Priskrig på kroneis gir salgssvikt for Hennig-Olsen

Iskremspiserne nyter like gjerne billig-is fra dagligvarebutikkene som iskrem fra de kjente storprodusentene. Det fører til salgssvikt, melder NRK.

Når været er dårlig, lar bare de mest ihuga isspiserne seg friste.

Når været er dårlig, lar bare de mest ihuga isspiserne seg friste.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Hennig-Olsen Is har en nedgang i salg på nesten fem prosent hittil i år. Salgsdirektør John Kjellesvik opplyser til NRK Sørlandet at det har vært dårlig salg i mai og juni.

– Det selges færre enkelt-is og vi får et prispress på grunn av at butikkjedene selger rimelig is, sier Kjellesvik. Han opplyser at Hennig-Olsen Is selger mer av sine billigere produkter, og at man blant annet har kampanjer for å selge kroneis i pakker.

Les også

Elendig sommer for norske iskremprodusenter

Isbjørn Is fra Bergen er en av produsentene som selger billig-is, deriblant kroneis. Etter å ha solgt is stort sett lokalt siden 1963, er isprodusenten i år for første gang å finne i Rema 1000s dagligvarebutikker nasjonalt.

– Vi har solgt mer enn noensinne i år, sier daglig leder i Isbjørn Is, Morten Kolseth, til NRK. Han ønsker imidlertid ikke å oppgi salgsøkningen i prosent etter inntredenen på det nasjonale ismarkedet.

I mai meldte nettstedet Godt om en markant nedgang i issalget, sammenlignet med samme måned i fjor, på grunn av dårlig sommervær. Da opplevde Hennig-Olsen og Diplom-Is en salgsnedgang på henholdsvis 32 og 20 prosent.

Diplom-Is har ikke ønsket å kommentere hvor stor nedgangen i is-salget har vært overfor NRK.

Annonsørinnhold