen at prisene vil gå opp, men at det er vanskelig å si hvor høy en slik oppgang kan bli.

Når det kommer til investeringer så sier Karlsen at flere bedrifter posisjoneres seg for behandlingen av kvotemeldingen, som regjeringen la frem i juni

– Det er stor spenning her i området om hvordan fordelingen av fisken blir etter behandlingen av kvotemeldingen, sier Karlsen.

Så det suser

På Sørvestlandet har næringslivet virkelig fått opp dampen, etter at bunnen fra oljenedturen var nådd høsten 2017. 62 prosent av bedriftene i Rogaland, Hordaland og Agder-fylkene venter høyere omsetning, flere ansettelser, god lønnsomhet og sterke ordrereserver, viser SR-Banks konjunkturbarometer.

– Det er en imponerende utvikling, der det har gått fra å være veldig krevende til å nå være bånn gass, sier sjeføkonom i banken, Kyrre M. Knudsen.

Spesielt oljeindustrien går så det suser, der 77 prosent av bedriftene venter vekst, til tross for at man venter at oljeinvesteringene når toppen i år og usikkerhet fra verdensøkonomien.

Nedgang etter konkurs

I handelsbransjen hadde Sandvika Storsenter en nedgang i omsetningen på 2,6 prosent i første halvår, til tross for at antall besøkende økte.

– Det kan i all hovedsak kan tilskrives dynamikk i leietagermiks og et samlet areal på til sammen cirka 2.000 kvadratmeter uten kommersiell aktivitet, sier senterdirektør, Kathrine S. Ingerø,

Konkursen i Toys R Us i januar mener hun er hovedårsaken til at nedgangen i første halvår. Hun sier de er spente på andre halvår, og spesielt fjerde kvartal og julehandelen.

– Vi har veldig hyggelig utvikling her på Sandvika Storsenter hva gjelder kundebesøk så vi har et positivt syn på andre halvår. Vi har den seneste tiden tatt flere grep for å styrke vår leietagermiks, og vårt hentepunkt for pakker bestilt på nettet som ble lansert i fjor høst fungerer veldig bra og genererer betydelig trafikk, sier Ingerø.

Investerer ti milliarder

2019 vil trolig bli det sterkeste i Hurtigrutens mer enn 125 år lange historie, forteller sier kommersiell direktør Asta Lassesen.

– Vi befester posisjonen som et av Norges store, globale selskaper med skip som seiler til over 200 ulike reisemål i over 30 land. De siste årene har vi vokst til verdens største og mest bærekraftige ekspedisjonscruise-rederi, og er største aktør i nøkkeldestinasjoner som Antarktis og Arktis. Dette kommer i tillegg til rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, sier Lassesen.

I år ligger de an til nesten en dobling i omsetningen på ekspedisjonscruise sammenlignet med året før. Den veksten vil fortsette i årene fremover, sier Lassesen.

– I løpet av to år vil vi har flere skip som seiler ekspedisjonscruise enn rutetrafikk langs norskekysten. I perioden 2016 til 2021 investerer vi over ti milliarder kroner i nye skip, oppgraderinger og grønn teknologi, sier Lassesen.