Rottefella er lønnsomme igjen, men: Vurderer å legge kleskolleksjonen på hyllen

Etter et blytungt 2017 tjener Rottefella penger igjen. Strategien er endret, noe som betyr at kleslinjen selskapet lanserte i 2017 kan ende med og legges på hyllen til fordel for økt fokus på det de kan best – bindinger.

FORNØYD: Administrerende direktør i Rottefella, Torstein Myklebostad, er fornøyd med å ha snudd fjorårets tap til pluss og kunne vise til sterk vekst igjen.

Foto: Morten Dahl/Sportsbransjen
  • Sindre Hopland
Publisert:

Rottefella-sjefen lovte å komme sterkere tilbake i 2018 etter at selskapet i 2017 tapte penger for første gang på over 20 år.

– Vi har jobbet mye med strategien. Fra å være i en veldig forutsigbar situasjon hvor bindingene har solgt seg selv, er jo konkurransesituasjonen helt annerledes i dag, sier administrerende direktør i Rottefella, Torstein Myklebostad.

Etter å ha sett omsetningen krympe år etter år, har den tradisjonsrike skibinding-produsenten fra Hurumlandet økt omsetningen med nærmere 30 prosent fra 95,4 millioner kroner i 2017 til 123,5 millioner kroner i 2018.

Regnskapet for 2018 er ikke ferdig, så nøyaktig hvordan bunnlinjen vil se ut får vi vite senere, men Myklebostad sier at selskapet igjen er lønnsomme.

– 2017 var tøft, og vi har kommet frem til at vi må satse på det vi kan best – skibindinger. Samtidig fortsetter vi å satse på produktutvikling, jeg tror ingen i verden kan utvikle ny bindingsteknologi så raskt som oss, sier Rottefella-sjefen.

Les også

Nisjene spiser av sportsbransjens netthandel: – Napper av omsetningen i alle ledd

Vurderer å stoppe klesdriften

Men Rottefella satset ikke bare på å utvikle bindingene sine, også en kleskolleksjon ble satt ut i livet.

Men når Myklebostad sier at selskapet nå skal ha fult fokus på skibindinger, betyr det at klessatsingen blir evaluert.

– Når dere sier at man går tilbake til kjernevirksomheten, hva betyr det for klesvirksomheten?

– Det betyr per i dag at vi evaluerer virksomheten. Tidligere var strategien å bredde seg ut i flere kategorier, men nå er fokuset kjernevirksomheten.

– Betyr det at man slutter å selge klær?

– Vi selger ut det vi har og så skal vi evaluere det videre. Salget og tilbakemeldingene har vært gode, men det tar lang tid å bygge opp en klesvirksomhet, det ville vi ikke risikere når kjernevirksomheten er under angrep. Du må ta noen tøffe valg iblant, sier Myklebostad.

En god del av underskuddet i 2017 kom fra markedsføring av kleskolleksjonen.

Les også

Svært svake tall i klesbransjen: – Vi tror dramatikken vil prege 2019 også

Uavhengig – for første gang

I 2016 annonserte både Fischer og Rossignol at de ville lage egne bindinger, det gjorde at Rottefella over natten mistet to store avtaler og 48 millioner kroner i omsetning.

Selskapet måtte dermed tilbake til tegnebrettet for og på nytt utvikle fremtidens bindinger.

Rottefella har utviklet en ny binding som lar deg «gire om» i sporet uten å ta av deg skien, og kan brukes på alle de store ski-utgavene i markedet.

– For første gang noensinne kan man vel si at Rottefella er en uavhengig bindingsleverandør. Nå utvikler vi produkter med sluttkunden i fokus, sier Myklebostad og legger til:

– Konkurrentene våre vil jo gjerne selge komplette skipakker, men dette er bare med å forsterke prispresset i bransjen. Handelsbransjen vil jo gjerne ha flere leverandører som kan gi dem bedre marginer, sier han.

Sjefen selv er svært fornøyd med tilbakemeldingene selskapet har fått på bindingene som får mye av æren for veksten i 2018.

Forblir i Norge

Rottefella er et av få selskaper i sportsbransjen som fremdeles produserer varene sine i Norge.

Myklebostad har tidligere forklart at det var en del diskusjoner om å flytte produksjonen utenlands da selskapet fikk nye eiere i østerrikske Sport Invest Beteiligungen, men man klarte å overbevise om at Norge var stedet å satse, og dermed har Rottefella investert mye i produksjonen i Hurum kommune.

– Vi forblir i Norge, folk er jo mer kostbare her, men så har de jo kompetansen også. Det er også takket være investeringer i automatisering at vi kan forbli her til lands, sier Rottefella-toppen.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Vil øke antallet butikker igjen

  2. Kinnevik investerer ytterligere 300 millioner i Kolonial.no

  3. Kriseår for skobutikkene: – Bommer du nå, så sliter du

  4. Annonsørinnhold

  5. Snuoperasjon i Lindex: Fra underskudd på 54 millioner til et solid overskudd

  6. Sykkelveteran blør til sportskjedene – satser på sykkel-leasing