Kjos mener Sverige vil tape milliarder på flyskatt
Norwegian-sjef Bjørn Kjos bønnfaller svenske myndigheter om å la være å innføre flyskatt, og truer med å droppe langdistanseplaner fra Arlanda.
I 2016 kjempet Norwegian mot flypassasjeravgiften i Norge. Nå står en lignende flyskatt i Sverige for tur.
1. januar 2018 innføres den svenske flyskatten. Avgiftssatsene svir verre enn den norske flyskatten, og kan forkludre Norwegians langdistanseplaner fra Stockholm-flyplassen Arlanda, som skal bygges ut de neste årene.
Svenske Miljöpartiet er initiativtageren til skatten som etter planen skal få reisende til å velge andre fremkomstmidler, og tvinge flyselskapene til å intensivere arbeidet med å senke miljøskadelige utslipp fra luftfart.
430 kroner dyrere San Francisco-tur
Skattesatsen er på 80 svenske kroner for reiser innad Europa, mens reiser som ligger helt eller delvis utenfor Europa (maks 600 mil fra Arlanda) får skatt på 280 kroner. Langdistansereiser til andre kontinenter vil få 430 kroner i avgiftssmell.
En flybillett til San Francisco i USA vil dermed bli 430 kroner dyrere.
Til sammenligning er den norske flyskatten (flypassasjeravgiften) på 80 kroner per avreise fra norske flyplasser, uavhengig av reiselengde.
Kjos har tatt pennen fatt og skrevet innlegget «Flygskatt hotar Arlanda» i Dagens Industri, hvor han legger frem det ene argumentet etter det andre om hvor skadelig flyskatten vil bli for Arlanda, svensk økonomi og arbeidsplasser.
Og trusselen om hvordan Norwegian vil innrette seg dersom Sverige innfører flyskatt, er klar: Innføres flyskatt, kan Stockholm-flyplassen Arlanda se langt etter å bli Nord-Europas knutepunkt for langdistansetrafikk til Asia og USA.
IATA: – Flyskatt vil ødelegge norsk økonomi
– Umuliggjør en slik satsing
Norwegians informasjonssjef i Sverige, Charlotte Holmbergh Jacobsson, sier til E24 at flyskatten vil gi økte kostnader på over 400 millioner svenske kroner per år for flyselskapet.
– Det er en kostnad som Norwegian bare ikke kan bære, og om det innføres en flyskatt i Sverige vil vi med stor sannsynlighet legge ruter et annet sted, bekrefter hun.
Hun trekker frem en ny mulig rute mellom Göteborg og New York med to avganger i uken. Den vil koste nærmere 10 millioner i året med flyskatt, ifølge Holmbergh Jacobsson.
– Det er en kostnad som umuliggjør en slik satsing, sier hun.
Ser milliardtap
Kjos mener svensk flyskatt ikke vil få en signifikant effekt på utslippene fra flybransjen, og at den svenske statskassen vil erfare at flyskatten koster mer enn den smaker når landet går glipp av potensielle reisende.
Norwegian har bestilt en rapport som viser at antallet utenlandske besøkende til Sverige med selskapets flyginger gir 6,5 milliarder kroner i økt omsetning og 13.000 nye jobber i Sverige årlig.
Kjos har tatt frem kalkulatoren i innleggets anledning for å vise svenske myndigheter hva som står på spill økonomisk.
«De nærmere 2 milliarder kroner (journ.anm. 1,9 milliarder norske kroner) per år som en flyskatt beregnes å innbringe til statskassen må sees i relasjon til de mange flere milliarder kroner som Sverige vil miste i tapte inntekter når tilgjengeligheten til og fra Sverige forverres kraftig.»
– Ny skatt vil ramme flytrafikken
Tror Skavsta lider samme skjebne som Rygge
Også SAS har tidligere reagert kraftig på planene om svensk flyskatt, og mener den vil gi «store negative samfunnsmessige effekter» og ingen klimaeffekt.
Flyskatt er SAS' og Norwegians store skrekk fordi marginene i flybransjen er minimale og at priskonkurransen, med blant andre asiatiske flyselskap, er utfordrende. Ryanair har oppgitt flyskatten som hovedårsaken til at rutetilbudet fra Norge ble halvert i 2016
Foruten konsekvensene for Arlanda, sa Kjos til Dagens Nyheter 22. februar at han tror flyplassen Skavsta vil bli lagt ned dersom skatten innføres, og begrunnet spådommen men hva som skjedde med Rygge flyplass da Norge innførte flypassasjeravgift.
Kjos har tidligere truffet den svenske næringsministeren, Mikael Damberg, og snakket om flyskatten. I tillegg har Norwegian prøvd å overtale svenskene til å legge press på Russland for å tillate at Norwegian får fly over Russland på mer enn Bangkok-ruten sin.
Øvrige kilder: Dagens Nyheter 22. februar.